Svaret på denna fråga börjar allt mer närma sig ett rungande NEJ om man cyklar i Stockholm! Det är verkligen en snöröjning som är världskass. Se bilden nedan, från Lingvägen i söderort. Gång- och cykelbanan är helt blockerad av ett snöberg, nu snart två och en halv vecka efter snöfallet. Gång- och cykelbanan på andra sidan är överhuvudtaget inte röjd.

Så här tvingas alltså gående och cyklister rätt ut i körbanan, bra jobbat Stockholms stad och PEAB! Du som satt i maskinen som lämnade snöberget här, är du lobotomerad eller? Och Lars Thiberg, vd Peab för drift och underhåll i Stockholm, som anser att snöröjningen fungerat bra, har du ingen som helst yrkesstolthet? Antingen är du ju helt blind och okunnig om situationen eller så är du en stor jävla lögnare. Vilket ju inte är bra egenskaper för en VD. Fast det är klart, när det hänger viten i luften så står du väl inte och erkänner i media att ni totalt fuckat upp. Det kan ju bli lite kostsamt och vi måste ju tänka på profiten…

Lingvägen 2012-12-19, tack Alvin för bilden.

Ett annat talande exempel på strålande insatser av PEAB ser vi på dessa bilder:

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Vi försöker röja cykelbanan och cykelöverfarten men inte fan ska man kunna cykla upp på cykelbanan på andra sidan!

Gjörwellsgatan 2012-12-19 Se hjulspåren efter snöröjningsmaskinen, inte fan ska jag sätta ner plogen i backen och röja cykelbanan.

PEAB, två och en halv vecka har det nu gått sedan snöfallet och staden är fortfarande full av liknande exempel där ni har ansvaret. Ni visar verkligen upp vilket kompetent företag ni är, eller som ni skriver på er hemsida: ”Peab Drift & Underhåll skapar trivsel och trygghet utomhus”. Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning vad som är trivsel och trygghet…

Share.

3 kommentarer

  1. Jo, man frågar sig var yrkesstoltheten finns hos vd och maskinförare. Kan inte bara vara kommuners beställningar som brister. Vore intressant att höra vad som rör sig huvudet på föraren när snöhög efter snöhög dumpas på gång- o cykelvägar. Eget initiativ? Bygger på kunnande och erfarenhet? Instruktion från den stolte vd:n? För ett par veckors i Nacka på väg hem, ser jag nio (9) olika plogbilar, stora som små, köra runt med plogen uppe och cykelbanan nästan omöjlig cykla på. Varför?

  2. Krister Isaksson on

    Jonas T, känns som det bara är business. Devisen verkar vara att erbjuda så lite resurser som möjligt vad gäller personal och fordon, hoppas på en mild vinter och när man ev. plogar så gör man det fort och fel. Det är de så kallade marknadsprinciperna, det gäller att tjäna stålar och ju färre fordon och personal som slarvigt utför sina uppdrag desto mer stålar tjänar PEAB. Särskilt när nu staden inte har något vettigt kontrollsystem som säkerställer att man får det man beställt och betalar för. I stället har entreprenören en form av egenkontroll och det verkar ju fungera väl hos PEAB!

  3. Jag är rädd att bilistsamhället gjort att väldigt få har cyklat som vuxna. Kunskap om cykling saknas bland alltför många. Om jag får lufta lite fördomar;
    Killen som placerade snöhögen på Lingvägen har sannolikt inte cyklat sedan 12-årsåldern. Han förstår överhuvudtaget inget om cykeltrafik, och det är tveksamt om han använder trottoarer, mer än sporadiskt. Det är motorfordon som gäller i alla lägen. VD:n lär inte heller köra dubbad 29er till och från jobbet. Han är så himla nöjd med gymmet på jobbet, där han kan smita ner och köra tjugo minuter på löpbandet.
    OK, slut på fördomarna, dags för fakta.
    Om man söker på Peabs hemsida på ”cyklist”, får man noll (0) träffar. Kanske säger det något.
    Stan är full av exempel på obefintlig eller helt tanklös snöröjning för cyklister. Jag rör mig mellan city och söderort. Hornsgatan tog en vecka innan cykelbanorna röjdes någorlunda. Liljeholmsbron och vidare söderut mot Västberga ser kanske plogad ut från en bil, men för en cyklist är det rejält moddigt och spårigt. Svartlösavägens cykelbanor, dvs den med streck markerade delen av trottoaren, är också uselt röjda. De ser plogade ut, men består av en 5-10 cm tjock halvhård sörja som inte är tjänlig för cykeltrafik.
    Vidare in mot Huddinge kommun når jag det viktiga snittet vid Långsjön. Det finns ingen annan cykelväg än här. Kommungränsen mellan Stockholm och Huddinge går här, vilket också märks. På Stockholmssidan brukar man ploga då och då, medan Huddinge käckt deklarerar ”Plogas och sandas ej”. Tänk om en viktig bilpassage fick den skyltningen!

Leave A Reply