Bland det bästa jag upptäckt för att förenkla och underlätta min cykelvård är att lackskydda cykeln med ett så kallat keramiskt lackskydd. Förutom att cykeln blir blank och fin så underlättar det framtida tvätt av cykeln – många gånger är det bara att spola bort damm och smuts. Lackskyddet gör nämligen att smutsen inte fastnar så lätt på cykeln. Och den smuts som fastnar på cykeln spolas många gånger lätt bort med lite vatten.

Jag beskrev i ett inlägg för drygt ett år sedan hur jag då lackskyddade min cykel – ni kan läsa det här. Och nu när jag skaffat en ny cykel – en Meter RAYY – tänkte jag att det var dags att ta ytterligare ett steg – lackskydd 2.0!

Det tidigare lackskyddet jag använde var en form av lightversion – som håller cirka 3 månader. Sen bör man upprepa behandlingen om man vill ha kvar egenskaperna från lackskyddet. Nu tänkte jag använda ett annat keramiskt lackskydd, ett skydd som enligt tillverkaren håller någonstans mellan 18 – 36 månader. Lite beroende på hur cykeln används, hur ofta jag cyklar och hur jag underhåller/tvättar cykeln.

Här är utrustningen jag använde och hur jag la på lackskyddet på cykeln:

1. Jag började med att torka av alla lackade ytor, komponenter, fälgar med mera med isopropanol (IPA). Detta för att få en fullständigt ren yta fri från fett, fingeravtryck och så vidare. Anledningen till detta är att lackskyddet ska få bästa möjlighet att fästa vid lacken – är det fett och skit kvar så sitter inte skyddet fast särskilt bra. Min cykel är ju helt ny, hade den inte varit det så hade en fullständig rengöring varit nödvändig innan avtorkning med IPA – ni kan läsa hur jag gör en sådan tvätt här.

Hela cykeln torkas av med isopropanol

2. Därefter är det dags att lägga på lackskyddet. Jag använder små dukar av mocka för detta. Några få droppar av lackskyddet för att fukta duken och sen metodiskt lägga på det på cykeln. Enklast är att ta bit för bit – till exempel första framgaffeln. Sen överröret och så arbeta sig vidare del för del. Droppa några droppar till i duken om du märker att det är för torrt. Det går åt väldigt lite medel till en cykel, kanske 5 – 10 milliliter allt som allt. Jag lägger även lackskydd på komponenter så som växeln, styrstam, sadelstolpe, vevarmar och på fälgarna. Lägg dock aldrig lackskydd på bromshandtagen eller på fälgarna om du har fälgbromsar – det blir nämligen väldigt halt och glatt av lackskyddet.

Lackskyddet läggs på ramen, var noga så hela ramen blir täckt
Komponenter så som växel, vevarmar, sadelstolpe och styrstam lacksjyddas
Fälgarna lackskyddas

3. Medlet torkar in på cirka 10 minuter sen är det dags att torka av det. Först använder jag en mikrofiberduk med korta fibrer för att torka bort medlet. När det är gjort använder jag därefter en fluffigare mikrofiberduk med längre fibrer. Detta för att försäkra mig om att allt medel är borta och få bästa möjliga glans. Mikrofiberdukarna bör du sen inte använda på lacken eller andra känsliga ytor. Det bildas små kristaller av medlet när det torkar som kan repa lacken. Bäst är att lägga dem i en hink med varmt vatten och lite flytande tvättmedel, tvätta ur dem och sen använda dukarna till mindre känsliga delar delar så som kedja, däck och så vidare.

Efter att ha härdat en stund torkas lackskyddet bort, först med en kortfibrig mikroduk…
…och sedan med en långfibrig mikroduk för att få bort allt samt buffa upp en hög glans

Nu gäller det att ha lite tålamod och vänta ett dygn innan jag ger mig ut med cykeln. Detta för att ge lackskyddet möjlighet att härda fullt ut.

Då och då får jag frågan om det inte fungerar lika bra med vax. Och vax ger ett visst skydd och även glans. Men det kommer inte i närheten av ett keramiskt lackskydd vad gäller skydd och hållbarhet – det finns inget vax som jag känner till som håller så länge som ett keramiskt lackskydd.

En annan fördel är att du kan lägga lackskyddet på i stort sett alla ytor och att det är mycket lättarbetat. Vax däremot måste du vara försiktig med så att det inte hamnar på ytor så som plast med mera och sen torka in, det blir geggigt och risk för fult intorkat vax.

Blank, fin och skyddad!

Har du en cykel med matt lack fungerar det bra att lägga ett keramiskt lackskydd även på den. Det skyddar och underlättar framtida renhållning utan att göra ramen blank och glansig.

Så nu blir det spännande att se om tillverkarens löfte om 18 – 36 månaders hållbarhet infrias. Jag får säkert anledning att återkomma hur det går framöver.

Share.

5 kommentarer

  1. Kul och följde ditt inlägg om lackskydd förra året, fungerade bra. Vilket lackskydd använder du denna gång?

  2. Är väldigt intresserad av vad produkten heter! Jag har letat ett tag efter en med längre hållbarhet men förstår förstås att du inte kan garantera att det klaras, ännu.

  3. Pingback: Tvättar lackskyddad cykel - Cykelmagasinet

Leave A Reply