canyon_spectral_cf_online_banner

Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten idag. Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Tänk då på att de som cyklar sällan representerar mer än 10 procent av alla resor i svenska kommuner och städer idag. Med andra ord är vägarbetsområden en farlig plats för cyklister. Och varför är de det?

Jo, för att de ser ut så här:


Stor hög med sand tvärs över hela gång- och cykelvägen. Du tvingas cykla i terräng, nära arbetsfordon. Hur går det i mörker? Sandhögen låg kvar över natten… Foto: Alvin Lindstam

Studier och analyser genomförda av Trafikverket och Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) visar att olyckorna beror på att vägarbetena är dåligt utmärkta:


Betonggrisar tvärs över hela gång- och cykelbana. Ingen förvarning, inga skyltar eller reflexer. Ingen belysning i närheten. I mörker ser vi vad?


Ingen skyltning att vägarbete pågår. Arbetsmaskiner på gång- och cykelvägen. Delar av gång- och cykelvägen uppgrävd.


Har ni någonsin sett en liknande avstängning av gata/väg? Ingen förvarning, inga skyltar eller reflexer. Ingen omledning av cykeltrafiken

Olyckorna beror även på att det finns olika typer av material, till exempel slangar, rör, grus, lera och byggmaterial på ytorna där cyklisterna cyklar:


Slang tvärs över gång- och cykelbanan. I kurvan upphör gång- och cykelvägen och blir till offroad med allt vad det innebär av fara och obehag. Körbanan har självklart asfalt…


Lervälling – så här återställer Trafikverket sitt arbete i anslutning till högtrafikerat cykelstråk. Sällan vi ser motsvarande på Trafikverkets vägar. Foto: Jon Jogensjö


Grushög tvärs över hela gång- och cykelvägen. I kurva med dålig sikt. Ingen förvarning eller skyltar.


Gatan och cykelbanan tidigare avstängd. Vid öppnadet av gatan ställdes avstängningsmaterialet upp i cykelbanan – i flera veckor!


Inte helt lätt att komma förbi på cykeln. Finns lämpligare plats/lösning. Foto: Jon Jogensjö

Olyckorna beror även på höga kanter, olämplig farthinder och körplåtar som inte är avfasade eller utspetsade med asfalt:


Tvärs över cykelfältet, utan någon som helst utmärkning eller varning för cyklisterna, är en asfaltsramp för gående. Tänk motsvarande i körbanan… Foto: Christian Gillinger/Cyklistbloggen


Så här gör Trafikverket vid sitt arbete – hög kant för gående och cyklister att ta sig över. Det ser vi sällan för biltrafiken. Kommer du med rullstol, lastcykel eller cykelkärra blir det inte lätt… Foto: Gabrielle Gjerswold


Gång- och cykelbanan helt avgrävd. Ingen förvarning eller skyltning (fel av mig, ute på körbanan fanns skyltning för biltrafiken). I mörker… Foto: Thomas Ekström


Gång- och cykelbanan helt avstängd. Ingen skyltning, inga reflexer, ingen omledningen – gående och cyklister får leta sig ut i biltrafiken via höga kanter. När gatan är helt avstängd, vad ser vi då för information och åtgärder för biltrafikanter?


Sådan här farthinder anser Trafikverket och deras entreprenör att det är lämpligt att lägga ut på gång- och cykelvägen. Olyckor mellan cyklist – vägarbetare är mycket ovanlig. Det är dessvärre inte cykelolyckor pga. olämpliga farthinder. Foto: Gabrielle Gjerswold


Så kallade körplåtar utan avfasning med asfalt utgör stora problem. Ibland används sand som blir rena isen när den kommer upp på plåten. Foto: Jonas

Olyckorna beror också på att det finns gropar, hål och ojämnheter i vägbanan:


Asfalt och jämnt och fint för biltrafiken. För cyklister och gående är det grusad puckelpist som gäller…

Många olyckor inträffar när det är mörkt och det finns inte tillräcklig belysning och utmärkning av vägarbetet:


Svårt att se betonghinder som står på gång- och cykelvägen. Saknas såväl reflexer som skyltning. Här blir cyklister också bländad av mötande biltrafik. Foto: Jon Jogensjö


Mörkt och besvärligt vid arbetsområdet på högtrafikerat cykelstråk. Foto: Jon Jogensjö


Samma plats. Att belysa arbetsområdet gör en viss skillnad… Foto: Jon Jogensjö

Ofta finns flera av dessa brister på en och samma plats.

