En planka. Så enkelt är det. Vips så är det en helt annan säkerhet och framkomlighet för cyklande och gående. Sen skadar det ju inte att gång- och cykelbanan breddades – en nödvändighet för att skapa en anständig gång- och cykelbana. Men plankan var helt avgörande.

Så här såg det ofta ut på platsen under måååånga år – innan plankan kom på plats:

Bilförare som parkerade sina fordon långt in på cykelbanan. Den smala dubbelriktade cykelbanan blev helt blockerad. Så det cyklades på den smala gångbanan. En dåligt situation för alla.

Jag felanmälde sträckan flera gånger under många år:

Nu ser det ut så här på platsen – vi kan säga att staden och dess trafikborgarråd lyssnade på mannen på cykelbanan:

Så väldigt mycket bättre – för gående och cyklande. Men även för bilförare – de behöver inte fundera över eller oroa sig för att parkera delar av sina fordon över cykelbanan. Det blev helt enkelt bättre för alla!

Det är ju inget ovanligt inslag detta med plankor, räcken, avskiljare etc. för att få ordning på många av oss bilförare både när vi kör och när vi parkerar – sådana lösningar finns överallt i trafiksystemet. Samhället har ju till exempel investerat 100-tals miljarder i så kallade varjerräcken runt om på landets vägar – på grund av vår oförmåga att framföra våra fordon på ett tryggt och säkert sätt.

Så tack Stockholms stad för att nu även denna korta lilla sträcka har blivit så mycket bättre för trafikanterna – det var med ett leende på läpparna jag cyklade förbi platsen.

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Share.

4 kommentarer

  1. Anders Norén on

    Men jag undrar lite över hur de resonerade när de valde att lägga (dyrare) plattor på refugen men (billigare) asfalt på gångbanan.

  2. Anders Norén on

    Plattor är ett underlag som signalerar gångbana medan asfalt signalerar bana för fordonstrafik. Det är direkt och indirekt undersökt flera gånger, dels i form av enkätstudier där de tillfrågade får se bilder på olika ytor och sedan bedöma vilken typ av yta det är och dels i form av observationsstudier av faktiskt trafikantbeteende. Sedan är jag förstås medveten om att det finns personer som menar att ur ett rent drifts-, underhålls- och trafiksäkerhetsperspektiv så bör asfalt användas på alla ytor.

  3. Snyggt 🙂 . Med tanke på gruset på gammla cykelbanan ser det ut som om det blir en snövall där på vintern. Det bör man ju slippa nu.

Leave A Reply