Jag har gått och klurat ett tag, räknat och skissat lite. Har då kommit fram till att förbifarten inte behövs. Istället ska vi använda oss av en djupt rotad tradition som används i cykelplanering och för cykeltrafik.

Vi målar helt enkelt upp fler körfält på Essingeleden!

Men det går ju inte kommer en del kritiker då att säga. Trams säger jag, det går ju för cykel, görs hela tiden och i stor omfattning. Fungerar utmärkt. Då kan det ju inte vara något problem att göra det för biltrafiken. Har räknat ut att vi får in dubbelt så många körfält på Essingeleden, och vips så fördubblar vi kapaciteten där. Billigt är det också, kommer inte kosta många kronor att fräsa bort linjer och måla lite nya. Sen är det bara för trafikanterna att rätta sig i ledet och ta det lite lugnt. Det är ju ingen tävling att ta sig till och från jobbet eller att distribuera varor.

Här är lite inspirationsbilder hämtade från cykelns värld, bara att kopiera till Essingeleden!


Foto: Susanna Dörlich


Foto: Fredrik Jönsson

Sen så målade jag om Essingeleden och då blir det så här, se så enkelt det var! Borde göras genast tycker jag.

Så har jag sparat sisådär 32 miljarder åt staten som vi kan göra något roligt för!

Jösses, se vad en cykelplanerare kan – planera för bil, tänk cykel! Hade Nobel inrättat ett trafikpris hade det varit mitt nu!

Kör lugnt därute allihop!

Share.

17 kommentarer

  1. felix reychman on

    Jag pitchar in en hundralapp till ditt pris. Genast, eller, varför inte ta några miljoner av de 32 miljarder du precis sparade?
    Heja!!!!

  2. Daniel Andersson on

    Bättre att ta bort körfältsmarkeringarna och mittavskiljaren (jämför exempelvis runt Place Charles de Gaulle runt Triumfbågen i Paris). Med spontan filbildning går det nog in fler i bredd och antalet filer per riktning kan variera med trafikflödena. Sen utgörs den mesta trafiken av personbilar som bara utnyttjar knappt hälften av vägens fulla höjdprofil. Om alla bilar försågs med ramper på bakluckan och taket, kunde bilar köras upp på framförvarande bil och köra parvis genom den trånga sektionen. På så sätt skulle kapaciteten kunna nästan fördubblas.
    Ramperna som krävs och någon form av system för att styra det hela kostar naturligtvis en del, men det borde vara billigare än tunnlar och kan ju användas på fler ställen där så behövs.

  3. Torbjörn Albért on

    Den svenska linjen!
    Finns den nån annanstans? Kanske man ska inviga holländarna i hemligheten hur man ökar kapaciteten på en trottoar och samtidigt får fritt fram för bilarna?
    Den svenska linjen!
    70-talets gc-banor omvandlas till framtidens promenad- och cykelstad med ett enda penn- (förlåt pensel-) drag.

  4. Jag håller med Daniel. Bort med linjerna och fram för spontan filbildning. Lite osäkert sådär. Ska han köra? Ska jag köra? Osäkerhet om vad som gäller på en plats ökar trafiksäkerheten- har jag läst…

  5. Strålande! Så enkelt och genialt, går det för cykel så måste det ju självklart funka för bilar. Kan vi ha lekstuga med cykeltrafik så kan vi ju även ha det med biltrafiken. Eller vänta…

  6. Gunnar Löfgreen on

    Vill skribenten vara oförskämd mot oss med handikapp eller är det bara nåt som ligger naturligt för en miljöpartist eller vad han är.

  7. Tror inte ambulanserna räcker till för det där… Är ju rena dödsfällor överallt!! Kommer aldrig att slå igenom!

  8. Ypperlig idé Krister 🙂 Cykelexemplen visar för övrigt att man mycket väl kan ha dubbelriktad trafik i körfälten vilket talar för att du underskattat potentialen med en faktor.2.

  9. Krister Isaksson on

    Magnus, helt rätt, vilken miss av mig! Låt oss göra så på Centralbron och Söderledstunneln också så har vi helt plötsligt finna cykelbanor där!

  10. Stellan Gildå on

    Jätteroligt med flera cykelfiler på hela Essingeleden! Detta blir möjligt när förbifart Stockholm är färdigbyggd.
    Se er inte blinda på kostnaden för detta Infrastrukturpronect inför framtidens behov av förbättrad sådan.

  11. Stellan: detta är alltså bilfilerna, så att vi slipper bygga FBF Sthlm.
    Bilisterna kan väl dra in armarna lite när de ska mötas?

Leave A Reply