När grail kom för fem år sedan var det många som vände på huvudet åt det där speciella styret som delade oss gravelcyklister i två läger. När Canyon nu släpper den andra generationens Grail ser gravelscenen helt annorlunda ut och det udda styret är ett minne blott, men inte utan att man kommer med ett nytt.
Lite kort skulle man kunna säga att gravel har utvecklats åt två håll. Det ena handlar mer om äventyr, tänkt bikepacking, det andra mer rejs, tänk Gravel Grit’n Grind! När det kommer till canyon är Grail menat för det senare och deras Grizl mer menad för det första.
När Petr Vakoc kom i mål på SBT GRVL tidigare i år hade han haft en snitthastighet på 38 kmh, det på en bana som var 227 km lång och innehöll 3000 meter av klättring. Det är galet fort, och just för att kunna möta kraven på dessa banor och hastigheter har nya Grail har därför blivit ännu snabbade. Precis som nya Endurace har den gjorts mer Aero och bjuder nu på en effektbesparing på runt 9 watt. Besparingen har gjort genom att ramen byggts med inspiration från linjecykeln Ultimate, den har fått nytt halare styre, integrerad kabeldragning och ett integrerat förvaringssystem -Aero Load.
CFR VS CF SLX?
CFR är den dyrare versionen med ”bättre” kolfiber, i praktiken betyder det:
• 118 g lättare ram och gaffel.
• 10 % styvare ram, främst runt vevparti
• 4.5 % styvare gaffel
Lättaste versionen rullar in på precis strax över 8 kilo (Grail CFR AXS)
Ah, just det! Däcksbredden får vi inte glömma! Ny Grail har plats för 42 millimeters däck men kommer med 40 mm som standard.
Nya Grail har förresten redan vunnit en massa på gruset, eller vad sägs om denna digra lista med segrar?
- Rexy (Queen of the desert), USA – Peter Stetina