Det fanns en gång i tiden en prognos för cykeltrafikens utveckling i Nya Slussen – cykeltrafiken skulle öka med 5 procent om året.

2015 fattar Exploateringsnämnden beslut om att gång- och cykelbron och dess ramp ska breddas samt att korsningen mellan bron och rampen ska förbättras vad gäller trygghet, framkomlighet och säkerhet.

Som av en tillfällighet skruvar då projektet Nya Slussen ner prognosen för cykeltrafikens utveckling – från 5 procent till 2 procents ökning per år från och med 2020. Nu blir då projektets slutsats: gång- och cykelbron behöver inte breddas. Inte heller rampen behöver breddas. Och korsningen mellan bron och rampen fungerar utmärkt som den är.


En korsning av sällan skådat slag. Rampen som kommer upp till höger lutar 10 procent. Se bredder på svängfälten, på fälten rakt fram, på radier. Lägg till 10 000 tals cyklister och gående i denna punkt. Har ni sett något liknande? Men projektet intygar att det ska fungera utmärkt så då är det väl så.

Alltså ett ställningstagande från projektet som är stick i stäv med det politiskt fattade beslutet, ett beslut som säger: ”En breddning av bron ska göras i syfte att klara högre trafikflöden.”

Beslutet säger inte”bör”, det säger inte ”utredas”, det säger inte ”skriv ner prognosen” – beslutet säger att bron och rampen ska breddas och att korsningen ska förbättras.

Självklart är det så att trafikökningar många gånger planar ut med tiden, så även cykeltrafiken. Men är vi där redan 2020 – börjar vi så att säga närma oss peak cykel? Nej knappast. Det är precis tvärtom – det finns inget som pekar på att vi ens är i närheten av peak cykel. Staden har en cykelplan och genomför omfattande satsningar. Likaså har många kranskommuner färska cykelplaner och satsar på ett ökat cyklande. Regionen har en regional cykelplan med målet att öka cykelandelen till 20 procent år 2030. Vi kan säga att satsningarna har knappt börjat. Alla dessa planer fastslår ett långsiktigt arbete och en tydlig målsättning att öka antalet cyklister och cykelns resandeandel. Med andra ord – det har aldrig tidigare investerats och kommer investeras i cykel så som nu och under en lång tid framöver. Vad som gör det än mer intressant är när vi studerar vilka potentialer som finns när det gäller cykeltrafik i regionen. Trafikkontoret har studerat detta och tagit fram en rapport 2012: Potentialer för ökad cykeltrafik. I rapporten redovisas att försiktigt räknat är cykelpotentialen mer än 100 000 cykelpassager per dygn över Slussen. Vidare tas det upp i rapporten: ”Dessa potentialer är förstås självklara att beakta i planeringen av det framtida Slussen.” 

Projektet har nu gjort en flödesanalys för gång- och cykelbron, genomförd i mars 2018. Där har man använt sig av den ”nya” och nerskrivna prognosen och finner då att allt är frid och fröjd – bron behöver inte breddas. Rapporten redovisar inga kölängder, redovisar inga fördröjningar eller förändringar av restider – det går alltså inte att se vad som händer över tiden. Så det är omöjligt att utläsa hur man har kommit fram till dessa slutsatser.

Man har även försökt sig på en prognos och simulering av gångtrafiken. Det är ju viktigt att även dimensionera rätt för gående. För blir det dåligt för gångtrafiken, blir det dåligt för cykeltrafiken – de påverkar varandra. Måttet för gångbanan på bron är 2,5 meter. Det är ett mått Trafikkontoret normalt använder för gångbanor som byggs på lokalgator – i ytterstaden. Det är ett mått som innebär att du inte kan gå bredvid ditt sällskap när du möter någon. Då får du gå bakom alternativt kliva ner på cykelbanan. Kommer du med barnvagn, tvillingvagn, permobil eller rullstol blir det riktigt besvärligt. Är det en kvalitet som vi vill ha i en stad som säger sig prioritera gång och cykel? I detta läge – mitt i hjärtat av Stockholm. Och är det någon om på fullaste allvar tror att gångflödena på denna bro kommer motsvara flödena för en gångbana på en lokalgata i ytterstaden? En av landets ledande experter på området tror inte det. Hans ”betyg” vad gäller gångsimuleringen är inte nådigt:

Men här står vi alltså – år 2018. Bygget av Nya Slussen pågår för fullt. Beslut finns om en bredare gång- och cykelbro, om en bredare ramp och en förbättrad korsning. Ett framsynt beslut som vilar på mycket goda grunder. Men inte enligt projektet Nya Slussen. Som är av en helt annan uppfattning. En uppfattning som baseras på en nerskruvad prognos. Där projektet inte redovisar anledningar eller analyser för sänkningen av prognosen – de bara skruvar ner den. Och en gångsimulering som beskrivs som en ”katastrof” av expertis.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
”Vore jag mer konspiratoriskt lagd så kunde jag ju få för mig att projektet inte har för avsikt att bredda bron och fixa en bättre ramp och funktionell anslutning till bron. Att man så att säga inväntar ett lämpligt tillfälle och tidpunkt att meddela omvärlden att på grund av ditt eller datt så gör de bedömningen att bron inte behöver eller kan breddas – det duger som det är. Men så kan det nog inte vara.”

