Först skrotade Trafikverket en snabbcykelväg. För dyr blev den sa verket (fast de hade själva räknat fel). De skulle istället sminka grisen. Och sa samtidigt att nu skulle de fokusera på den andra snabbcykelvägen – den ska minsann bli av.

Kritiken växte – så här kan ni inte göra.

Och i underlaget och förslaget till ny Nationell plan för infrastruktur som Trafikverket tog fram till regering var bägge snabbcykelvägarna tillbaka i planen – nu minsann ska de byggas. Två cykelvägar med en standard vi aldrig tidigare skådat i landet. Och till stor samhällsnytta.

Men så blev det inte.

För regeringen valde att ta bort snabbcykelvägarna ur Nationell plan för infrastruktur. Så nu blir det ingenting. Motivet till att regeringen tog bort dem:


Maja Zachrisson pressekreterare hos infrastrukturministern, Tobias Gustavsson politisk sakkunnig hos miljöministern

”frågetecken om väghållaransvaret” – säger regeringen.

En annan väg regeringen hade kunnat välja:
Anslagit medel för snabbcykelvägarna i planen och instruerat Trafikverket att omgående fortsätta planeringen och påskynda byggstart. Med dessa instruktioner hade regeringen också kunnat bifoga uppdraget: lös ”frågetecken om väghållaransvaret”

Det är så man arbetar för ökad och säker cykling. På alla nivåer.

Relaterade länkar:

Share.

1 kommentar

  1. Får ofta den känslan att när det gäller cykel så finns det alltid ett el fler hinder som gör att det går inte. Det måste ju rimligtvis vara lika mycket hinder el fler när det gäller att bygga vägar. Men där lyckas vi övervinna dessa hinder! Måste ju finnas massor av frågetecken som inte är klara när man börjar planera Norra Länken, förbifarten, Citybanan osv. Men som man löser under resans gång. FÖR MAN HAR DET UPPDRAGET. Så ledsamt att behöva läsa detta. Undra om regeringen har någon idé/förslag hur man nu ska lösa cykelförbindelserna med god standard på dessa sträckor? Men de har de självklart inte, är ju inte deras jobb…

Leave A Reply