Sedan en tid tillbaka började jag använda twitter. En del av er läsare och andra har legat på om detta och till slut gav jag efter. Inget jag ångrar efter drygt tre månader på twitter, det öppnar nya dörrar, ger nya intryck och nya kunskaper. Har nu också blivit stämplad som twitterbombare med efterföljande konsekvenser. Och det inte av vem som helst utan det är av Stockholms stads trafikborgarråd Ulla Hamilton.
Det som utlöste det hela var att @JonasThrnqvist sände en tweet om förhållandena för cyklister på Kanalvägen, Hammarby sjöstad. Alla har ju inte semester och det är ju av vikt att trafiksystemet fungera alla delar av året:
Eftersom det är en lång följetång dessa eländiga och urusla förhållanden för cyklister på denna sträcka genom Hammarby Sjöstad så kommenterade jag detta i en tweet och pingade där @UllaHamilton och @perankersjo:
Detta ledde till att ansvarigt borgarråd ansåg att det förekom twitterbombning under hennes semester och jag är nu blockerad från hennes konto. Varför sände jag då denna tweet om Kanalvägen och cykelförhållandena där? Jag ville med tweeten upplysa och påtala hur det många gånger ser ut på stora och viktiga cykelstråk och att det på just detta stråk har varit dåliga förhållanden under ett stort antal år. Vilket säkert många av er som cyklar där också kan intyga. Det här är tom ett regionalt cykelstråk som ligger precis på gränsen mot en annan kommun, Nacka. Detta är i stort sett det enda stråket som finns för dem som cyklar från Värmdö, Saltsjöbaden, Nacka, Älta, Tyresö och delar av Haninge och som sedan ska till övriga delar av innerstaden. Alltså ett mycket viktigt stråk i det regionala cykelnätet och där tusentals cyklister passerar varje dag.
Detta är ju något som moderaterna själva under olika perioder gått ut med och påtalat vikten av. Att ha ett väl fungerande regionalt cykelsystem, att cykling över kommungränserna varit utpekat som ett viktigt område sedan 2010. Se bl a dessa tre tillfällen:
1, I april skrev ett antal moderata kommunalråd på DN Stockholmsdebatt: Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar. Ulla Hamilton var en av dem. I debattartikeln lyfter de fram ett antal saker:
I valrörelsen 2010 pekade vi på behovet av att bygga ihop cykelnäten över kommungränserna i Stockholmsregionen.
För det första behövs det en fungerande regional cykelinfrastruktur.
Det är vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln oavsett om målet ligger i den egna kommunen eller på andra sidan Saltsjö-Mälarsnittet.
2, Den 16 maj i år gick Moderaterna ut med att staden nu inför en Cykeljour
Cykeljouren är en satsning som ska göra det enklare och framkomligare för stockholmarna att cykla och bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
3, Nyheten om Cykeljouren följs sedan upp med ett pressmeddelande den 2 juli om utökad satsning på ett antal utvalda cykelstråk för att se till att cyklister har en bra och säker framkomlighet.
Satsningen på huvudcykelstråk med extra hög standard är ett led i arbetet med att förbättra respålitligheten för de stockholmare som avlastar vägar och kollektivtrafik genom att välja cykeln, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Då kunde man ju tycka att det vore ett utmärkt uppdrag för den sk Cykeljouren, att kraftfullt och snabbt se till att det som lovas, redan 2010 och sedan i debattartikeln och pressmeddelandena faktiskt uppfylls på Kanalvägens regionala cykelstråk. Att visa handlingskraft.
Men var denna tweet den enda som jag sände Ulla Hamilton under hennes semester? Kan detta räcka för att någon ska känna sig twitterbombad? Jag har sänt fler tweets under borgarrådets semester så låt oss gå igenom dem för att få en bild av dem och deras innehåll. Kan dessa tweets tillsammans göra att man kan känna sig twitterbombad?
