Då börjar lite läsarbilder trilla in på mailen och på twitter. Vi börjar med en ny liten härlighet som dykt upp i Stockholm: Food Trucks eller Matbilar. Att köpa mat från en parkerad bil som har ett stinkande diselaggregat igång några timmar är det senaste i denna stad (vad är skillnaden mot tomgångskörning undrar jag). Och då behöver man ju en liten yta för människor att köa på samt att servera denna matbilsmat. En lämplig plats för denna verksamhet är då enligt vissa matbilar cykelbanan:
Food truck serverar mat på cykelbanan på Rålambshovsleden i Stockholm. Här cyklar cirka 8 000 cyklister/dygn . Foto: Petra Larsson
Omtänksamt med en liten triangel… Foto: Ellroy
Som sagt, cykelbanor är verkligen mulitifunktionella. Har du en idé eller ett behov: använd cykelbanan verkar många tänka och sedan agera efter.
Några av er läsare har också synpunkter på ordningsmakten och hur de använder sig av cykelbanor och cykelfälten:
Vasagatan utanför Centralstationen i Stockholm, polisbil i cykelbanan. Foto: Tiina Sarlin
Hammarby Sjöstad i Stockholm, polisbil i cykelfälten, ska hämta take away mat. Foto: Christian
Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Fortsätt gärna att sända in bilder på vad som dyker upp på eran pendlingsväg så försöker jag lägga ut dem. krister.isaksson@bicycling.se
Relaterade länkar:
- En pendlingscyklists vardag. Del 1
- En pendlingscyklists vardag. Del 3
- En pendlingscycklist vardag. Del 4
- En pendlingscyklists vardag. Del 5
- En pendlingscyklists vardag. Del 6 och avslutning
- Titta en cykelbanan, vad kan vi använda den till?
14 kommentarer
Blir ju nyfiken på hur polis resp food trucks föraren svarade om de fick frågan hur de tänkte när de parkerade…
Ja du, den där foodtrucken var ju en klassiker. 😉
Ett annat ”tips” är cykelbanan längs med Landsvägen (och Tvärbanan) i Sundbyberg. Plötsligt tar den bara slut och det är tänkt man ska leda cykeln i 50 m. Ska försöka återkomma med bild.
Bilden på polisbilen utanför centralen är ju extra intressant, med tanke på att bland annat jag och herrarna bakom Cyklistbloggen pratat med Stockholms trafikpolis om precis det där. Vi diskuterar hur vi ska bli av med taxibilarna där, och sedan ställer sig polisen själv där?!
Jag börjar snart själv falla in i tanken att polisen faktiskt ÄR ointresserad av annat än att bötfälla rödljuskörande cyklister. Att de är en del av ”bilmaffian” som tycker att det är fan bara rätt åt cyklister, när de blir påkörda i trafiken, för det är faktiskt många cyklister som kör mot rött.
Jon, ”ska bara…”
Jojjenito, gärna bild!
Felix, de har säkert ALLTID giltig anledning/motiv till att ställa sig där de ställer sig…
Jag talade med en polis som körde upp på en cykelbana på sveavägen. De skulle in till en butik för att lämna ett papper.. jag skämtar inte.
När jag påtalade deras parkering så var den yngre polisen snabb med att få ur sig ”tjänsteutövande”. Något som ger polisen rätt att parkera hur de vill.
Den äldre polisen spelade ”synd om oss”-kortet och försvarade sig med att när de parkerade i högra körfältet (det är trots allt två körfält just där) så blev de av med en sidospegel.
Sen följde ett utspel om hur cykelbanor var dåliga etc.
Problemet är nog att det inte finns klara direktiv från ledningen, och inte heller staden vill gå ut och säga som det är.
Dmitri F, jag tycker det är självklart att polis och räddningstjänst ska köra och parkera där de finner nödvändigt för sin tjänsteutövning. Men är allt ”tjänsteutövning” och finns det alternativ till att stå i cykelbanan/cykelfältet? Eller är det bara gammal vana?
Jag tycker nog att det kan vara motiverat för polisen att parkera olagligt även om de bara ska in och köpa fika. De kan när som helst få ett akut anrop och behöver kunna ta sig iväg snabbt. Då är det kanske inte läge att behöva springa bort till polisbilen som är fickparkerad två kvarter bort (något överdrivet).
Men om de hindrar trafiken ska väl blåljusen vara på? Eller åtminstone varningsblinkers?
Med anledning av gårdagens inslag i nyheterna och artikel i SvD….
Bo, och glöm inte lördagens DN! http://www.dn.se/sthlm/manga-skadas-pa-daliga-cykelbanor/
Även om ni har sagt samma sak nedan så är det verkligen så att polisen bryter mot trafikregler hela tiden (kör i cykelfält och bussfält) när de ska köpa mat. När man mailar möts man av oförståelse och den härliga ursäkten om ”tjänsteutövande”.
När det gäller ”matbilen” vid Rålambshovsparken – är det verkligen tillåtet att ställa sig så där? Behöver man inte tillstånd? Körde f.ö. själv förbi där i måndags.
Christer, Nej är svaret jag fått på twitter från Stockholms stad. Samt att felanmäla på parkering.tk@stockholm.se