Det är mer regel än undantag att det ser ut så här vid vägarbeten där cyklister färdas. Och då är det ju inte så konstigt att det går illa för många cyklister på dessa platser. Så trots att cyklisterna utgör den minsta trafikantgruppen, är de i majoritet vad gäller olyckor med personskador vid vägarbeten.

Är ni förvånade?

Det är inte jag efter att ha arbetat med cykel och cyklat i många år. Det är bra att det nu finns dokumenterat hur illa det går och faktiskt är för cyklister. I kommande inlägg ska jag försöka gå in på varför det ser ut så här och vad som kan göras åt den oacceptabla situationen.

Relaterade inlägg:

Share.

10 kommentarer

  1. Vad hände egentligen med ansvarsutkrävande efter att en man omkom efter att ha cyklat ned i en vattenfylld grop på cykelbanan för något/några år sedan?

  2. Vad hände egentligen med ansvarsutkrävande efter att en man omkom efter att ha cyklat ned i en vattenfylld grop på cykelbanan för något/några år sedan?

  3. Vi behöver ett moratorium för all planering och allt byggande av ”cykelbanor”. Innan det läggs en enda krona till av skattebetalarnas pengar måste vi först veta att samhället tar uppgiften på allvar.
    Det vi har nu är ett slags flagrant, trafikal apartheid mot oss cyklister. Samhället måste rannsaka sig själv och dra slutsatser av det som alla vi cyklister kan se, varje dag.
    Det finns en väldigt säker plats att cykla på, nämligen ordinarie körbana. Den är oerhört sällan behäftad med något enda av de slags problem som bildkavalkaden ovan ger exempel på. Det förekommer annan trafik där men riskerna är försumbara i jämförelse med det man kan råka ut för på cykelbanorna. På ordinarie körbana går det mesta åt samma håll, man undviker hastiga och riskabla improvisationer, reglerna är förutsägbara och entydiga, man slipper förvandlas till trafikanarkist pga bristande lösningar som ställer till det på cykelbanorna.
    Blir det ändå riskabelt med mixen skyddade/oskyddade fordon kan maxhastigheten sänkas till 30 kmh. Risker brukar uppstå där trafiken ändå går långsamt så det påverkar inte den sammanlagda restiden nämnvärt i jämförelse med om det är skyltat 50 kmh. Utsatta korsningar kan också förses med ”cykelboxar”, kanske separat ”tidigt-grönt-ljus” för cyklister.
    Nuvarande och oacceptabla läge får till följd att motorfordonsförare förväntar sig att cyklister inte finns i ordinarie körbana eftersom de kan se att det finns cykelbana (eller vad vi skall kalla dem…). Samtidigt tvingas vi cyklister till ett mer eller mindre vilt kryssande mellan både den ena och den andra delen av körbanorna pga de brister som bilderna illustrerar. Det upplevs självklart som rena anarkin sett genom vindrutan på ett motorfordon. Konflikter som samhället skapar pga bristande och inkompetent planering, byggande och underhåll av cykelinfrastruktur.
    Finns det något annat exempel där skattemedel används på ett mer oprofessionellt och inkompetent sätt?!

  4. Fy så deprimerande. Som du skriver, bra att vi nu får detta svart på vitt att det främst är cyklister som råkar illa ut vid dessa bedrövliga vägarbeten. Vet inte hur många gånger jag råkat ut för alla dessa eländiga vägarbeten och där känt mig behandlad som jag inte vore vatten värd. Ett människoförakt utan dess like, och bara för man valt att cykla. Det gör mig så ledsen…

  5. Jag bor i en mindre kommun och cyklar mycket på landsbygden där Trafikverket är väghållare för vägar och cykelbanor. Ofta när det utförs arbeten på eller kring cykelbanorna är ”lösningarna” i stil med exemplen i blogginlägget.
    Nu är det ju inte Trafikverket självt som utför arbetena, utan deras entreprenörer. Men man undrar vad Trafikverket ställer för krav på entreprenörerna vad gäller säkerheten för cyklister och gående. Om Trafikverket ställde tydliga krav och såg till att de följdes skulle det få inverkan över hela landet. Trafikverket är ju ”nationellt” till skillnad från kommunernas gatuavdelningar.

  6. Jag minns den där orangea skylten bredvid McDonald’s! Varför? Det var så trångt att ta sig förbi att jag åkte in i skylten med axeln…

  7. Förvånande, men inte överraskande, vilket ger stöd för att TA-planerna varken följs eller kontrolleras av kommunen

Leave A Reply