Den första tweeten jag sände var den 7 juli och handlar om cykel, spårvagn och trafiksäkerhet. En frågeställning som blev och fortfarande är högaktuell i samband med att utbyggnad spårväg City och ev. andra spårvagnslinjer:
Tweeten är dels ett tips hur man i Amsterdam nu arbetar med trafiksäkerhetsproblemet spårvagnsspår och cykel dels en vädjan om politiskt agerande gentemot SL. Det sker en hel del sådana olyckor i Stockholm, där cyklister cyklar ner i spåren, fastnar och faller och skadar sig. Denna olyckstyp kommer att öka i takt med en ev. utbyggnad av spårvägen. Så här ville jag upplysa om en möjlig lösning. Det är också en cykelolycka jag vet att trafikborgarrådet själv råkat ut för. Staden har ju själv meddelat att man ska konkurrera med Amsterdam så då kan det vara bra att veta hur konkurrenterna arbetar tänkte jag. Här kan ni läsa mer om arbetet med cykel och spår i Amsterdam.
Sedan följer en tweet den 8 juli. Det är en fråga varför inte det arbete som nu sker på Västerbron och som leder till stora störningar för cykeltrafiken utförs nattetid för att minimera störningarna för gång- och cykeltrafiken:
Tweeten därefter sker den 10 juli, den är inte startad av mig och det är en diskussion med flera inblandade ang. cykel och Götgatsbacken och där jag genom att bifoga en länk visar hur jag tycker man borde utforma den för att få till acceptabla förhållanden för såväl gående som cyklister:
Sänder ytterligare en tweet den 10 juli där jag tipsar om ett nytt blogginlägg på Bicycle Dutch som redovisar nationella och kommunala krav som ställs på cykelparkeringar vid bostäder i Holland. Staden ska ju konkurrera med Holland och jag vet av egen erfarenhet sedan mitt arbete på Trafikkontoret i Stockholm att detta är ett svårt område med många låsningar. Jag följer även upp Per Ankersjös svar med en tweet och tipsar den 11 juli om ett pågående arbete i staden där detta och många andra cykelfrågor hanteras på ett mycket lovande sätt, cykelplanering på Årstafältet:
Och sedan är vi då framme vid tweeten den 12 juli som leder till att jag anklagas för twitterbombning och numera är blockerad av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.
Ulla Hamilton, jag ber om ursäkt. I min iver att arbeta för bra förhållanden för cyklister i Stockholm kanske jag gick för långt och sände dig för många tweets. Det är inte helt lätt för mig som är tämligen ny på twitter att ha koll på och förstå vilka olika regler alla olika mottagare har när det gäller tweets, när man får sända dem, vilket innehåll, hur många osv.
Relaterade inlägg:
17 kommentarer
Det är tyvärr mer regel än undantag att de styrande i Sverige fullständigt struntar i folket och dess åsikter.
Ja vad säger man!! Ett borgarråd i världsklass som verkligen vill konkurrera med Amsterdam när det kommer till cykelfrågor och som är öppen för förslag från allmänheten!!
Ursäkta att jag skriver det men hon verkar ju vara helt slut. Hon kanske borde skaffa två twitterkonton.
Tillgänligheten och beredvilligheten att finnas på t ex tw ökar säkert när det börjar dra ihop sig till valupptakt. Men vi får nog anta att det är försent då för (M:s) cykelpolitiska valsänke @UH.
Jag tycker Ulla Hamilton verkar vara trött på sitt förtroendeuppdrag och i behov av längre semester. Låt oss kompensera henne för twitterbombningen och ge henne extra semester från september nästa år!
Har hon någon gång svarat en tweet där man kan ana en antydan till att länkar i tidigare tweet har öppnats? Så som Per Ankarsjö verkar göra hela tiden.
Det är både trist och väldigt synd att Ulla Hamilton inte förstår att använda sig av den kunskap som du kan förmedla. Riktigt dumt och trångsynt är det också.
Jag tycker att det var kloka tweets med intressanta länkar, hon hade kanske en dålig dag med mycket press från flera olika håll och du var den berömda droppen?
Oavsett reagerade hon ganska barnsligt och kanske blandade ihop dig med nån annan?
Bra blogginlägg också, man kanske skulle skicka länken till Ulla … men jag vet inte jag vågar 😉
https://twitter.com/kristerisaksson/status/353167176749948928
Inser att jag var naiv när jag trodde på detta.
