Jag har ju tidigare skrivit om cykelplaneringen i exploateringsområdet Årstafältet här i Stockholm och att det ser lovande ut. Nu börjar vi se de första tecknen på att vi kanske går en ny morgondag tillmötes.

Nu handlar det om cykelparkering. Och en mycket genomtänkt och lovande sådan. Ett helt kvarter där vi ser att det planeras bra cykelparkeringar för både boende och besökare. På detaljplanespråk är det Valla 1 och kvarter C där Erik Wallin är byggherre. Här planeras väl utformade och dimensionerade cykelrum i entréplan till de olika fastigheterna. Rum som till och med är förbereda för att kunna rymma lastcyklar och cykelkärror. Cykelrummen finns i direkt anslutning till entréer och ger direkt access till kringliggande cykel- och gatunät och bostäderna. Parkeringstalet är 2,5 cyklar på 97 lägenheter vilket sammanlagt ger 242 platser. Alla dessa platser är inomhus i cykelrummen.

Utöver cykelparkeringar förbereds även utrymme för cykelverkstad/butik/café.

Här en planbild som visar var cykelparkeringarna och cykelverkstaden är lokaliserade:

Här är några gatuvyer och illustrationer över entréerna till cykelrummen:


Bilder från kvalitetsprogrammet för Valla 1 kv C

Cykelrum i entréplanet, dörrar som öppnas automatiskt. Dörrar tillräckligt breda för att klara lastcyklar, cykelkärror osv. Sedan en cykelverkstad runt hörnet. Det blir enkelt, tryggt och säkert att leva ett liv med cykel här.

Utöver cykelparkeringarna inomhus planeras korttids-/besöksparkeringar på gatumark. Dessa är utformade på sådant sätt att de enkelt kan utökas om behovet finns. Något jag är övertygad om kommer att behövas.

Så byggherrar, fastighetsägare, husarkitekter med flera, här har ni modellen för era fastigheter. Anta utmaningen och skapa ännu bättre lösningar och funktioner för cykelparkering i och vid era bostäder – se till att era kunder kan leva ett enkelt liv med cykeln.  Detta är framtiden ni ser. Och jag lovar er, betalningsviljan för detta finns – det går att göra affärer.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Share.

3 kommentarer

  1. Fantastiskt kul med ett gott exempel i Stockholm. Borde utvärderas ordentligt så att det blir ännu bättre som exempel.

  2. Jocke von Scheele on

    Det ska bli mycket intressant att se hur det funkar i praktiken med dessa cykelrum. Alla cykelförvaringar inomhus jag sett har nämligen drabbats av samma problem: de blir överfulla och blir mycket snabbt deponier, snarare än parkeringsytor. Anledningarna är framförallt två:
    1. Det är för trångt. Cyklar tar mer plats än man tror, åtminstone om alla cyklar ska vara åtkomliga på ett sätt som gör att de inte trasslar ihop sig med varandra och det blir krångligt att använda dem.
    2. Det är gratis. Det kan tyckas vara en konstig invändning, men om det inte kostar något att bara lämna sin cykel där, så kommer folk göra det. Man hade en cykel, men den var lite skruttig och man slutade använda den. Man kanske rentav har flyttat och orkade inte ta hand om cykeln, som ändå inte var värd så mycket.
    Man kanske kan lösa det, som många hyresvärdar eller brf:er försöker, genom att ha rensningar då och då, men fortfarande kommer folk som har ett eller flera gamla cykellik behålla dem i cykelrummet, så länge det är enklare än att ta hand om dem.
    Så för att dessa ska fungera krävs att de både är rymliga och att man jobbar väldigt aktivt på att hålla dem fräscha och ”igång”. Annars blir det cykelinfarkt och så står man där med ett oanvändbart cykelrum.

  3. Vi får hoppas att det även blir tvättplats där det går att tvätta cykeln inomhus, a & o för att hålla cykeln igång året runt.

Leave A Reply