När grail kom för fem år sedan var det många som vände på huvudet åt det där speciella styret som delade oss gravelcyklister i två läger. När Canyon nu släpper den andra generationens Grail ser gravelscenen helt annorlunda ut och det udda styret är ett minne blott, men inte utan att man kommer med ett nytt.

Lite kort skulle man kunna säga att gravel har utvecklats åt två håll. Det ena handlar mer om äventyr, tänkt bikepacking, det andra mer rejs, tänk Gravel Grit’n Grind! När det kommer till canyon är Grail menat för det senare och deras Grizl mer menad för det första.

När Petr Vakoc kom i mål på SBT GRVL tidigare i år hade han haft en snitthastighet på 38 kmh, det på en bana som var 227 km lång och innehöll 3000 meter av klättring. Det är galet fort, och just för att kunna möta kraven på dessa banor och hastigheter har nya Grail har därför blivit ännu snabbade. Precis som nya Endurace har den gjorts mer Aero och bjuder nu på en effektbesparing på runt 9 watt. Besparingen har gjort genom att ramen byggts med inspiration från linjecykeln Ultimate, den har fått nytt halare styre, integrerad kabeldragning och ett integrerat förvaringssystem -Aero Load.

Aero Load System, med saker ur vägen sparar man watt, enligt Canyon
Innehållet till Aero Load, som får köpas till
Yes, funkar även med dessa skärmar (Defend Fast Fenders) och flaskställen på framgaffeln kan bytas ut mot väskhållare.
Alla ”extradelar” som funkar med nya Grail.
Ska det vara aero behöver man aeropinnar eller hur?, det nya styret är designat för att möta detta kanske lite smala behov. Taget direkt från triathlonåket Speedmax CFR. Pinnarna fäst i styret genom något Canyon kallar Gear Groove och funkar för saker som cykeldator, telefon, lampor mm. Gear Grove finns på CFR och SLX versionerna.

Grail 2.0 har fått längre hjulbas och en något flackare gaffelvinkel, något som ger bättre stabilitet vid hög fart.
Borta är även den flexande sadelstolpen som har varit så synonym för komforten på Grail (och Endurace) Skälet är att en allt för flexande stolpe går ut över prestationen. Nu har man istället en tweakad version av den stolpe man hittar på Ultimate och som här bjuder på lite mer flex än en standardstolpe.

CFR VS CF SLX?
CFR är den dyrare versionen med ”bättre” kolfiber, i praktiken betyder det:

• 118 g lättare ram och gaffel.
• 10 % styvare ram, främst runt vevparti
• 4.5 % styvare gaffel

Lättaste versionen rullar in på precis strax över 8 kilo (Grail CFR AXS)

En cykel för den törstige…

Ah, just det! Däcksbredden får vi inte glömma! Ny Grail har plats för 42 millimeters däck men kommer med 40 mm som standard.

Nya Grail har förresten redan vunnit en massa på gruset, eller vad sägs om denna digra lista med segrar?

  • Unbound 200, USA – Carolin Schiff
  • Unbound 100, USA – Tiffany Cromwell
  • The Rift, Iceland – Carolin Schiff
  • National Championship, Germany – Carolin Schiff
  • National Championship, Belgium – Marthe Truyen
  • La Monsterrato Strade Bianche, Italy – Petr Vakoc
  • Gravel Adventure, Poland – Petr Vakoc
  • European Gravel Championships, Flanders – Tiffany Cromwell
  • FNLD GRVL, Finland – Tiffany Cromwell
  • The Gralloch, UK – Tiffany Cromwell
  • World Series, Houffalize, Belgium – Pauliena Rooijakkers
  • Gravel World Championships, Italy – Kasia Niewiadoma
  • Rebecca’s Private Idaho, USA – Griffin Easter
  • Rexy (Queen of the desert), USA – Peter Stetina
Share.
Leave A Reply