Man är medveten om att pollaren inte är bra – att den utgör en fara för trafikanterna. Redan där har det så att säga gått helt fel. Varför göra en åtgärd som utgör en väldokumenterad fara för trafikanterna?

Men nu har man alltså gjort det.

Då i sin förvirring och totala okunskap försöker man göra något åt faran pollaren utgör. Genom att införa ytterligare faror! Som yrkesman bör man veta att cykel är ett balansfordon och mycket känsligt för ojämnheter i beläggningen och underlaget. Aktivt försöker man alltså se till att det blir fler – inte färre – olyckor. Onekligen en ny tolkning av nollvisionen.

Detta är alltså utfört av så kallade ”yrkesmän”. Det är ju minst sagt häpnadsväckande.

Vanligaste cykelolyckan? En singelolycka. Ofta på grund av usel och farligt utformad cykelinfrastruktur visar studier från VTI. Vem kunde tro det…

Sen har vi då vissa –  som inte har en nollvision – som kommit lite längre i insikt och förståelse. Som forskar, genomför studier och kommer fram till åtgärder som reducerar risken för personskador. Ni kan läsa mer om det här och det kan då se ut så här:

Foton: Anders Norén

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Share.

1 kommentar

Leave A Reply