I maj spände Handelskammaren musklerna i en historisk kovändning:

Efter decennier av hårdnackat motstånd till utbyggnad av cykelbanor i Stockholm så säger Handelskammaren:

Hur ska vi möta boomen” – Bygg, bygg bättre, bygg mer, bygg fortare. Handelskammaren menar till och med att den regionala cykelplanen snart riskerar att vara omodern.

När sedan den viktigaste cykelbanan av dem alla – snabbcykelbanan – skrotas av Trafikverket är det dödstyst från Handelskammaren. Jag upplever sällan (aldrig?) att de är dödstysta när andra för regionen avgörande infrastruktursatsningar hotas, försenas eller inte blir av. Särskilt inte satsningar som Handelskammaren själv vurmat för.

Så jag ställer mig frågan:

Är Stockholms Handelskammare verkligen seriösa när det gäller cykel?

Om så vore fallet – hur kommer det sig att de nu tappat sin tunga i denna fråga? Det brukar de ju sällan göra annars. För mig är denna totala tystnad från Handelskammaren ett trovärdighetsproblem. I allra högsta grad.

Uppdaterad 2016-10-07
Handelskammaren har via twitter låtit meddela:

Relaterade inlägg:

Share.

5 kommentarer

  1. Ja man börjar ju onekligen fundera. Är det en fasad och när det kommer till kritan så krackelerar fasaden? De är ju tämligen högröstade när det gäller väg- och järnvägssatsningar. Om de verkligen menar allvar så borde de ju skrika högt i detta läge, för när ska de annars skrika? När Värmdö inte bygger nåt? Deras tystnad tycker jag är mycket talande, deras tidigare utspel om cykel har nu synats och vi kan konstatera att handelskammaren inte på långa vägar menar allvar när det gäller cykel.

  2. Krister Isaksson on

    Pia, Handelskammaren kan ju själv ta udden av detta genom att offentligt tala om hur de ser på saken. Om de inte gör det så ser de antingen helt annorlunda på skrotningen av snabbcykelbanan (och gör en fundamental felbedömning) eller så är cykel helt enkelt inte särskilt viktigt för dem – trots alla fina ord.

  3. Såklart man kan uppmana till och förorda mer cykelinfrastruktur. Men det innebär också investeringskostnader och utrymme. Det är väl där skon klämmer.

  4. Arne B, tycker du investeringskostnader och utrymme har hindrat handelskammaren i sin uppmuntran till övrig infrastrukturell byggnation såsom snabbspår, förbifart mfl ?

  5. @ekstromenator Min kommentar var mest en trött ironi över att just cykelinfra är jättebra – ända tills det innebär att den kostar pengar. Allvarligt talat är allt som lyfter cykling en fantastisk investering, medan biltrafiken slukar enorma resurser och spottar ut köer. Köer som sedan måste hanteras med ännu större insatser osv. Det är tragiskt att Handelskammaren inte ser potentialen i cykelinvesteringar.

Leave A Reply