Se bilden ovan och bilderna nedan. På denna gång- och cykelbana har två personer dött under 2000-talet. Allt talar för att fler kommer göra det om inte förutsättningarna ändras. Bägge olyckorna följde i stort sett samma förlopp, stora mängder gående på en smal gångbana, stora mängder cyklister på en smal cykelbana. Gående kliver ut i cykelbanan för att passera andra gående vilket leder till kollision med cyklist. Gående faller och skadar huvudet så svårt att de senare avlider. Ingen av cyklisterna åtalas, enligt polisen har inte någon av de inblandade i olyckorna gjort något fel utan olyckorna berodde på utformningen av platsen och trängseln.

Stadsgårdsleden Stockholm. Foto: Daniel Hansson

Stadsgårdsleden Stockholm. Foto: Daniel Hansson

Och de stora bristerna är kvar. På dödens gång- och cykelbana har inget hänt. Det är så här Stockholms stad och Stockholms hamnar tar emot tiotusentals turister varje år. Detta är vad som erbjuds tiotusentals cykelpendlare. Varje dag. År in och år ut.

Hade detta varit en väg hade tongångarna varit annorlunda. Även kraven på åtgärder hade varit helt andra. Och åtgärder på dessa vägar hade genomförts – för miljarder. I nollvisionens land. Det brukar låta så här när det handlar om vägar:

Stadsgårdsleden Stockholm 

På Stadsgårdsleden däremot, där väntar vi bara på att nästa dödsolycka ska ske. Det saknas utrymme att göra något åt de stora problemen. Vilket ju inte är något annat än kvalificerat bullshit.

 

Relaterade inlägg:

Share.

4 kommentarer

  1. Man får väl cykla lite försiktigare! Måste man verkligen köra så oändligt fort? Vore det inte bättre om alla bara tänkte sig för lite? Varför tänker ingen på baaaaarnen?
    Eller hur det nu var…

  2. Dags för hjälmtvång…. för gående, förstås. Skojar.
    Nej det är tragisk att människor måste dö pga att någon ljushuvud en gång i tiden tyckte det var en bra idé att packa ihop gående och cyklister…

Leave A Reply