Åren 2005 – 2006 arbetade jag med att ta fram Cykelplan 2006 för Stockholms innerstad. En förbindelse som identifierades som särskilt betydelsefull i det arbetet var sträckan mellan Gamla Stan och Tegelbacken. År 2007 fick vi sedan i uppdrag av Trafiknämnden att studera möjligheterna till att skapa en bättre förbindelse för cykeltrafiken. Vi påbörjade en utredning som 2010 resulterade i ett förslag till en ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken.
Rapport angående cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken, 2010
Tyvärr var det politiska läget inte så positivt till cykel på den tiden och arbetet med broförbindelsen avstannade. Cykelplan 2006 följdes sedan av Cykelplan 2012. Och den nya broförbindelsen mellan Gamla Stan och Tegelbacken ritades in i cykelplanen:
Bild från Cykelplan 2012, grön pil markerar den nya cykelbron
Nu – 10 år senare – har vi kommit många steg närmare ett förverkligande av denna cykelbro. Detta genom överenskommelsen i Sverigeförhandlingen. En överenskommelse som säger:
Det är fortfarande en lång bit kvar innan cykelbron är på plats. Och många kommer höja sina röster för att den inte skall bli av. Men vad detta visar är vikten av att få ner dessa förbindelser och streck i cykelplaner, i dokument, i utredningar. Och att fortsätta arbeta för deras förverkligande – att inte ge upp. När sedan den politiska viljan finns på plats, som den nu gör i Stockholm, då förverkligas många gånger de bra förslagen och åtgärderna.
Så det är en stor dag i en liten cykelplanerares liv!
Relaterade inlägg:
2 kommentarer
Det vore verkligen väldigt bra om den där flaskhalsen kunde byggas bort! Idag känns det både läskigt och otroligt frustrerande att alla måste hålla samma fart som den långsammaste cyklisten på sträckan, dvs ca 12 km/h. Det händer att jag cyklar omvägen runt Västerbron, bara för att slippa det där partiet längs Riddarholmskanalen.
Detta, tillsammans med Götgatspuckeln, är de två allvarligaste bristerna i Stockholms (Sveriges?) cykelinfrastruktur. Dags att vidga den här aortan innan infarkten är ett faktum.
Det ska bli spännande att se hur det funkar med en flytbro, för övrigt. Kommer det bli böljegång i banan när vårfloden sätter in? 🙂
Och tills dess, testa cykla rakt fram på strömbron istället i södergående riktning!