Snart är den här, vintern! Vissa delar av landet har kanske redan fått känna på lite snö och halka. Snö och is är ju en vanlig bekantskap när man vinterpendlar med cykel. Förhållandena på cykelbanorna är många gånger urusla och det är med stor möda och besvär man försöker ta sig fram. Företaget Svevia visar i På Väg upp en möjlig teknik och metod som kan innebära en stor förbättring för vintercykling. En mindre maskin förses med en sopvals fram och saltspridare bak, man kallar det sopsaltning. Vid kraftigt snöväder kan sopvalsen bytas ut mot en plog.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

Det är ju denna typ av utveckling och intiativ man vill se som cyklist. Nu är ju denna maskin lite väl stor för en del cykelbanor men då kan man göra som i Köpenhamn, nämligen ta fram än mer specialanpassade fordon:

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Här kan ni läsa mer om snöröjning i Köpenhamn.

Nu är det bara för landets kommuner och Trafikverket att prioritera och utveckla sina kriterier, metoder och tekniker för vinterväghållning av cykelbanor så kommer det gå som en dans att cykla på vintern!

Share.

9 kommentarer

  1. Eller varför inte titta på Linköping där vi sedan ganska många år haft sop-saltning på alla våra huvudcykelstråk s.k. ”förhöjd standard. Här börjar man sopningen redan vid 1 cm snö.

  2. Krister Isaksson on

    Vad kul att du hittat till min blogg! Och jag ber om ursäkt för att jag inte tog upp Linköping och ert fina cykelarbete. Kunde ju också ha tagit upp Anna Niskas doktorsavhandling från 2002 på området! Det var väl den som satte snöbollen i rullning hos er?

  3. Bara för kommunerna att tillämpa Anna Niskas avhandling från VTI. Jag att maskinerna som finns på Arlanda gör så här: först plogar de, sen blåser och sist sopar (eller om de tvar omvänd ordning på blåsning/sopning). Samma maskin gör alltså detta…

  4. Krister Isaksson on
  5. Fast i Göteborg kommer den knappast till användning, där saltar man inte cykel- eller gångbanor, av miljöskäl, bara gator och vägar.

  6. Tack , Krister för att du tar upp ämnet. I Gbg funkar det sådär. De senaste snövintrarna vi har haft har jag fått ringa Trafikverket ett tiotal gånger varje vinter för att påminna dem att ploga vår lokala cykelbana 8och trottoarerna) där jag bor i Säve, utanför stan. Som Ann Onym påpekar så är Linköpingsvarianten antagligen inget för Göteborg, Men inte bara för att man har ett principbeslut att inte salta cykelbanorna. Om cykelbanan ligger bredvid en väg (och det gör många) skyfflas det som plogas bort från vägarna upp på cykelbanorna. Det finns inte en borste i världen som tar den mängden snö som hamnar på de värst utsatta cykelbanorna.
    Jag tycker personligen att snön som faller från himlen sällan är något större problem. Snön packas snabbt ihop av att vi cyklar på den och packad snö är ett utmärkt underlag att cykla på om man har hyfsade däck och tar det vackert.
    Men eftersom man saltar vägbanorna blir det supersörjigt vid varje korsning mellan väg cykelbana. Saltet dras dessutom med en bra bit in på cykelbanan. (Så, att kommunen inte saltar våra cykelbanor är bara delvis sant. De gör det men inte avsiktligt.) När sörjan fryser blir det halt och ojämnt. Inte optimalt där man ibland måste kunna stanna snabbt. Så därför måste plogen fram på cykelbanorna också. Med det sagt skulle jag gärna se ett test av Linköpingsmaskinen på Göteborgs cykelbanor.Med eller utan salt. Det kan ju inte bli sämre.

  7. Vintercyklaren on

    Gärna förbättrad snöröjning men låt oss slippa salteländet! Det är illa nog med det salt som sprids på våra vägar och förstör både vinterkänsla, miljö och fordon.
    Med riktiga däck är halka ett ickeproblem!

  8. Svante Linusson on

    Sopning av cykelbanor provades i Sthlm 99/00(?) på mitt förslag. Jag hade hört om Linköpings arbete. Chefstjänstemannen beskrev det som ”helt bortkastade pengar”. Vill man inte så går det inte…

  9. Krister Isaksson on

    Hej Svante, är det inte för sorgligt så säg. Jag har även för mig att att denne tjänsteman var en av opponenterna till Anna Niskas avhandling. Så kunskapen om denna metod har funnits, Linköping, Köpenhamn mfl använder den, men inte Stockholm. Det är ett kraftigt motstånd, en häpnadsväckande motvilja till förändring och utveckling att man blir mörkrädd. Vi har ju en kraftig tro på ledarskap i vårt samhälle så varför inte sparka eller omplacera dessa chefer som uppenbarligen varken har viljan eller förmågan till att utveckla eller förbättra sin verksamhet, och detta trots ökad budget!

Leave A Reply