Trevlig sommar
/ulla
@KristerIsaksson: @UllaHamilton Önskar trevlig semester! Samla kraft nu för det är stora cykelutmaningar framöver!
Nytt försök, länken verkar inte fungera. trodde på detta -naivt-därav min reaktion när twittren började komma.Ska inte göra om detta.
/trevlig sommar
ulla
Att man inte önskar befatta sig med jobbrelaterat material under semestern, och därför stänger av mottagningen, är väl helt legitimt. Men hennes purkna attityd är ju direkt provocerande — vem tror hon att hon är? Det är knappast Kristers sak att hålla reda på vad Ulla Hamilton vill eller inte vill läsa på semestern.
Nej, du har inte twitterbombat, och Ulla verkar ha en udda inställning till hur kommunikation via twitter fungerar och en generellt tråkig attityd. Fortsätt som tidigare.
Det som hänt är ju inte det minsta förvånande, Ulla Hamilton är en ledande moderat stockholmspolitiker och tillhör därmed eliten inom det parti som just klubbat igenom en stor infrastrukturmotion där mindre än en halv promille går till cykling. Moderaterna har aldrig varit, är inte, och kommer troligen aldrig bli ett parti som satsar på cykling. Däremot är hon säkert expert på att komma med löften som låter som om de vill satsa på cykling men som inte blir nåt i slutändan(hon vill såklart som alla andra politiker locka väljare). Moderaterna i Malmö påstod nyligen att de ville satsa mer på underhåll av cykelbanor än vänstermajoriteten, men det påståendet höll inte för noggrann analys då de i sin siffra även bakat in underhåll av kanaler (!) m m. Jag tror att man ska rösta vänster om man vill få fler cykelbanor, att tro på att moderat kommer hjälpa till med detta är nog inte rimligt.
Om motsvarande brister skulle finnas i underhåll och infrastruktur för motortrafik, som det är för cykeltrafik, ja då skulle det kanske bli 10ggr mer tweets, blogginlägg, mail och dessutom ett allmänt mediedrev. Motormännen skulle sitta i morgonsoffor och Collin skulle skriva krönikor och prata i direktsändning. Om då ansvarig politiker skulle svara med att hen inte blir imponerad på semestern, och blocka sig från omvärlden, ja det skulle nog inte hända.
Vad rart av dig Krister att be om ursäkt. Men… det går ju att stänga av sin Twitter och ta semester från notifications också. Vi medborgare kan ju inte veta vilka veckor andra medborgare har valt att ta semester. En del kanske t.o.m älskar att Twittra på semestern (who knows?) Dessutom, sist men inte minst: Du gör ju här research-jobb åt Ulla Hamilton, vilken fantastisk resurs, lär spara henne mycket tid framför datorn = mer semester.
”Imponerar inte” – det verkar vara ett populärt ord bland Moderata trafikborgarråd. Ulla Hamiltons företrädare Mikael Söderlund använde det också visar en mediasökning. Jag undrar VAD som imponerar på dem? Att en av landets ledande experter engagerar sig och utan kostnad tillhandahåller tips och råd gör det uppenbarligen inte. Tips som göra att färre skadar och gör sig illa i vår stad. Tips som gör det enklare att använda cykeln i vår stad. Tips som gör att fler kommer att använda sig av cykeln. Ulla Hamiltons agerande säger mig en sak mycket tydligt: hon och Moderaterna är inte särskilt intresserade av att skapa bättre förutsättningar och få fler att cykla i Stockholm. De försöker ge sken av det men gång på gång så gör Ulla Hamilton uttalanden som med all tydlighet visar motsattsen.
Fortsätt ” twitterbomba”! Mig har du inspirerat att försöka påverka beslutsfattare att förbättra för cyklister i Färjestadsområdet, Öland. Jag ” mejlbombar” kommunalråd, tjänstemän, politiker mfl. Du visar på ett tydligt och roligt sätt hur cykelbanor inte bör se ut…. Och hur de bör se ut!
Anders, vad roligt att höra att du blivit inspirerad! Lycka till med förändringsarbetet!