Här tog det stopp. Jag kommer varken av eller på cykelbanan.
Det står bilar parkerade längs gatan vilket gör att det inte finns någon öppning för att säkert och funktionellt komma förbi med cykel, särskilt inte med lastcykel eller cykelkärra som jag och barnen ofta färdas med på denna plats.

Och står det inte bilar parkerade (vilket det alltid gör utom på städdagen) så är det en tolv centimeters kantsten som ska forceras.

Så vad gör jag då? Jag cyklar vidare på gångbanan tills det kommer en öppning som jag kan använda mig av. Så det bär av åt höger eller vänster:


En öppning åt höger…


…eller en öppning åt vänster?

Och här kommer till slut en öppning lite längre bort på gångbanan, cirka hundra meter bort:

Här finns en sänkning och fasning av kantstenen och aldrig parkerade bilar. Det är en nybyggd in- och utfart till ett nytt hus och garage. Då anser staden att det är viktigt med en funktionell lösning, man måste ju komma in och ut ur garaget – för inte kan man köra bil över en tolv centimeters kantsten och genom parkerade bilar? Vid cykelbanans början och slut är det uppenbarligen inte lika viktigt med en funktionell och framkomlig lösning.

Hur blev det så här? Det hela började för flera år sedan som ni kan läsa om i inlägget Blir det världsklass eller världskass?

Längs gatan skulle det byggas hus. Det började med ett omfattande arbete med att bygga ut fjärrvärme, stora delar av gatan och anslutningen till cykelbanan grävdes upp. När sedan arbetet skulle återställas upptäckte jag att man satt tillbaka kantstenen med tolv centimeters höjd. Jag skrev då till projektledaren på stadens Exploateringskontor:

Hej!

Nu börjar ju Pepparvägen bli klar och jag ser då att vid upp/nerfarten från gång- och cykelbanan som leder upp till Rottnerosbacken är det en 12 cm kantsten. Detta gör att det blir mycket besvärligt att cykla upp/ner från cykelbanan/Pepparvägen. Det är ju inte allt för länge sedan som staden/Trafikkontoret anordnade en tävling: Bort med kanten, där cyklister uppmanades att komma in med platser där kantstenarar i anslutning till cykelbanor behövs sänkas/tas bort.

Det vore bra om det även gjordes på denna plats.

Med vänlig hälsning

Svaret från projektledaren på Exploateringskontoret blev detta:

Peab skall bygga 3 hus så det är ingen större vits att sänka just den kantstenen

Mvh
XXXX

Jaha, det ska alltså inte fungera varken under byggtiden eller efter att bygget är klart?

Jag kontaktade då projektledaren via telefon men hon vidhöll sin uppfattning -”så här ska det vara”. Det spelade ingen roll vad jag sa, vilka handböcker eller styrdokument jag hänvisade till.

Pust och stön, detta skulle alltså bli min vardag under ett antal år. Två gånger om dagen skulle jag behöva forcera parkerade bilar och denna kant med lastcykeln eller cykelkärran med barnen i.

När sedan Peab etablerat sig på platsen för att bygga hus kontaktade jag platschefen. Han förstod genast problemen och fixade snabbt till ramper i asfalt för att enkelt ta sig upp och ner för kantstenen och cykelbanan. Och inte bara det, ett tillfälligt övergångsställe anlades så att bilar inte skulle parkera för öppningen och hindra cyklister och gående.

Snabbt, enkelt och funktionellt – stort tack Peab för att ni gjorde min och andras vardag lite enklare under dessa år!

Men jag var fortfarande orolig för att ramper och övergångsstället skulle försvinna när Peab blev klara med husbygget. Jag kontaktade Trafikkontoret i förhoppningen att de skulle förstå problematiken lite bättre än vad Exploateringskontoret gjort. Jag skrev:

Hej!

Under ett antal år har Peab byggt bostäder på Pepparvägen i Hökarängen. Peab har tagit stor hänsyn till cykeltrafiken i arbetsplatsområdet och sett till att den cykelväg som finns där alltid varit farbar. Bland annat har man lagt ut en asfaltslimpa mot kantstenen så det varit möjligt att komma av/på cykelvägen. Vidare har man lagt ut ett tillfälligt övergångsställe samt stannaförbud så att en öppning till cykelvägen finns istället för en rad av parkerade bilar som hindrar att man kommer av/på cykelvägen.