Detta är stads- och trafikplanering år 2018.

Uppdaterad 2018-09-28, kl 13:15

Ibland vill jag ha en second opinion på min bedömning och expertis. Så denna gång frågade jag en expert på cykelplanering och cykelinfrastruktur från Nederländerna – Herbert Tiemens. Här är hans ”dom” över korsningen:

Toppbild: Jon Jogensjö

Relaterade inlägg:

Share.

9 kommentarer

  1. Jocke von Scheele on

    Det känns som att om det en gång, vid ett ritbord, har uppstått en enkel och billig, men dålig, lösning för cykel- och gångtrafiken, kanske bara i en skiss som en trafikingenjör gjort eller i nåt principiellt utkast någonstans i processen, så är det cementerat sen. För varje fördyring eller omgörning utifrån den enkla nödlösningen är dålig i utförarens, och ofta även i beställarens, ögon. Så det spelar ingen roll hur dålig lösningen är, eller vilka motiveringar det finns för att skrota den och göra något bättre – existerar det en enkel lösning så är det uteslutet att det blir på något annat sätt. För cykeltrafikens villkor är bara kuriosa, medan andra aspekter, inklusive hur mycket tankemöda en ingenjör måste utstå, är hård verklighet som alltid går före.

  2. Tänk, när beslut om en genomgång av expertgrupp togs och som sedan följdes av beslutet att bredda bron och fixa korsningen fick jag förhoppningar om att JA nu kommer det bli lite bättre. Nu kommer en av de mest galna lösningar jag har sett för cykel fixas till – på landets största cykelknutpunkt. Så kommer nu detta! Det är ju helt horribelt. Hur kan professionella yrkesmän/kvinnor agera så här? Har de ingen stolthet och yrkesheder? Det som omgivningen gång på gång påtalar är fullständigt skit, som politiken beslutar ska ändras – det säger de är bra och kommer fungera. Och sedan försöker de ”bevisa” det genom ett uselt och på gränsen till bedrägligt hantverk.
    Tack för att du gräver fram och lyfter upp detta till ytan Krister.

  3. Om jag bygger om hemma och arbetet inte utförts tillfredsställande håller jag inne betalningen tills det åtgärdats.
    Vad finns det för motsvarande styrmetoder för sånt här? Med all respekt så kommer väl inte mycket att hända pga lite gnäll på en blogg, men problemet är ju oerhört allvarligt. Jag tycker inte om sättet mina skattepengar används på om detta är resultatet.

  4. Krister Isaksson on

    Jocke, ja tyvärr är det många gånger på det sättet. Därför är det så otroligt viktigt att rätt kompetens är med från början. Att vilja finns för det och att alla har ett gemensamt mål. Så är det tyvärr sällan är min erfarenhet. Och du ser ju hur det blir. Tror få egentligen vill göra en sådan här usel lösning, men när man inte bryr sig från början så blir det så svårt att rätta till det i efterhand. Och studerar vi vinnande förslag för Nya Slussen och den arkitektbyrå som vann så var väl deras ”cv” när det gäller framstående cykelplanering/cykelinfrastruktur lika med noll. Så det är ju i så fall rena turen om det ur cykelsynpunkt ska bli bra. Och sån tur finns inte.

  5. Kan du inte Krister maila de politiker som fattat beslutet om att det ska breddas och som varit med om att ta fram den ursprungliga prognosenp
    Det skulle vara intressant att höra deras perspektiv på detta.
    Här i Göteborg är detta vardagsmat inom stadsplaneringen. Först fattar politiker beslut om vettig utveckling. Sen gör tjänstepersonerna något annat undermåligt. Sen godkänner ändå politikerna förändringen eftersom det alltid är ont om tid.

  6. Det är lite knivigt problem, för det är ju svårt att undvika plankorsningar. Möjligen kunde man låta södergående cyklister som ska ner mot Stadsgården ha en separat fil, som går västerut innan korsningen, och sedan går under plankorsningen för att sedan ansluta till bron som går ner till Stadsgården.
    En planskild övergång för trafikanter, ovanpå cykelkorsningen skulle ju också vara en rejäl förbättring. Det borde kanske gå att fixa.
    Överlag (bara en gissning här) är väll volymerna av fotgängare rimligtvis betydligt större mellan Slussen-Gamla Stan, än Stadsgården-Gamla Stan, så det kan man kanske ha i åtanke också (för cyklister gäller nog samma, men i lägre grad). Från Stadsgården kommer det ju finnas rätt många andra alternativ.
    Fast bara rejält mycket mer utrymme skulle ju göra allt mer realistiskt.

  7. Tack för bra genomgång av framtida Slussen. Vet du hur det kommer att se ut framöver mellan Slussen och Munchenbryggeriet? I dag är det en smal passage med järnräcke på ena sidan och gatsten med trädplantering på andra sidan. I dagsläget är jag osäker på om två lastcyklar ens kan mötas. Själv kör jag racer och är orolig för min egen säkerhet varje gång jag möter en lastcykel. Dessutom samlas stora mängder vatten på vägbanan vid regn som sköljer över cyklisterna när en bil passerar. Riktigt mysig cykelväg hem från jobbet när man summerar sina iaktagelser… Tack förresten för bra krönikor och twitter!

Leave A Reply