”Världens snabbaste XC hoj” och ”The hardtail killer” Specialized skräder inte på orden när de nu släpper sin Epic World Cup.

Det är inte en hoj som ersätter befintliga Epic utan World Cup lägger sig någonstans mitt emellan Epic Hardtail och en ”vanlig” så kallad Epic. Intressant nog får den samma gaffelvinkel som Epic Evo: 66,5 grader. (vanliga Epic har 67.5)

Men i denna nya Epic handlar allt egentligen om bakdämparen. Målet för Specialized var att skapa en heldämpad XC cykel som var så lik en hardtail som möjligt. Något som var lika responsivt, rappt och även lätt. Ramvikten ink dämpare lyckades man få ner till ynka 1765 gram.

Dämparen som har blott 75 mm slaglängd hittar man inbakad i överröret, kikar man lite snabbt ser WC nästan mest ut som en hardtail.

Dämparen, som man utvecklat tillsammans med RockShox, har den högst unika egenskapen att den inte har någon regelrätt sag. Istället pratar Specializeds ingenjörer om något de kallar ”gulp” ett ord som översätter sig dåligt till svenska men tänk en kort avhuggen inandning. Genom att enkelt justera nivån på denna ”gulp” i dämparens negativa kammare ger man dämparen helt olika egenskaper. Utan gulp är den styv och med gulp mjukare och mer följsam. Men det handlar inte om något som är på eller av utan detta kan justeras i all evighet och exakt efter de egenskaper man vill ha som cyklist eller vilken typ av bana man ska köra på. I praktiken menar man att den är snarlik en cykel med 100 mm slaglängd som körs på 25% sag. Justeringen är busenkel och görs genom att tömma eller fylla den negativa kammaren med luft med hjälp av en luftnippel. Trycket i den positiva kammaren justerar men med en gaffelpump och det görs i huvudsak utifrån en tabell som är relativ till ens vikt.

Nya Epic kommer även utrustad med Srams nya EagleTransmission
Epic World Cup har alltså ingen brain i bakdämparen men framgaffeln som har 110 mm slaglängd har fortfarande brainsystemet. (en form av mekanisk intuitiv och automatisk lockout)

När man byggde ramen tog man annars inspiration och teknik från det man lärde sig på den superlätta landsvägshojen Aethos. En cykel där man genom enorma mängder datorsimuleringar kom fram till helt nya sätt att bygga ramar i kolfiber.

När vi fick chansen att testa hojen under några dagar i vinter släppte de först iväg oss utan att berätta något om hojen alls. Efter några varv på testbanan gjordes en justering mellan det som kallas ”Gulp” till ”no Gulp” (fick vi veta senare) och skillnaden i hur dämparen betedde sig var inget annat än en ren överraskning. ”What the fu**” var min spontana reaktion ute på banan. Det är kanske att dra det lite långt men tänk något som rör sig i ytterligheterna mellan en hardtail och något som påminner mer om en stighoj. För trots blygsamma 75 mm i slaglängd gick det att pusha denna Epic på bra mycket stökigare stigar än vad jag tycker man brukar kunna med en snarlik maskin med 100mm slag. Troligtvis har dock den flacka gaffelvinkeln på 66.5 grader och framdämparens 110 mm slaglängd ett finger med i spelet.

Min spontana tanke, förutom hur otroligt kul det gick att ha på denna hoj, var att det nog är den kanske absolut mest perfekta hoj som går att hitta för våra svenska långlopp och Cykelvasan. Snabb, lätt och reponsiv, samtidigt som den är mer förlåtande än en regelrätt hardtail. Även om WC självklart gör sig bra på fler arenor än så

Full gas på stök, inga problem för nya Epic World Cup (notera även den nya stilen ”Baggy-Aero”)
Grönt är skönt?

Epic WC kommer bara i S-works modell, Pro samt som ramkit och det är tydligt att man här bara vill skapa en cykel för den med tydliga rejsambitioner, eller en fet plånbok…. S-works går loss på ca 12000€ och Pro på runt 9000€, nöjer du dig dock med bara ett ramkit kostar det 6500€.

Epic WC PRO

Share.
Leave A Reply