Köper du en ny cykel behöver du förmodligen inte tänka så mycket på vevarmslängden överhuvudtaget. De flesta cyklarna i storlekarna M och L kommer med 172,5 millimeter långa vevar, mindre cyklar med 165-170 millimeter, och de största modellerna med 175 millimeter. Det är ovanligt med längre eller kortare vevar än så.

Alla siffror här gäller främst för landsvägs- och gravelcyklar. Inom XC kan längre vevar som 175 mm ha en fördel då de ger mer hävarm vid snabba ryck. Å andra sidan kan det på enduro- och trailcyklar vara en fördel med 170 vevar för att minska risken att man slår i dem i marken.

I en studie där man undersökte kraft och effektivitet kom man fram till följande rekommendationer (se tabell), vilket stämmer väl överens med cykeltillverkarnas val av vevarmar.

Det finns också studier på hur vevarmslängden påverkar kraft och effektivitet, men det är komplext och många faktorer som spelar in, som exempelvis kroppslängd, benlängd, teknik, position och kroppens adaptionsförmåga över tid. Men skillnaderna är små.

Om du står och väger mellan två längder finns det ändå två anledningar att välja kortare vevarmar på en landsvägshoj : bättre höftflexibilitet och aerodynamik. Har du en 2,5 millimeter kortare vev kommer den att skapa en cirkel med 5 millimeter mindre diameter. Då du ställer in sadelhöjden efter benets vinklar i pedalens lägsta läge, betyder det att du kommer att ha 5 millimeter tillgodo i pedalens övre position, vilket öppnar upp flexionen i höften. Detta underlättar för cyklister med dålig flexion i höften att sitta bättre, och folk med bra flexion i höften att sitta mer aerodynamiskt.

Share.
Leave A Reply