Din restid ökar med mellan 30 och 60 procent! Sug på dom siffrorna några gånger. Så ser det nämligen ut om du cykelpendlar vintertid i Stockholm. Det visar studien Cykelframkomlighet vintertid. En studie av framkomligheten i Stockholmsregionens cykelvägnät vintertid som genomfördes 2010 av Trafikkontoret i Stockholm.

Några citat från studien:

”Resultaten visar att restiden ökar med 30 – 60% och att medelhastigheten sjunker från cirka 22 km/h under sommarhalvåret till omkring 15 km/h vintertid på de studerade stråken. Utöver utökad restid kräver vintercykling mer energi av cyklisterna då underlaget skapar större motstånd.”

Vinterväglag skapar, förutom framkomlighetsproblem, även trafiksäkerhets- och trygghetsproblem. Risken att tappa kontrollen och ramla av cykeln är stor. Dessutom tvingas cyklisterna att cykla i blandtrafik oftare under vintern då cykelbanorna är sämre plogade. På gång- och cykelbanor kan det uppstå konflikter mellan gående och cyklister då den tillgängliga ytan är smalare än normalt.”

”Sammanfattningsvis kan det konstateras att förutsättningar för vintercykling i Stockholm inte är de bästa. Bristande underhåll leder till längre restider och mer energikrävande cykling, dessutom är risken för olyckor betydligt högre. Dessa faktorer gör att många cyklister väljer alternativa transportformer under vinterhalvåret.”

Så här skriver Anna Niska, VTI, i rapporten Cykelvägars standard. En kunskapssammanställning med fokus på drift och underhåll:

”En hög drift- och underhållsstandard på cykelvägnätet har betydelse för statusen på cykeln som transportmedel och välskötta cykelvägar är något som kan få fler att cykla mer. Drygt 40 % av cyklisternas singelolyckor kan relateras till drift och underhåll och singelolyckorna utgör mer än 70 % av alla cykelolyckor (Thulin och Niska, 2009). Det är framförallt halkbekämpningen som är viktig för cyklisternas säkerhet. För cyklisternas framkomlighet är snöröjningen den driftåtgärd som har störst betydelse. Vid 3 cm snödjup börjar det bli svårhanterligt för cyklisterna. Snömodd kräver extra uppmärksamhet med tanke på de isiga spår som uppstår när den fryser till.”

Denna kraftiga ökning av restid för cyklister samt den urusla trafiksäkerheten skulle självklart anses som helt oacceptabel om det handlade om bil- eller kollektivtrafik och stora resurser läggs ner för att upprätthålla såväl god framkomlighet som trafiksäkerhet för dessa trafikslag.

Så vi får väl hoppas att cykelmiljarden i Stockholm används på ett klokt sätt och att metod, teknik och rutiner för vinterväghållning av cykelbanor tar ett stort antal tramptag framåt! Utgångsläget är ju tämligen gynnsamt för det kan ju knappast bli sämre…

Share.

9 kommentarer

  1. Jo, Stadshuset visade verkligen vad de gick för inatt och i morse. Varmluften därifrån räcker inte riktigt till för att smälta snön (inte ett snöröjningsfordon på – eller varit på – någon av ”mina” cykelbanor imorse…)
    Tröttsamt är bara förnamnet!

  2. Jag tänker att de som kör snöplogande fordon sällan använder cykel, och då tänker de inte på att en 50cm plogvall är svår att cykla genom.

  3. Intressant är att tex att Tranebergsbron i Stockholm som är supercykelväg, ligger mellan två uppdragsområden för plogande entreprenör, och då är det ibland ingen som plogar där trots att snön legat 20cm+. Plogning är gjord fram till bron på båda sidor, men inte själva bron.

  4. Krister Isaksson on

    Jon, ja är det inte förunderligt detta med gränser. De finns ju bevisligen även på gator och vägar men inte ser du snövallar tvärs över körbanorna på Tranebergsbron eller att ett avsnitt mitt på Örbyleden inte är snöröjt. Där av någon outgrundlig anledning får man det att fungera. Det beror antagligen på att det är så svårt, så komplicerat detta med att snöröja och halkbekämpa cykelvägar och cykelbanor. Eller kan det finnas någon annan anledning? Något annat, kanske ett synsätt, ett förhållningssätt, en värdering av människor utifrån hur de väljer att förflytta sig som gör att det ser ut som det gör. Och detta, den mentaliteten, är kanske den svåraste av alla förändringar…

  5. apropå snövallar- alla har väl upplevt när man kommit fram till en underfart under en väg. Dit kunde traktorn som röjde snö köra, sen kom den inte under bron och kvar blev en stor snömur. Att hen som körde skulle gå ut och för hand ta bort den finns inte ens i tanken! Samma fenomen upplever man vid övergångställen etc där vi cyklister och gångare ska hoppa över en vall för att sen korsa vägen!

  6. Krister Isaksson on

    manne, handskottning ingår i stort sett aldrig i snöröjningskontrakten, anses för tidskrävande och dyrt. Det som ofta står upptaget när det gäller fall som du beskriver är att man snarast ska återkomma till platsen med en mindre maskin som kan komma under bron och ta bort snön. Och vi som vintercyklar vet att ”snarast” kan i tid innebära lagom till vårens sandsopning…
    Och tänk er samma situation på bilvägen, en stor jävla snöhög framför infarten till Fredhällstunneln! Vanligt förekommande eller hur?

  7. Krister har rätt, i Stockholm är det maskinplogning som innefattar kontrakten + trappskottning. Det som inte går att ploga pga kanter, tunnlar, hinder (stolpar/papperskorgar/cyklar/mm) blir därför inte röjt. Däremot ser man på Kristers fina bilder att man helt låtit bli att ploga vissa cykelbanor eller upplåtit dom till snöupplag vilket inte är acceptabelt med dagens kontraktsform. Att klaga hos stockholm stad är antagligen enda sättet de kan uppmärksammas på att cykelbanorna inte röjs på ett tillfredställande vis, gör din plikt och rapportera eventuella problem vi stadens hemsida:
    http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Felanmalan/

  8. Bra inlägg och talande bilder. Det är exakt sånt där som gör att man blir ”en jobbig cyklist antingen i vägbanan eller på trottoaren”.
    Upp till bevis detta år, Stockholms Stad. Stockholms cyklister behöver i första hand underhållna, komfortabla cykelbanor att ta sig fram på, inte ”tips” på hur man klär sig när man cyklar på vintern.

  9. Krister Isaksson on

    Elin, tack! Nä inte behöver man veta hur man klär sig, man behöver komma fram och det på ett någorlunda tryggt och säkert sätt. Och innan dessa tillstånd råder i huvudstaden tror jag dessvärre att det är många sliriga cykelturer…

Leave A Reply