För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att det ännu inte finns en slutlig utformning av gång- och cykelbron, rampen och korsningen i Nya Slussen – mer än 3 år efter beslutet om att omfattande revideringar av bron, rampen och korsningen är nödvändiga. Jag la ut några bilder på twitter hur förslaget till utformning ser ut i dagsläget:
Reaktionerna lät inte vänta på sig och de blev många. Här är några av dem:
Jag fick inte ett enda svar eller reaktion som var positiv till utformningen. Undra varför?
Lite senare fick jag ett svar från projekt Slussen:
Så då får vi hoppas att en ny, bättre och säkrare lösning är på väg inom kort. En lösning som denna gång är kvalitetssäkrad utifrån cykeltrafikens krav och anspråk – det ska vara funktionellt och säkert att cykla.
Relaterade inlägg:
- Nya Slussen – hur går det?
- Nya Slussen – favorit i repris
- Nya Slussen – cykellösning bra för biltrafiken
- Nya Slussen – hur blir det för cykel?
- Nya Slussen – vågar vi tro på expertgruppens slutsats?
- Nya Slussen – Bikes vs Cars
- Nya Slussen – Svängfest
- Nya Slussen – En plats för alla?
- Nya Slussen – vakna! Vad håller ni på med?
- Nya Slussen – hur ska alla få plats?
- Nya Slussen – kompromisslös arkitektur
- Nya Slussen – snön faller och vi med den
2 kommentarer
Men… Den lösningen skulle jag aldrig vilja pröva att köra med bil. Än mindre behöva cykla i! Det är ju minst sagt häpnadsväckande att komma på något så uselt – vad är det för hantverkare som ligger bakom något sådant här? Saknar de grundläggande kunskap om trafikplanering och cykel undrar jag? Sen svaret från projektet! NU ska de fixa till det! En stilla undran, varför blev det så här från första början – någon som tänkt/analyserat över detta? Är det samma gäng som gjorde den denna lösning som nu ska göra den nya undrar jag också? I så fall, är det rätt personer för jobbet undrar jag, har de så att säga inte diskvalificerat sig för vidare arbete med cykel i slussen?
Mia, många bra frågor och funderingar du har. Kan inte ge något direkta och enkla svar. Martin Emanuell och Till Koglin har ju forskat en del på cykelplanering i städer. Slutsatserna är cykeln har låg status och är något man inte tar hänsyn till i stadsbyggandet – man ger den helt enkelt inte den yta som behövs för funktionella och säkra lösningar. Och den får inte kosta pengar/belasta projekten för mycket. Det vi ser i Nya Slussen är ju inget unikt, har ju skrivit massor av inlägg hur det går åt pipan för cykel när staden växer och byggs ut. Problemet med Slussen är ju volymen cyklister. Det är landets absolut största cykelknutpunkt, ingen annan plats kommer in närheten av dessa cykelvolymer. Det är ju också som så att för de som passerar Slussen finns inget annat alternativ (om man nu inte är redo för att göra stora omvägar). Därför är det ju så otroligt viktigt att det blir bra och funktionellt. Vi ska ju sen leva med Nya Slussen i kanske 80 år!