Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

 

 

 

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

 

 

 

 

 

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:

Share.

16 kommentarer

  1. Jonas Lundberg on

    Snyggt!
    Håller med dig om att fler cykelbroar vore bra för att göra gena och snabba förbindelser för cykeltrafiken. Gärna också att beläggningen är uppvärmd så vi slipper den luriga frosthalkan som så lätt bildas på broar.

  2. Krister Isaksson on

    Jonas, ja att värma upp beläggningen är verkligen en bra idé. Mer sådant så det både blir säkert, attraktivt och framkomligt att vintercykla.

  3. Richard (rundtramp.se) on

    Tjusig bro, och bra initiativ. Men biter uppvärmningen på blött underlag? Vi som provat (och vurpat), vet att det inte är kul att cykla på blött trä.
    Men uppvärmningen kanske torkar trät också? I så fall, bra!

  4. Krister Isaksson on

    Richard, Man ska inte använda trä som beläggning där man ska gå och cykla, inte särskilt bra. Än värre blir det över vatten.

  5. Michael Svensson on

    Fantastisk vacker bro med häftig belysning! Har redan cyklat på den.Bra genväg in till stan med vacker omgivning.

  6. Reimert Sjöblom on

    En helt ok bro men jag tycker att kurvorna inte är utformade för cykling. Alldeles för smalt och snäva kurvor för att kunna hålla anständigt tempo med mötande trafik. I min mening dock en vacker bro. Den är dock lite lustigt utformad rent funktionellt sett. Den är nästan mer konstverk än bro i den meningen att den hade kunnat byggas betydligt billigare (och därmed kanske tyvärr mer oansenlig) och mer funktionell för en mindre peng. Men den fungerar faktiskt utseendemässigt enligt min smak.

  7. Krister Isaksson on

    Reimert, ja form OCH funktion hade kunnat förenats på ett bättre sätt. Samtidigt vill jag slå ett slag för att cykelinfra ska få kosta, ska få gör avtryck, ska vara spektakulär. Då kommuniceras nämligen att cykel är viktigt, att cykel ska man satsa på, att man bör cykla osv. Se bara på alla dessa extravaganta bilprojekt där miljoner läggs ner på utsmyckning och konst: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/skilda-varldar.htm

  8. Snyggaste bro jag sett! Härligt satsat, och hoppas fler kommuner som har behov och möjligheter sneglar åt rätt håll nu.

  9. Supersnygga bilder. Lite väl tvär sväng där mitt på bron.
    1 Dags för en arkitekttävling om snyggaste cykelbron?
    2 Karlstad har en uppvärmd cykelbro (den landar dock vid en ouppvärmd 90-graderssväng.Detta hört från kommunens gatukontor).

  10. Krister Isaksson on

    Torbjörn, ja den är ju inte helt optimal ur cykelsynpunkt, lite för smal, lite för tvär sväng, träbeläggning samt ingen separation mot gående men ack så fin!
    En tävling vore väl utmärkt!

Leave A Reply