Cykelgata på Västgötegatan i Norrköping. Foto: Bobin Rohlin

Detta skriver Norrköpings kommun i samband med införandet av en cykelgata. Samma kommun som tyckte det var för dyrt att sopsalta delar av sitt gång- och cykelvägnät. Och nu istället återgått till att ploga och grusa. Att ploga och grusa, istället för att sopsalta, är inte att göra det ”smidigare”, ”tryggare” och ”attraktivare” att cykla – det är precis tvärtom. Det leder också till avsevärt sämre framkomlighet, trafiksäkerhet och till fler olyckor där människor skadas.

Vi ser ju också på bilden hur väglaget ser ut på den plogade cykelgatan – det är isigt, moddigt och spårigt. På cyklisternas ”gata” – där de ska vara prioriterade. Det är ett sådant vinterväglag som cyklande avskyr mest enligt studier på området – vilket vi bland annat kan läsa i Anna Niskas (VTI) doktorsavhandling. Eller som det beskrivs i en insändare i Norrköpings Tidningar:

”Isvallar som fryser till is där cykeldäck med dubb inte hjälper.”

Inte ett underlag för attraktiv, smidig och säker cykling. Så blir det när man plogar istället för sopsaltar.

Men det verkar som att en del ser det som onödig lyx att göra åtgärder som verkligen leder till ökad och säker cykling. Avsevärt billigare är det ju då att sätta upp några skyltar om ”cykelgata”, och sen säga att nu minsann har det blivit smidigare, tryggare och attraktivare att cykla.

Så istället för att göra åtgärder som verkligen innebär säker och ökad cykling ska cyklande enligt kommunens ansvariga påminnas om att vi lever i Sverige. Det kan man ju undra om det är en effektiv och framgångsrik åtgärd för att åstadkomma ökad och säker cykling?

Klipp från artikel i Norrköpings Tidningar

Att prioritera och satsa på cykel anser uppenbarligen en del får inte kosta mer än vanligt. Det ska ske utan extra investeringar och satsningar – som av sig självt. Som att det räcker med att prata om det och ett önsketänkande. Och på detta sätt visar kommunen med allt tydlighet att vad de egentligen prioriterar är biltrafiken – för där har man inte sänkt standarden vad gäller vinterväghållningen. Där plogar och saltar man precis som vanligt. För cykeltrafiken däremot blir det grusmecka. Här kan ni läsa om hur Norrköpings kommun storsatsar på gravelcykling.

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Share.

1 kommentar

  1. Varför skriver Norrköpings kommun att cyklister har företräde och motorfordon har väjningsplikt på cykelgata?

    Det stämmer inte men tycks vara en vanlig missuppfattning. Väjningsplikt för den som färdas in på eller ut från cykelgata är helt oberoende av fordonstyp.

    Till och med när infrastrukturminister Eneroth på årets trafiksäkerhetskonferens skröt om införandet av cykelgator sades att ”man har väjningsplikt mot cyklister”. Vilket är både missvisande och antyder att cyklister är de där andra.

    _____________

    Den enda specialregeln på cykelgator som inte enkelt kan skyltas på annat vis är att förare av motorfordon skall anpassa hastigheten till cyklister. (Utan att ha omkörningsförbud.) Motsvarande uttryck om att anpassa hastighet på andra ställen i trafikförordningen syftar främst till att inte framkalla fara.
    Att köra med tillräckligt låg hastighet för att cyklister inte skall utsätts för fara kan därmed uppfattas som ett specialfall som tycks upphöra där cykelgatan gör det

Leave A Reply