canyon_spectral_cf_online_banner

Bland proffsen i landsvägscykling blir det allt vanligare med smalare styren. Styrena är runt 38 centimeter, eller smalare än så. Och bromshandtagen längst fram på styret vrids inåt – fort ska det gå!

Det smala cykelstyret – snart på varje cykel!

Här tycker jag det finns något att lära för vardagscyklingen, trafikplanerare, projektörer, samhället och framförallt för lagstiftaren. Jag tycker helt enkelt att vår riksdag borde lagstifta om en maxbredd på cykelstyret. Säg 40 centimeter – vi behöver inte överdriva och exakt härma proffsen. Vi är ju inga sådana där lycratyper.

Vad är då vinsten med dessa smala styren på cyklar? Proffsen är ju ute efter aerodynamiken men för oss skattebetalare och samhället handlar det ju om detta:

Samhället kan då bygga avsevärt smalare cykelbanor!

Tänk vad pengar vi sparar! Så fram med en lag om maxbredd på cykelstyren. Sen kan Trafikverket omgående skriva om delar av Vägar och gators utformning (VGU) och där ange de nya dimensionerande måtten för cykel. Jag vågar lova att Trafikverket kommer stå först i kön och omgående börja bygga dessa smala cykelbanor – ingen tvekan alls. Och alla cykelbanor som redan är projekterade kommer omgående projekteras om. En ny standard kommer sättas för supercykelvägarna. Snart kommer landet bli fulla av sådana här cykelbanor:

Att ingen tänkt på detta förut!

Polisen bör utrustas antingen med vinkelslip eller bågfil för att på plats kapa cykelstyren som visar sig vara för breda vid trafikkontroller. Jag röstar på bågfil för att hålla nere budgeten samt upprätthålla en bra friskvård.

Share.

1 kommentar

Leave A Reply