Det är vad du kommer att få göra om du cyklar på delar av Slussen framöver. Förbindelsen till/från Katarinavägen kommer att utformas på sådant sätt att cyklister ska leda sina cyklar för att passera. Och detta förhållande ska vara i tre år. Tills den nya huvudbron är på plats och Katarinavägen kan öppnas igen.

Leda cykeln. I tre år. I staden där cykeltrafik ska vara prioriterad. Där vi ska se möjligheterna.

Projektet säger att detta är det enda rimliga alternativ och att andra bedömts för kostsamma. För kostsamma? Jag bad att få se dessa alternativ och beräkningar men något sådant har jag inte fått se.
Jag misstänker att något sådant inte finns utan det har avfärdats direkt vid sittande bord. Och när det gäller de så kallade kostnaderna så utgår de enbart från kostnader som relateras till projektet. Några samhällsekonomiska kostnader vad denna lösning innebär finns självklart inte utan det är ren projektekonomi.

Och vi ser ännu en gång exempel på att cykeltrafik inte får kosta. Det hela blir nästan lite komiskt om vi tar i beaktande att Trafikkontoret nyligen fått en ny trafikdirektör. En trafikdirektör som tidigare genomfört studier på området som just visar att åtgärder som förbättrar för cykeltrafik har stor samhällsekonomisk lönsamhet. I studierna påtalas att cykeltrafiken måste få större fokus och en viktigare roll i stads- och trafikplaneringen. Vidare måste fokus vara på cykeln som ett högeffektivt transportmedel, inte bara ett sätt att minska fetma och vara bra för klimatet genom att bilister börjar cykla. Det diskriminerar befintliga cyklister som resenärer. Trots allt: cyklister är resenärer, inte bara ickefeta ickebilister.

Men på Slussen, där ska vi leda våra cyklar, i tre år…


Just så: ”Lär er att planera istället”. Foto: Kalle Bern


Edit 2016-06-28:
Enligt uppgifter från Trafikkontoret saknar Projekt Slussen en godkänd så kallad Trafikanordningsplan för dennna avstängning och krav på att leda cykeln. Anledning? Förslaget på lösning har enligt Trafikkontoret för stora brister och en bättre lösning krävs. Trots detta och i strid med rådande regelverk, kör projektet på som om inget hade hänt.


Relaterade inlägg om Nya Slussen:


Share.

14 kommentarer

  1. I slutändan kommer förstås inte folk att leda sina cyklar, utan trampa på som vanligt. Och så blir det ännu mer gnäll om hur obegripligt det är att cyklister aldrig kan följa trafikreglerna…

  2. Häpnadsväckande minst sagt. Kanske är det en spegling av hur Nya Slussen kommer att bli för cykeltrafik när den är klar.

  3. @Björn: ack så sant. Och om det är meningen att man ska leda cykeln finns det väl en uppenbar risk att det kommer att finnas kanter och annat som gör det svårt att leda t.ex. en lastad lådcykel. Och svårt för de som av funktionella skäl inte kan eller har mycket svårt för att leda en cykel …
    Hur lång tid innan kommentaren ”Gnälliga cyklister! Hur svårt är det att leda en cykel?” Som man hört till leda – även från cyklister.

  4. Det är inte bara vid Slussen som cykeln ska ledas. När Gasverksvägen är avstängd hänvisas gående och cyklister till Böcklingbacken för att ta sig mellan Hjorthagen (där T-banan ligger) och Norra Djugårdsstaden. Även här skriver staden i informationen att cykeln ska ledas – under två år(!). Jag blir så frustrerad över att beslutsfattarna (vilka de nu är) inte ser konsekvenserna och tanklöst bygger in konflikter och olycksrisker. Få cyklister är villiga att leda sina cyklar nedför den breda backen och jag har efterfrågat en tvårig, tillfällig markering för gående respektive cyklister men inte fått någon vettig respons.

  5. Torbjörn Albért on

    Alla berörda bör mejla gatukontoret: Skriva i lokaltidningarna etc.
    I Uppsala är en gång- och cykeltunnel avstängd i två år. Lösningen med passage över den trafikerade gatan fungerade inte. OMfattande protester gjorde att Uppsala kommun byggde om provisoriet efterbara några månader. http://www.unt.se/uppland/uppsala/cykelpassage-byggs-om-3799928.aspx
    samt
    http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/05/14/battre-cykellosning-vid-polishuset/
    Passagen gjordes rak och ett körfält togs bort. Inte det som Cykelfrämjandet föreslog, men i alla fall…

  6. ekstromenator on

    Underlaget bör vara en allmän handling likt underlaget för alla andra beslut som antas, är du intresserad är det nog bara begära ut materialet från registraturen hos Stockholm Stad ?

  7. Krister Isaksson on

    ekstromenator, misstänker att det inte finns något att lämna ut. Att alternativet med en lösning där man kan cykla har avfärdats redan från början utan vidare studier och beräkningar.

  8. Krister Isaksson on

    Torbjörn, ja verkligen. Cyklister måste i större omfattning sluta ta skit och säga ifrån mer. Annars blir det inga större förändringar och förbättringar.

  9. Peter Björnäs on

    De verkar inte heller ha förstått att det riskerar att bli en ”papperstiger”. Inte minst då folk med racerklossar under skorna knappast kommer kliva av och trippa framåt i flera hundra meter.

  10. Wow!
    Testade den idag, än kärvare att ta sig till jobbet.
    Ingen trafikplanerare eller cyklist som kommit på denna lösning.
    Beslutsfattare, led din bil!

  11. De verkar jobba på att göra det bättre, eller så flyttar allt omkring pga pågående arbeten. När jag cyklade sträckan igår så var det i alla fall en ny sträckning på både gång- och cykelbana, som är bredare och tydligare uppmärkt och på sina ställen till och med fysiskt separerad!
    Inte perfekt, men nästan på väg att bli halvbra.

Leave A Reply