Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 – 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta…

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 – 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka… Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden.

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält… Foto: Joel Edding

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

Share.

19 kommentarer

  1. Liten detalj om cykelbanan vid essingen. Den nersänkta delen har dagvattenbrunnar. Cykelbanan lutar dock inte dit, men vägbanan lutar mot cykelbanan så så fort det regnar är hela cykelbanan vattenfylld. Riktigt bra cykelbana det där 🙂

  2. Väldigt roliga Bilder, fast det är tragiskt. Jag skrattade i alla fall. Bra tävling. Hur kan man kontakta ansvarig om att de vunnit första pris? med blommor och lite mediabevakning? Det är ju bildmässigt tacksamt, borde gå att få publicering. Om TT lägger upp nyheten blir det bra spridning.

  3. Sven-Erik påpekade att Vinnaren dessutom har en stolpe. Eftersom cyklister behöver mera bredd högre upp för styre mm än nere vid marken, så har stolpar, räcken och andra hinder stor betydelse för hur problematiskt det blir för cyklisterna. Flera av de deltagande banorna lider av detta.

  4. Krister Isaksson on

    Trafikistan och Sven-Erik, visst är det så. Finns även upptaget i olika cykelhandböcker att inte ställa fasta hinder för nära cykelbanan. Men det verkar inte så många bry sig om…

  5. Om jag har vägarna förbi med cykeln någon gång så ska jag undersöka hur många av de där 40 centimerna intill stolpen som faktiskt går att använda till cykling. Gissar på ett tiotal…

  6. På tal om stolpar och skyddsremsor… I Köpenhamn fanns nästan inga cykelbanor med skyddsremsa i avvikande material mellan cykelbana och angöring/kantsten.
    Det var dock sällan ett problem då cykelbanorna ofta var över 2.25m breda och det gick även att använda dessa extra 70cm för omkörning eller att cykla 3 i bredd.
    70cm räcker väl ändå inte för en helt öppen dörr… jag undrar om dessa skyddsremsor i avvikande material verkligen är nödvändiga eller smarta, om man istället ser till att ta bort skyddsremsan och ställer stolparna till höger om cykelbanan blir utrymmet större, och eftersom de flesta cyklar till höger så blir endast ”dörrning” en risk när man kör om eller cyklar i par på en smalare cykelbana.
    T.ex på Götgatan går det inte att cykla i par utan att få en stolpe i styret emelanåt, men utan skyddsremsan hade det gått bra.
    Självklart kan detta ”fuskas” med genom att man istället bygger smalare, men om man istället för att rekommendera en skyddsremsa i avvikande material istället rekommenderar ett avstånd, borde problemet lösas… Lär ju bli sjukt mycket billigare och möjligheten till snöröjning med större maskin ökar också.
    Jag tänker t.ex på cykelbanan i Hägersten där man satte skyddsremsa trots att det inte finns parkering, utan skyddsremsan hade cykelbanan varit mycket bättre (nu verkar det som att de tänkte fel och satte skyddsremsan på fel sida, eftersom det inte finns skyddsremsa på sidan med parkering).
    Eh, det var bara en tanke, mest för att jag tyckte att det funkade helt ok utan skyddsremsa i Köpenhamn.

  7. Krister Isaksson on

    Dmitri, finns en stor skillnad mellan Kph o Sthlm. På långa sträckor utmed cykelbanorna är det p- alt stoppförbud, därmed litet behov för skyddsremsa. Så är inte fallet i Sthlm, snarare tvärtom. Därmed är ”dörrning” ett påtagligt problem, därav skyddsremsa.
    Det är ju inget tvång att sätta stolpar i skyddsremsan, de kan lika gärna stå innanför cykelbanan. OM MAN VILL OCH BRYR SIG VILL SÄGA!

  8. Svante Linusson on

    Anledningen till den korkade cykelbanan på gamla Essinge broväg, var rädsla för att bron inte skulle klara vikten. Jag försökte då övertala tjänstemännen att både fotgängare och cyklister kunde komma ner till bilarnas nivå istället. Men det var omöjligt av någon annan anledning. Vet inte om dessa argument var seriösa eller bara cykelfientliga. Till slut klubbade vi politiker förslaget eftersom det totalt blev bättre. Särskilt i backen upp till bron blev det bättre.

  9. Finns det ingen lagstiftad minimibredd på en cykelbana i Sverige?
    Jag lästa att t.ex. i Florida måste en cykelbana vara 3 fötter bred; annars ÄR det ingen cykelbana!

  10. Krister Isaksson on

    Hej Svante, visst blev det totalt sett bättre med cykelbanan, förhållandena innan var rent bedrövliga. Gäller ju för den delen på stora delar av innerstadens huvudgator. Det är lätt att glömma bort hur det var innan 1998.
    Nu är det dock dags att verkligen ta steget och göra en cykelstad, inte fortsätta med dessa ”smulor från bordet”. Smulorna kanske var nödvändiga för att kunna ta det stora steget…

  11. Krister Isaksson on

    Antipodian, svaret är nej. Endast rekommendationer och riktlinjer, som man ofta gör avsteg från. Till det sämre, nästan aldrig till det bättre…

  12. Personligen håller jag Rosenvägen i Danderyd för sämst. Medan övriga redovisade cykelbanor kan ursäktas med att man gjort så gott man förmådde av ett dåligt utgångsläge så handlar (den nyligen ombyggda!) Rosenvägen bara om ren inkompetens.

  13. Börjar du bli gammal och gnällig Krister?
    Kolla på You Tube ”Martryn Ashton – Road Bike Party” när han cyklar på ett brospann. Där kan man snacka om smal cykelbana 🙂
    God hjul!
    önskar
    Hasse Lindberg
    Linköping

  14. Krister Isaksson on

    Hasse, japp, nu börjar åldern göra sig påmind! Börjar ju bli lite vinglig på hojen så jag behöver lite större bredd, ser lite sämre också!;-)
    Önskar dig också en god jul och ett gott nytt år!

  15. Grisslingevaken på Värmdö är hemsk. Att cykla ensam och från Gustavsberg är det obekvämt med trafiken som kommer emot i hög fart och farligt i varje korsning. Får man möte är det omöjligt att passera, man måste kliva av. Sist träffade jag en dam som var ut med sin hund. Hon och hunder var tvungen att trycka sig in mot bergsväggen så att jag kunde passera. Sedan dess kör jag å vägen….

  16. Krister Isaksson on

    Martin H, ja den är verkligen hemsk o väldigt talande för hur Trafikverket ser på och arbetar med cykel. Det är mer ett ’Bilverk’ som stenhårt prioriterar biltrafikens framkomlighet och säkerhet istället för att åstadkomma mer balanserade och hållbara lösningar.

Leave A Reply