Nu är arbetet på väg att avslutas och Peab ska nu återställa. Detta kommer att innebära att det blir en 12 cm hög kantsten i början/slutet av cykelvägen. Vidare kommer det bli parkering tillåten på gatan. Detta kommer få till följd att det blir mycket svårt, ibland tom omöjligt att komma av/på cykelvägen.

Kanske går något att göra åt situationen?

Kanske en förhöjd/hastighetssäkrad gång-/cykelpassage så man enkelt och säkert kommer av/på cykelvägen?

Bifogar kartbild samt bild från platsen.

Med vänlig hälsning

Så här blev svaret från Trafikkontoret:

12 cm hög kantsten är standard. Sänkning av kantsten sker vid ordinarie övergångsställe och kan ske vid till exempel vissa in och utfarter om det bor rörelsehindrade vid aktuell fastighet.

Mvh
X
XXX

Smack, där fick jag en rejäl örfil! Rättning i ledet och tyst på dig. Det finns en standard och den är till för att följas, punkt slut.

Det är ju tydligt att personen som svarade inte har någon som helst aning om vem jag är, min bakgrund och kunskap på området. Jag skrev då tillbaka till Trafikkontoret och handläggaren: 

Hej!

Standard säger du. Det stämmer ju inte med hur det ser ut i verkligheten så ta gärna en titt på de bilder jag bifogar. Att det står så i Teknisk Handbok må var hänt men tittar du i Trafikkontorets handbok för cykelinfrastruktur ”Cykeln i staden” står där att Ks ska nollas alt tas bort i början/slutet av cykelvägar/-banor. Och det är just så det ser ut på många platser runt om i staden. Men som sagt inte på den plats jag mailade om tidigare.

Svara mig gärna hur är det tänkt att jag ska komma på/av denna cykelväg med en 12 cm kantsten?

Hälsn

Något svar på mitt mejl har jag ännu inte fått…

Och så här ser den standard ut som Trafikkontoret hänvisar till ut i verkligheten:


Hela staden är full av platser där kanstenen tagits bort alternativt sänkts för att göra det säkrare och enklare att cykla. Standard med tolv centimeter – tror inte det!

Först tänkte jag här skriva något svavelosande över dessa handläggares agerande men nöjer mig ännu en gång med att konstatera att behovet av interutbildning och kompetenshöjning i allra högsta grad kvarstår.

Så nu har den här något ovanliga och absurda situationen uppstått: under byggperioden var förhållandena avsevärt bättre än de är nu när bygget är avslutat och förhållanden är permanenta – så som staden tycker de ska vara. Vilket är en otillgänglig cykelbana. Detta i staden som arbetar för att bli en cykelstad, som säger sig prioritera cykeln högst. Som även arbetar för att fler ska gå och cykla till skolan – vilket många försöker göra på denna sträcka. Och där staden tidigt i processen fick kunskap om att något var på väg att gå snett. Upprepade mejl och telefonsamtal till ansvariga och berörda spelade dock ingen som helst roll – det gick inte att ändra, det var förutbestämt hur det skulle bli.

Så därför cyklar jag på denna gångbana. Och jag kommer inte kliva av och leda min cykel fram till de punkter där jag kan komma ut i gatan. Men jag kommer att fortsätta arbeta för att få till vettiga och funktionella cykellösningar i denna stad. Och det är uppenbarligen en lång och mödosam resa där man ständigt möter idioti i olika former.

Jag drömmer om att en gång få ett annat svar, ett svar i linje med:

Hej Krister!

Tack för dina synpunkter. Det ser inte bra ut det du beskriver och visar på bilderna. Självklart måste man kunna använda cykelbanan, det är ju det som de är till för. Detta måste vi titta på och försöka få en bättre lösning på. Har du möjlighet att ses på platsen för att se vad som kan göras?

Mvh

XXXX

Trafikkontoret

När kommer jag få det svaret?

 

Relaterade inlägg:

Share.

12 kommentarer

  1. Haha, ja det där eländet känner man igen. Ett stort pekfinger i luften till de som cyklar är vad det är. Härlig jämförelse du gör med garaget, så otroligt tydligt vad som ALLTID prioriteras högst i trafiken. Och varför gratis parkering utmed gatan? Man har ju byggt garage.

