Så säger min bloggkollega Åsa Eriksson i ett blogginlägg om hennes pendling till/från jobbet. Det sammanfattar väl de förhållanden och vedermödor som cykelpendlare i landet dagligen får stå ut med, förhållanden som skulle vara helt oacceptabla om de förekom i biltrafiken. Rådande trafikmaktordning blir mycket tydlig via alla dessa bilder, den värdering som sker av trafikanten utifrån transportsätt kan knappast bli tydligare.
Jag blir ju inte direkt förvånad att cykelolyckor och särskilt cyklisters singelolyckor dominerar den officiella olycksstatistiken när man ser dessa bilder, och när man ser omfattningen på bristerna och farorna – de är överallt, sprida i hela landet, dyker upp hur och var som helst. Och lite görs för att komma till rätta med problemen, det är så att säga ett normaltillstånd att det ser ut så här på landets cykelbanor, och dessa förhållanden visar ett tydligt avtryck i olycksstatistiken.
Jag avslutar nu denna serie med ett antal bilder från er läsare. Stort tack till alla er som har sänt in bilder.
De så vanliga hantverkarbilarna som så ofta står uppställda på landets många cykelbanor. ”Ska bara…” Foto: Anders
Jaha, bara att ge sig ut i gruset, över parkeringsplatsen och hoppas på att komma på cykelbanan igen… Inte behövs skyltning, omledning, reflexer och annat tjafs. Det är för mesarna i bil! Foto: Anders
Här var det ju i varje fall tydligt skyltat och som så ofta ställer vi dem på den mycket smala gång- och cykelbanan. Där gör de minst skada… Foto: Andreas
En standardlösning vid vägarbeten: ställ skyltar i cykelbanan. Har dock inte kunnat hitta dessa instruktioner i någon manual eller handbok. Måste vara entreprenörer och väghållare som har utarbetat en praxis. Foto: Anders
Se hjulspåren i mittsträngen. Att det finns ett behov att svänga här tänkte tydligen ingen på. Tänk motsvarande kurvradie för biltrafiken… Foto: Anders
Först några granitpollare och sen plogar vi upp en snövall tvärs över gång- och cykelbanan. Allt för att underlätta och göra cykling säkert… Foto: Anders
Här blir det inte så lätt för gående och cyklister att passera. Kommer du med lastcykel, cykelkärra, barnvagn, tvillingvagn, permobil, rullator – ut i körfältet eller vänd om är beskedet! Foto: Mats
Inte bara motormän kör och parkerar på cykelbanor, motorkvinnor hittar också dit! ”Ska bara…” Foto: Henric
Och här tog cykelbanan slut, upp på stigen till vänster så löser det nog sig… Foto: Anders
En klassiker för oss cyklister! Först snöröjs cykelbanan, sedan körbanan varpå snö flyger in på den nyplogade cykelbanan. Sällan vi ser tvärtom! Hört talas om samordning… Foto: Claus
Tänk så lätt det blir att se detta trådstängsel i vintermörkret… Foto: Claus
Svängfest (tack Kalle!) på cykelbanan! Varför inte låta gång- och cykelbanan vara genomgående, gå rakt fram och låta biltrafiken väja?
Än en gång, tack alla ni som har sänt in bilder på vad ni stöter på när ni cyklar omkring på landets cykelbanor. Det är verkligen ingen vacker syn man möter i dessa bilder. En syn som tydligt visar de stora bristerna som råder i svensk cykelinfrastruktur och vilken bedrövlig cykelkultur som råder här i landet.
Relaterade inlägg:
- En pendlingscyklists vardag. Del 1
- En pendlingscyklists vardag. Del 2
- En pendlingscyklists vardag. Del 3
- En pendlingscyklists vardag. Del 4
- En pendlingscyklists vardag. Del 5
- Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till?
- Hinderbanan till jobbet
7 kommentarer
Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Bedrövligt är det i alla fall. Inte blir det bättre av att vissa bilförare tycker att det är dödsstraff på att cykla på ’bil’ vägen, och är väldigt nära att exekvera det på studs.
Det cirkulerar ett dokument på nätet med bötesbelopp för cyklister ( att det ska vara så svårt, tänk att de aldrig lär sig….!!) det fick mig att tänka. Om man behandlade biltrafiken på samma sätt som övrig trafik. Då skulle det sitta spikar på spärrlinjer och när trafikljus slår om till rött så fälls fotanglar upp ur gatan. Nej, fy på mig, det var elakt. Men en sak som jag faktiskt undrar: Varför är cyklisters regelbrytande så provocerande? Är det för att cyklisten gör det bilisten vill men inte kan. Många möjligheter till lagbrott är bortbyggda med betongsuggor. Orangekörning och dålig planering så att man köstannar på övergångsställe, ses inte som brott. Det enda trafikregler som faktiskt är helig för många bilister är rödlysen. Och så kommer det en cyklist… -Jag ville ju också, jag har bråttomast!
