Foto: Luca Mara

Jag cyklar ju en hel del lastcykel nuförtiden och tycker mig ha märkt en sak i interaktionen med motorfordonsförare. Så här kommer en helt ovetenskaplig betraktelse.

När jag ska passera över gatan på cykelpassager är det vanligt att bilförare saktar in och låter mig passera, mycket vanligare än när jag kommer med vanlig cykel.

Cyklar en hel del i körbanan med lastcykeln, funkar ju inte alltid så bra att ta sig fram på cykelinfrastrukturen. Än så länge har ingen tutat på mig, vilket inte är helt ovanligt om jag cyklar med vanlig cykel i körbanan. Trots att jag tar upp mer yta, det är svårare att passera mig och det går långsammare än med några av mina andra cyklar.

Varför är det så här?

Att jag skulle ha barn i lastcykeln och att omgivningen därmed visar större hänsyn räcker inte som förklaring. För samma hänsyn visas då jag lastcyklar utan barn. Vilket jag ofta gör.

Jag tror det handlar om en kombination av saker. En sak är synbarheten – storleken – jag och lastcykeln syns på ett helt annat sätt än med en vanlig cykel.

Sen tror jag en annan sak är starkt bidragande. Det uppfattas av omgivningen som jag utför en transport, ett trafikarbete. Jag förflyttar varor, gods eller människor – jag gör något nyttigt, av betydelse. Till skillnad mot när jag cyklar vanlig cykel, det är ju bara ”flanörcykling” och eller en halvfet sportgubbe i lycra.


Inte ens i kampen om parkeringsplatser uppstår det något gnäll! Foto: Luca Mara

Vad vet jag, i vilket fall som helst är det en mycket trevlig och angenäm erfarenhet. Ni andra som cyklar lastcykel, vilka är era erfarenheter?

Relaterade inlägg:

Share.

8 kommentarer

  1. Kanske är det lite av nyhetens behag också. Lastcyklar är fortfarande ganska ovanliga och många blir nog lite nyfikna. Det gör att de blir mer positivt inställda. Förmodligen visar bilförare mer hänsyn till gamla veteranbilar också. Fordon som utmärker sig på ett positivt sätt blir helt enkelt bättre bemötta.
    En annan aspekt är att en lastcykel kanske betraktas som mer förutsebar än en vanlig cykel. Den är stor, tung och långsam och kan inte göra någonting oväntat?

  2. Björn Stenberg on

    Jag upplever samma sak. Faktum är att jag har noterat en progression av respekt: Minst respekt får jag när jag sitter på racern i full lycra-mundering. Under min arbetspendling på ”herrcykel” i vardagskläder, utan hjälm och med sidoväska påhängd möts jag av avsevärt mer hänsyn och när jag har lastkärran påkopplad stannar bilister ofta redan innan jag kommer fram till cykelpassagerna.
    Jag tror som du att det har att göra med hur mycket bilisten identifierar sig med cyklisten och huruvida denne ”bara är ute och leker” (motionerar) eller tydligt utför ett transportarbete.

  3. Har märkt samma gradskillnad som Björn. Mest respekt med släpvagn på väg till återvinningsstationen eller ännu mer på väg till återvinningscentralen med gammal toalett och annat byggskrot på vagnen. Då blev jag stoppad för fotografering och fik leenden och tummar upp av många bilister.

  4. Jag har ungefär samma erfarenhet. Jag har visserligen ingen lådcykel (än så länge), men däremot en bastant klassisk farfarscykel med rejäla holländska packväskor. Jag cyklar upprätt med rak rygg, i vardagskläder och utan hjälm. Jag upplever att en stor majoritet av bilisterna stannar för mig vid övergångsställen, även där jag enligt trafikförordningen inte har företräde. Och när jag cyklar i blandtrafik är det aldrig någon som tutar. Om jag som vardagscyklist har någonting att klaga på, är det inte samspelet med bilister utan den undermåliga cykelinfrastrukturen.

  5. Jag har ingen lastcykel, men jag har en velomobil. Jag märker även med den att man får betydligt större respekt än med vanlig cykel. Det beror delvis på att folk är nyfikna tror jag.

  6. Hej Krister!
    Jag är en morsa (till en 1-åring o en 12-åring) som funderar på att sälja bilen för gott o klara mej med cykel. Har du råd att ge? Vill kunna storhandla, köra lillen till dagis. Sen ska jag ta mej till jobbet ca 1 mil enkel väg. Elcykel är jag definitivt inne på men frågan är lastcykel eller vanlig med kärra? Jag är ingen träningsmänniska. Hindret för tvåhjuling är att jag känner mig otrygg på vintern. Känns säkrare med 3 hjul. Och att på en tvåhjuling sitter barnet otryggare. Antingen bakom mej i vägbanan eller på sits. Nackdelen med trehjuling är att det är otympligt när jag är ensam o bara ska till jobbet. Behöver bil ibland när jag ska resa längre, men tänker mej att jag få hyr en. Min bil kostar mig ca 3000kr/mån stillastående ändå. Tips? Råd? Kan man prova trehjulig lastcykel nånstans? Hyra? Köpa begagnat? Ha det bra! /Maria

  7. Krister Isaksson on

    Hej Maria!
    Här är två tips:
    Kolla in sidan Cykla med lastcykel: http://www.cyklamedlastcykel.se/
    Om du har FB, gå med i gruppen Cykel med lastcykel: https://www.facebook.com/groups/cyklamedlastcykel/
    Här finns massor av info och det är ett utmärkt forum att ställa alla möjliga frågor om lastcyklar.
    Sedan är det Lastcykelmässa i Stockholm den 18 sept. Ett utmärk tillfälle att pröva olika lastcyklar. https://www.facebook.com/events/569881956546803/

  8. Tack Krister!
    Gick med på FB. Har just betalat 3000 för service på bilen o den vill ha 6500 till för en kamrem. Så nu är jag ännu mer sugen på att skippa bilen. Hoppas att det klarnar snart hur jag ska göra. Ha de gott!

Leave A Reply