  2. Krister Isaksson on

    Mia, ja det är en föraktfull inställning till cykeltrafik som träder fram här. En inställning som tydligt visar att kommunen inte alls tar ansvar för en funktionell lösning utan lägger hela det ansvaret på de som cyklar. Men samma kommun lyckas mycket väl när det gäller biltrafiken…

  3. Kul att mannen från Peab var så lösningsinriktad. Men om Trafikkontor är sådär aviga mot cykelinfra så kanske du borde pröva maila ansvarig politiker (han är väl grön i Sthlm?) Det rimmar ju illa med gröna visioner om ökad cykling.
    Jag vet själv från mitt jobb inom en mjuk förvaltning att det ibland lönar sig att kontakta engagerade politiker i nämnden.

  4. Krister, kompetensbristerna tillbakavisas från högsta ort, både från Stadsledning och stadsdirektören, Trafikkontorets nya tillfälliga chef trafikdirektören, samt den politiska styrningen Trafikroteln.
    Läs svar i mail här
    http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2015/09/dags-att-agera-daniel-hellden-och-lars.html
    Det blir således svårt att få till en kompetenshöjning när alla beslutande parter anser att det inte finns brister i kompetens.
    Vi som själva cyklar ser ju dagligen kompetensbristerna, och då blir det också ett trovärdighetsproblem för Stockholms stad. Staden säger ”kolla vad vi är bra på cykelinfrastruktur” via kampanjer, både från politiskt och kommunalt håll.
    De cyklande som dessutom engagerar sig lite extra och driver ärenden är ännu mer insatta i kompetensbristerna.

  5. Du behöver förmodligen inte gå utanför Skandinavien för att hitta en stad som hade bemött dig på ungefär det sätt som du drömmer om. Men då får man nog söka bland dem som har eller strävar efter ledartröjan.

  6. Krister Isaksson on

    Trafikistan.se, och det hjälper ju inte mig att någon annan kommun ev. svarar på ett mer positivt sätt. Det är ju så att säga här och nu som det gäller. Inte imorgon och inte på en annan plats eller ort. Detta är ju en kommun som säger sig aspirera på ledartröjan, inte bara i landet utan även internationellt. När man inte ens fixar en sådan här enkel, men viktig, detalj är man ju inte ens i närheten av ledartröjan. Man är inte ens med i klungan som tävlar om tröjan. Det är en mentalitet och förhållningssätt som är häpnadsväckande. Och det är ju inte särskilt ofta man som cyklist får uppleva att förhållandena under byggtid var avsevärt bättre än när allt är klart – det säger en hel del.

  7. Trottoarkanter får TK att följa regelboken slaviskt – utan verklighetskoppling. Infrastruktur för cykel? Ja, då ligger regelboken underst i högen – oläst.
    Mental låsning och totalt ointresse ligger bakom detta.
    ”Vi äro trafikanter som ingen bryr sig om
    Vi äro trafikanter som ingen bryr sig om
    Vi har kanter upp och ner från trottoar
    Vi har stolpar mitt uti vår väg
    Å vi får leta cykelvägar, cykelvägar, cykelvägar
    å vi får leta cykelvägar, cykelvägar hej
    Vi har hinder alltför ofta på vår väg
    Vår kommun vill inte lyssna på vårt gnäll
    Så vi får cykla andra hållet, andra hållet, andra hållet
    Så vi får cykla andra hållet, andra hållet med”
    Tack för att du orkar, Krister!

  8. Varför får de ha sina jobb?
    Kan någon skicka ut de där tjänstemännen på att cykla fram och tillbaka över kantstenarna med lastade cyklar, antingen med en rejäl och bred cykelkorg, väska på pakethållaren eller med lastcyklar. Minst tio kantstenspassager med varje cykeltyp på en liten cykelorientering över väl valda platser.

  9. Relaterad händelse i veckan. I programmet Brottsplats Svarade, presenteras företeelsen cykelpoliser. I inslaget ser man tydligt att även dessa på grund av en för trång cykelbana väljer just… Gångbanan! På en transportsträcka under tv-inspelning. Så Du är i gott söllskap.

Leave A Reply