Så kan vi använda ett för många trafikanter välkänt vägmärke – väjningsplikt:

Ett märke som finns över stora delar av världen och med i stort sett samma innebörd. Inga konstigheter eller otydligheter – enkelt att kommunicerar till trafikanterna vad som gäller. Finns heller inga villkor att cyklister ska ”ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordonen som närmar sig överfarten.” Och när vi använder vägmärket väjningsplikt kan det se ut så här:

Relaterade inlägg:

Share.

3 kommentarer

  1. Jocke von Scheele on

    Jag håller i princip med – cykelöverfartsskylten är dels ny och kanske okänd och dels svår att skilja från skylten för övergångsställe i hastigheten.
    Det som dock behöver förtydligas när man använder väjningspliktsskylten är att väjningsplikten gäller även cykelpassagen/överfarten. Det finns många korsningar där väjningsplikten INTE gäller gentemot den korsande cykelbanan, enbart inför den ”bilväg” som korsar. Där väjningspliktsskylten sitter före cykelbanan ser jag ofta bilister som inte respekterar detta, och ibland till och med blockerar cykelbanan medan de står och väntar på att det ska bli fritt att svänga in på den korsande vägen.
    Här finns utrymme för förtydligande, kanske med någon bra målning/symbol på asfalten?

  2. Min dagliga pendlingsväg i Malmö har försetts med detta (inklusive tydliga ’hajtänder’ i bilisternas vägbana, där cykelbanan passerar Ystadvägen. Hittills verkar det funka bra. Givetvis måste man ändå alltid förvissa sig om att bilisterna verkligen tänker stanna.
    För bara ett halvår sedan hade istället cyklisterna väjningsplikt här.

  3. Men hjälp! Man ser ju hur de dödsföraktande lycracyklisterna kastar sig framför de lugnt framförda bilarna, helt utan vett och sans!
    Det verkar med andra ord funka rätt bra, som det ser ut. Förstår alla bilister att det är cyklisterna man har väjningsplikt för?

Leave A Reply