En skrotcykel som inte tar upp plats i ett cykelställ! Foto: Lars Epstein DN

Då och då i diskussionen om cyklandet i våra städer kommer frågan upp om skrotcyklar. De ska vara många till antalet, de tar upp plats för de som använder och behöver parkera sin cykel, de ger ett skräpigt intryck och de försvårar för gående, synskadade samt renhållning av staden. Här är några exempel:

Inget snack om saken, det är inget trevligt inslag med skrotcyklar och de är ett elände för många som rör sig i staden. Men hur många skrotcyklar är det då? Ibland i diskussionen kan man få uppfattningen att städer svämmas över av skrotcyklar, de är överallt och i stort antal.

I samband med att Stockholms stad tog fram en ny cykelparkeringsplan 2013 inventerades stora delar av staden. Platser som inventerades var bl. a:

  • Större kollektivtrafikknutpunkter (tunnelbanestationer, pendeltågsstationer, tvärbanestationer och större busshållplatser)
  • Stadsdelscentra
  • Idrottsanläggningar och badplatser
  • Pendlingsstråk enligt Cykelplan 2012
  • Huvudstråk enligt Cykelplan 2012
  • Torgbildningar och allmänna platser
  • Handels- och serviceintensiva gator dit många cyklar


Cykelparkeringsplan Stockholm 2013

Den omfattande inventeringen visade att av alla parkerade cyklar som inventerats på platserna ovan är 4 procent skrotcyklar.

Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar.

Definitionen på skrotcykel är att den saknar väsentliga detaljer t ex hjul eller/och styre och/eller att den har så svåra skador att den inte går att cykla på t ex skeva hjul.

Så det är bara för landets kommuner att utveckla rutiner för hantering av skrotcyklar så att stadens ytor kan användas på ett effektivare sätt. Det är inte mer komplicerat än de rutiner som de har för att tömma skräpkorgarna.

Sen är det också så att cykelparkeringar behöver byggas ut i många av landets kommuner. Inventeringen i Stockholm visade på att majoriteten av alla befintliga cykelparkeringar i innerstaden och vid kollektivtrafikknutpunkter i ytterstaden har en beläggning på över 100%. På många platser var beläggningen mellan 200-300 %, vilket tyder på ett mycket stort behov av att utöka befintliga cykelparkeringar.

 

Relaterade inlägg:

 

Share.

8 kommentarer

  1. Stefan Bergström on

    Dessa jvla cyklar som står övergivna i cykelställen gör mig galen. Ofta ont om plats att parkera sin cykel vid cykelställen och så står skroten där och bara tar upp plats. Vill utrota dem…

  2. Krister Isaksson on

    Stefan, förstår din irritation, inte kul att komma till cykelparkeringen, leta ledig plats och se skrotcyklar som tar upp platser. Måste till bättre rutiner i många kommuner för att få bort cykelskroten från cykelparkeringarna och andra platser.

  3. Stockholm behöver sin egen superhjälte i stil med vinkelkapsmannen i London som befriade ”clampade” bilar från sina bojor. Medan man lätt kan argumentera för att förebilden främjade felaktigt beteende så skulle en skrotcykelbefriare enbart kunna mötas med folkets beundrande jubel!
    För övrigt borde skrotcykeldefinitionen vidgas till att även omfatta dubbelpunkterade däck där gummit har hunnit blir så söndertorkat att det är tydliga sprickor där fälgen trycker ner mot marken. Helt klart en övergiven hoj där! Om definitionen inte ändras så kanske vår superhjälte behöver skaffa sig en sidekick som vi kan kalla ”Ekersparkarpojken”…

  4. Krister Isaksson on

    Anders, haha, underbart! Får kanske göra en efterlysning här på bloggen och twitter! Kanske kan få ihop ett hel gäng skrotcykelbefriare, i hela landet!

  5. ulf fornander on

    Hej
    I Göteborg hade man ordnat detta genom utrensning i stadens offentliga cykelställ, där märkta men ej av ägaren upphämtade cyklar transporterades till en kommunal anläggning (återbruket) där de renoverades och sedan såldes för en mindre summa. Tyvärr så är detta under avveckling av besparingsskäl.
    Mvh ulffo

  6. ulf fornander on

    Något som är minst lika irriterande är när folk har låst sin nya fina hoj i framhjulet vilket tjuven utnyttjar o kvar står ett framhjul o ett dyrt lås, ägaren låter sen detta stå kvar i en förhoppning om att tjuven ska komma tillbaka med hojen , vilket aldrig verkar inträffa?
    Nåväl i Göteborg så finns det plakat som upplyser cykelparkeraren om att ägare till skrotcyklar hämtas av män i svart mask som kör dem till Biskopsgården o dumpar av dem där nattetid, det har en mycket preventiv effekt…

  7. Krister Isaksson on

    Ulf, det där är så typiskt och ofta förekommande när det gäller cykel. Det är olika former av arbetsmarknadsprojekt, EU-projekt och andra dagssländor som kommer och går. Det är inte en del av den vardagliga verksamheten att hålla efter skrotcyklar. Tänk dig att tömmning av sopkorgar var upplagt på samma sätt…

  8. Men, det forstar val vem som helst att det inte ar nagon ide att bygga fler cykelparkeringar! De skulle ju bara bli fulla av cyklar med en gang.
    Na, tacka vet jag rejala vagprojekt sa att de stackars cyklisterna kan ta motorvagen hela vagen fran hissen till sommarstugan, kontoret eller dagis, vad de nu ska dar och gora…
    Obs: ironi.

Leave A Reply