Eller ja, egentligen släpper man två nya Habit, en ”vanlig” och en LT

Cannondales Habit är cykeln för den som söker en lätt, snabb och rolig stigcykel, medan Habit LT är för dem som vill ha en cykel som mer anpassad för stökigare cykling åt endurohållet. Båda ytterligheter har en ny och omdesignad ram, antingen helt i kolfiber eller i aluminium, med storleksspecifik geometri och kinematik.

Den nya Habit träffar enligt Cannondale en sweet spot in den följsamma änden av trailcykel-kategorin med 130mm slaglängd bak och 140mm fram, Gaffelvinkeln ligger här på 65,5° och sadelrörsvinkel på branta 77,5°. Den är utrustad med lätta trailfokuserade komponenter som erbjuderen bra balansen mellan smidighet, stabilitet, effektivitet och lekfullhet.

Habit carbon 1

Habit LT däremot siktar lite längre, bokstavligen. Slaglängden ökar till 140mm bak och 150mm fram. Geometrin är något flackare (64,7° Gaffelvinkel och 77° sadelrörsvinkel) för ökad prestanda vid högre hastighet och genom stöket. Även specifikationerna tar ett kliv upp i kapacitet. Aggressivare däck, fetare bromsar och större skivor. Här hittar man även piggybackdämpare och kraftigare gaffel som gör den redo för en hårdare satsning. Större linjer, brantare drop, hela vägen upp till full Enduro ”det är där Habit LT verkligen kommer till liv”

Habit LT Carbon

Båda Habit-modellerna är designade för att de ska vara enkla ett leva med och här därför gängade vevlagerhus, SRAMs UDH växelhängare, enkel intern vajerdragning och 55mm kedjelinje.

Ganska smutt dragning ändå
UDH hängare gör det möjligt att köra med både befintliga system och Srams nya Eagle Transmission
Extern och lättåtkomlig ”stash” för de viktigaste prylarna.

Helt nya Habit och Habit LT kommer att finnas i 3 kolfibermodeller (Carbon 1,Carbon 2 och Carbon LT 1) och 3 Alumodeller (3, 4 och LT 2), storlekarna går från XS-XL. Prisbilden går från 30.999:- till 94.999:- SEK

Share.
Leave A Reply