Ulrika, tycker vi cyklister tar för mycket skit, det får vara slut med det nu. Dags att ställa krav och kräva handling. Ställa ansvariga mot väggen, polisanmäla dessa uppenbara faror för människors liv och hälsa.
Den sista bilden är väl exempel på Den Nya Standarden (fast med ovanligt väl tilltagen kurvradie). Varför inte låta cykelbanan gå rakt fram? Det går ju uppenbarligen: det finns ställen där man cyklar rakt fram i en äldre korsning, i nästa, nyligen ombyggda får man en test av ens kurvtagningsförmåga (eller upptäcka hur rymligt samvetet är och gena över gångbanan), och åter i nästa, äldre korsningen enkelt cykla rakt fram, utan tvära svängar. Varför gör man på detta viset? Tanklöshet? För ”att få ner farten på de fartgalna medelålders männen i lycra”? Eller …?
Idiotkurvan vid SEBs kontor upp på bron över den nya motorvägsspagettin är bara alltför bekant. Med tanke på att man cyklar på mönstrad plåt, undrar hur permanent den där bron är tänkt att vara (fast temporära fixar har ju en tendens att bli långlivade).
De nya gc-vägarna kring E18 vid Rinkeby, Rissne & Kista verkar variera mellan inte så illa och riktigt idiotiskt (t.ex., varför när man leker sandlåda med hela landskapet bygga en gc-väg med en riktigt brant backe?).
Får se om att felanmäla alla dumheter man ser till Cykelrapporten kan ha någon effekt (även om de idiotiska asfaltlimporna mellan Tensta och Rinkeby ansågs av ansvariga vara nödvändiga för att stoppa olovlig bilkörning (vilket de bevisligen inte gör: en del bilister gör som cyklisterna och tar till gräset syns tydligt i frosten …)).
Sommarcyklisten, det finns alldeles för mycket åsikter och tyckande när det gäller cykel. Och allt för lite kunskap hos alla de som på ett eller annat sätt arbetar/kommer i kontakt med cykelplanering/cykelinfrastruktur. Det finns heller inget ledningssystem eller kvalitetssäkring, så det blir som det blir, ibland bra, ofta dåligt och tom uselt.
Jag tycker också att det är dags att börja ”polisanmäla dessa uppenbara faror”. Jag undrar dock om polisen eller andra berörda myndigheter kommer göra något. Finns det något fall där någon väghållare, entreprenör osv. blivit dömd för att inte ha följt de lagar och föreskrifter som trots allt finns på området?
Jag vet att till exempel Stockholms Stad kan ta ut vite om deras regler inte följs men frågan är om de verkligen gör det. Det skulle vara intressant att få veta om de som skiter i reglerna får böta för det eller bara får en tillsägelse.
Till sist, tack för en mycket bra blogg och för att du belyser en så viktig fråga.
På tal om kurviga cykelbanor så körde jag under några år på denna http://goo.gl/maps/mKILp
på Skänningevägen i Mjölby.
Cykelöverfarten ligger på fel sida av övergångsstället, som i sig ligger en (eller är det två?) billängd(er) från körbanan.
Och om du undrar över de runda skyltarna, så är det ”Gemensam GC-bana”. Som bara är synliga från tvärgatan. Eller om man följer GC-banan och tittar rakt upp i absolut rätt ögonblick.
Och om det inte räcker, så är ”GC-banan” till höger i bild inte skyltad alls från andra hållet, så man borde väl då se detta som en trottoar, om man kör norrut (som i bilden)? Så eftersom att jag då kör i körbanan (för att undvika att cykla på trottoaren) så har jag ingen anledning att ge mig ner på sidogatan för att kolla om det eventuellt finns en skylt där som gäller mig – varvid jag då kör ”olagligt” på nästa sträcka eftersom jag inte gett mig ner där för att se att där finns en skylt som jag borde ha lytt…
(Hela den gatan är för övrigt inkonsekvent skyltad: än är det GC-bana åt båda hållen, än bara åt ena, än är det ren trottoar. Och var gränsen går, verkar bero på om vissa utfarter verkligen är utfarter, eller om det är korsningar)
Hej
Kan du inte skriva om det växande problemet med Cyklistyer som lyssnar på musik och inte hör vad som händer runt omkring; kraschade nyligen när jag skulle köra om en cyklist plingade flera gpnger och när jag precis skulle köraförbi så väljer cyklisten att svänga vänster för att unvika en lite ojämnhet i asfalten, hon hörde inte mina pling och märkte inte att jag kraschade för att unvika att köra in i henne. Hon fortsatte gllatt vidare…
Jag förstår inte att folk cyklar runt med lurar ipluggade döva för vad som sker runt dem.