Favorit i repris! Det börjar bli ett antal önskelistor nu. Det är fortfarande inte några märkvärdiga klappar jag önskar mig, tämligen basic saker när jag tänker efter faktiskt. Så häng med så tar vi oss en titt på vad som finns på listan till tomten:
Jag vill planera och utforma fler breda cykelbanor:
Jag vill ha cykelbanor separerade från gående:
Jag vill ha raka och gena cykelbanor:
Jag vill ha prioritet när jag cyklar över gatan:
Jag vill ha cykelanpassade trafiksignaler:
Jag vill kunna cykla höger vid rött:
Jag vill veta vart vägen bär:
Jag vill ha säkra och bra cykelparkeringar:
Jag vill kunna ta med cykeln i kolleketivtrafiken:
Jag vill ha bra belysning på cykelbanan:
Jag vill ha servicestationer för min cykel:
Jag vill att alla cykelbanor ska sopsaltas:
Jag vill ha bra drift och underhåll av cykelbanorna:
Jag vill kunna cykla mot enkelriktat:
Jag vill ha (om det nu behövs) cykelvänliga bilisthinder:
Jag vill inte ha några idiotiska kantstenar på cykelbanan:
Jag vill ha det där lilla extra:
Cykeln måste fram – gör hål i huset!
Nescio bron – Europas längsta?
Sölvesborgsbron – Europas längsta?
Så där, nu var listan klar. Inte så lång, inte så märkvärdig, tämligen basic. Saker som det dräller av i mer cykelutvecklade länder och städer. Så nissarna i den nationella cykelstrategin fixar säkert detta i en handvändning!
Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!
Bildkällor: BicycleDutch, Fietsberaad, Chris Keulen, Copenhagenize, Tekniska Verken Linköping, OKQ8, Jon Jogensjö, Erik Stigell, Rasmus Hjortshöj, Husqvarna.
5 kommentarer
Det finns nog många som inte alls tycker att dessa önskningar är så basic, utan snarare ytterst märkvärdiga. Det märkvärdiga kan då ligga i tanken att göra sådana investeringar för ett trafikslag som ser så oansenligt ut och som brukar nöja sig(?) med smala banor ihop med gående eller parkerade bilar.
De som tänker så, lyfter kanske å andra sidan inte ett dugg på ögonbrynen om motsvarande önskas för biltrafiken. Det är väl så naturligt i det rådande paradigmet så att man brukar få det för bilar utan att ens behöva önska det explicit.
För dem vill jag rekommendera ett besök per cykel i vissa framsynta städer i Europa som kan ge lite andra perspektiv. Kristers bilder ger vägledning till vart man då kan vända sig.
Trafikistan.se, biltrafiken får ju inte bara storslagen och funktionell infrastruktur, den får ju även konst på köpet. Södra, Norra Länken samt Förbifarten har väl konst för närmare 100 miljoner. 100 miljoner…
Infrastruktur är ju många gånger marknadsföring och kommunikation. Den sänder tydliga signaler vad samhället satsar på och vilket trafikslag som prioriteras. Och därmed vilket trafikslag som väljs av många…
Planerarna i min stad Gävle har löst det där med enkelriktat genom att sätta Motortrafik förbjuden åt ena hållet där det tidigare var enkelriktat. Inga regler behöver ändras, man ändrar bara skyltningen!
@Erik: personligen tycker jag att ”Motortrafik förbjuden” signalerar ”Här får ingen motortrafik förekomma alls” snarare än ”Här får du gärna köra med motorfordon åt alla håll utom just det här”. Det är ju dock ett annat problem 🙂
Att skylta enkelriktning med Motortrafik förbjuden har dock varit påbjudet av staten sedan åtminstone 1981, så det är inget nytt påfund. Att det har tagit kommunerna 30 år att börja använda skyltningen har nog mer att göra med kommunernas generella attityd till cykling.