Vi får väl sälla oss till dem som trodde att Shimano inte skulle släppa någon mekanisk och 12 delad version av sin populära mellanprisgrupp 105, att den bara skulle komma som ett elektronisk dito. Men ack så fel vi hade, för här är den. Dessutom kommer nu även GRX som en 12 delad och mekanisk grupp!

Vevpartiet kommer i kombon 50-34T eller 52-36T och i längderna 160mm, 165mm, 170mm, 172.5mm, 175mm. Vikten hamnar på 766 gram (50-34T)

Kassetten är precis som för den elektroniska 12-gruppen kompatibel med 11 delade bodys och kommer i antingen 11-34T eller 11-36T versioner.

Reglage(ST-R7120) har fått ny och lite mer slimmad ergonomi för att passa fler typer av händer

Bromsoken (BR-7170) delas med den elektroniska versionen där den främsta nyheten var 10% mer spelrum mellan skiva och klossar samt en förenklad blödning av oken. Och ja, enligt Shimano blir det ingen fälgbromsversion alls denna gång. Mer skivor åt alla helt enkelt.

I samma veva släpper man två 12-delade mekaniska GRX- grupper för Gravel.

Nya RX820 1×12 UNSTOPPABLE är kompatibel med Shimanos 10-51T kassett som vi känner igen från de 12 delade mtb grupperna.

Nytt för RX820 är att man inte behöver byta växel för att få ett system som kan hantera den större 51T kassetten, utan det räcker med att byta det som kallas ”derailleur cage”

För att kunna köra på 10-51T kassetter introducerar man samma MICRO SPLINE teknik på gravel som ärvs från de 12 delade mountainbike komponenterna som XTR och XT.

Yes, nya GRX har en så kallad ”clutch” Av= smidigare växling På=tröghet i systemet för att minimera allt för stora kedjerörelser när man kör i stökig terräng
För den som fortfarande vill köra med framväxel går det finfint med nya GRX 820, då är det 48/31T
fram som gäller tillsammans med en 11-34T eller 11-36T kassett.

För den med lite tunnare plånbok släpper man även GRX 610 i en 12 delad version

Share.
Leave A Reply