Share.

13 kommentarer

  1. Ser inga problem att moped klass 2 kör på cykelvägarna eller permobil. Då är det värre med trimmade mopeder eller bilar som ställer sig på cykelvägar eller folk som går flera i bredd som knappt flyttar på sig.

  2. Felix Reychman on

    Det där är ju intressant.
    Ganska många av de där bilderna visar ju bara dumma människor. Lastbilarna, som till exempel parkeras för att sabotera för BÅDE bilister och cyklister, istället för bara den ena gruppen, enligt devisen ”I vägen för så många som möjligt”.
    Men några är ju lite mer tveksamma. Vilka regler gäller egentligen för till exempel inlines? Inlines på trottoar är ju livsfarligt. Det går för fort, för att inte tala om hur värdelöst det är att åka med så små hjul på något stenlagt. Rullskidor har jag mött mer än en gång, och permobiler också.
    Moped klass 1 är väl i all väsentligt cykel, och ska köra på cykelbana.
    Vilka regler gäller?

  3. Felix Reychman: Moped klass 1 som kan komma upp i 45 km/h får inte köra på cykelbanan det får endast klass 2 mopeder som gör max 25-30 km/h. Skillnaden mellan dessa mopeder är att klass 1 har registreringsskylt det har inte klass 2 mopeder.

  4. Felix Reychman, rullskridskoåkare räknas som fotgängare, vad jag förstår. De passar dock i vissa fall betydligt bättre på cykelbanan och är inget jag upplevt som störande. Ser en del rullskridkoåkare på norr mälarstrand ibland.

  5. Felix Reychman, tror inte att Kranbilen står där för att jävlas, den står med utfällda stödben med kranen igång och gör ett arbete, då FÅR den stå där.
    Den andra lastbilen har jag ingen aning om varför den står där den gör, vet inte om den kanske precis gjort eller snart ska göra ett arbete, eller helt enkelt inte lyckades hitta en bättre parkering. Hursom så står den ur vägen för biltrafik och det ser inte ut som det är direkt omöjligt att ta sig förbi den med cykel heller, onödigt att irritera sig på.
    Jag vet att många gånger vid byggen och vägarbeten så används vägar, gång och cykelbanor ofta till lastning och lossnings-platser.
    Lastbilar är hatade av många medtrafikanter (precis som cyklister) men det är sällan någon står bara för att jävlas.
    Av de tre mopederna så är det dessutom bara en som inte får köra på cykelbanan. Men jag vet hur det är, det är inte alltid så kul att trängas bland bilar med en moped.
    Lite kul mentalitet på många cyklister, de ska ha rätt att cykla precis vart de vill, gärna 4 i bredd på ”bilvägen”, men ATTANS om någon sätter sin fot på cykelbanan…
    /cykelpendlare

  6. Man kan notera att det i kranbilsfallet inte finns några varningstrianglar på cykelbanan: som vanligt anser man inte att cyklister behöver förvarnas.
    Att man helt enkelt inte tänker tanken att cyklister och fotgängare kan behöva komma fram räcker; avsikt att djävlas spelar mindre roll.
    Vem stör mest, en cyklist på allmän (!) väg eller en bilist på en gc-väg? Vad gör man när man möter en SUV som tar upp all plats från staketet på ena sidan till buskaget på andra sidan? (Been there)
    Och om man har t.ex. en trike eller en lådcykel blir t.ex. lastbilar helt eller delvis på cykelbanan intressantare: de är breda, inte alltid speciellt terränggående, och o-kul att traversera höga kanter med … Om man då tvingas ta en omväg på ett par kilometer (och/eller cykla där det uttryckligen är förbjudet att göra så) finns en viss risk att man blir en liten aning irriterad.
    ”inte lyckades hitta en bättre parkering” torde även de bilister som blockerar cykelbanan där jag jobbar kunna hävda — om det mot förmodan skulle dyka upp någon parkeringsvakt. Vi cyklister ställs i stället inför valet att antingen stångas med fotgängare eller med SL-bussar …
    Jag anser mig inte ha rätt att cykla var som helst men vill kunna cykla där lagen tvingar mig att cykla.

  7. Alltså, VARFÖR ställde man inte den där takförsedda fackverks-vagnen (vad ÄR det egentligen??) på den mindre gatstensytan lite hitom och till höger om T-skylten? Helt obegripligt.
    (skulle kunna vara att cykelbanan är otydlig – hade varit klart bättre med asfalt istället för plattor där)

  8. Hasse Lindberg on

    Hej Krister!
    Hustru och jag har just kollat ditt senaste blogginlägg – som vanligt mkt bra.
    Tänk om du kunde få SVT att göra ett program i vilket man visar upp alla (eller en del) ”stolligheter” som vi cyklister dagligen är utsatta för.
    Bara det att man ständigt talar om GC i stället för att separera G från C!
    Fick vi cyklister en egen infrastruktur skulle vi troligen slippa mycket av ”gnället” som uppstår då vi försöker ta oss fram bland alla ouppmärksamma gående och samtidigt strävar efter att behålla lite av den hastighet som ju är nödvändig för att det överhuvudtaget ska löna sig att cykla.

  9. Igår träffade jag på en liten kille som lekte gocart på gc-vägen. På ett ställe stannade han och snurrade … Han hann sticka iväg innan jag hann berätta för honom att strax skulle eftermiddagsrusningen på cykel troligen passera, tror han såg min något-sura-kärring-min … 🙂

  10. hej.
    Jag är nyfiken på vad du vet om de nya satsningarna som skrivs om på cyklistbloggen.
    Där finns en artikel om att 13 miljoner ska läggas på att fixa upp några stråk i stockgolm bland annat vasagatan och stallgatan.
    Undrar hurpass omfattande dom tänker göra om vasagatan ju är i desperat behov av att cykelvänlifieras.
    MVH

  11. Krister Isaksson on

    Micke, när det gäller Vasagatan finns det två alternativ. Ett billigare som mest handlar om att skapa bättre förutsättningar för cykeltrafiken. Ett dyrare alternativ som involverar fastighetsägarna längs gatan och som handlar om, förutom att göra det bättre för cykeltrafiken, att rusta upp stora delar av hela gatan. Staden ska visst inleda samtal med fast.ägarna för att se om de är intresserade att delta. Sen får vi se vad som händer och vilket alternativ det blir.

Leave A Reply