Vem, jag frågar vem, kommer på den otroligt korkade idén att göra en bullerskärm av torvblock för att det ska växa i den – utmed en cykelbana?

Bullerskärmen är full av brännässlor samt hallon- och nyponbuskar med taggar. En bit in på säsongen växer de 1-2 meter in i cykelvägen. Varje år likadant. Jag felanmäler gång på gång, varje år, långt i förväg, men varje år likadant, det växer långt in i cykelvägen – då först röjs bullerskärmen…


Hej och välkommen till cykelstad i världsklass – här bränner vi dig med brännässlor och sticker dig med nyponbuskar!


Nyröjt!


Pendlingsstråk i världsklass!


Inte ens när det är röjt är det ett cykelstråk i världsklass och uppfyller inte de kriterier som anges för pendlingsstråk i Stockholms cykelplan

Detta är inte något perifert litet cykelstråk, det är ett så kallat pendlingsstråk utmed Nynäsvägen i södra Stockholm. Dessa stråk ska motsvara de stora trafiklederna för biltrafiken. Eller som det står i Stockholms cykelplan:

”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

För några veckor sedan stötte jag på den så kallade cykeljouren som finns här i staden. En cykeljour som ska utveckla drift och underhåll på de prioriterade cykelbanorna i söderort och västerort.

Föraren berättade för mig att de har inte resurser att röja en så omfattande växtlighet på en så lång sträcka (ca 250 meter). Han berättade att även DE har felanmält sträckan via stadens felanmälningsapp en längre tid men inget händer. Fast det är ju fel, det ser ni ju på bilderrna ovan, det är ju röjt nu, det tog bara någon månad. Som det gör varje år…

Det är verkligen världsklass på växtligheten i min stad

Relaterade inlägg:

Share.

10 kommentarer

  1. Det där kan mycket väl vara en av de sämst byggda sträckorna på vägen från Farsta in till stan, och då finns det ju lite att välja på.
    Det borde väl dessutom gå att stänga av bevattningen på bullerskärmen, så kanske det inte växer så mycket?

  2. Krister Isaksson on

    Jonatan, verkligen, den är smal, svänger hit o dit, onödigt kuperad, mycket växtlighet. Visst kan man stänga av bevattningen, men uppenbarligen tycker staden det är viktigare med en grön och frodig bullervall än säkerhet och framkomlighet för cyklister (och gående). Lösningen med denna typ av bullervall i direkt anslutning till en cykelväg är ju minst sagt korkad…

  3. Till och med utan bullerskydd så är vägen förbi Boo backe och ut mot Gustavsberg lika illa. När de väl har rensat så lägger de förstås riset i cykelbanan. Gångtrafikanterna har knappt utrymme att gå på och cykelbanan har spännande inslag av velodromliknande partier men på rak väg vilket gör höstlöv och frost på till en färd med ”skräckblandad förtjusning”. Sen är alla överfarter, underfarter, farliga svängar, dålig sikt efter varje tunnel, osv, något som tyvärr gör att jag ofta väljer bort pendlingen på cykel. Jag har skrivit till Nacka kommun för något år sedan, och som ville ha synpunkter, men har inte sett eller hört något om resultat.

  4. Tack för det Krister, nu är det tre kommuner som är iblandade i min pendlarväg så det gör det väl lite extra ”knöligt”.

  5. Krister Isaksson on

    Bitte, visst är det så och vi upplever ju sällan (aldrig?) samma knölighet när vi färdas med bil över kommungränser. Full fart från Värmdö, raka spåret mot city, flera filer, planskildheter, väl skyltat, fin asfalt, bra snöröjning, bra belysning…
    Varför i hela friden cyklar jag?

  6. När man ser dessa bilder så slår det mig att det är uppenbarligen inte bristen på pengar det handlar om. Sträckan åtgärdas ju efter upprepade påstötningar, då har ju förhållandena bedömts som dåliga och pengar för insatsen finns. Vad är det då som gör att det överhuvudtaget blir som det blir på sträckan? Att det först efter påstötningar åtgärdas? Uppenbarligen återkommer detta varje år så det är inte på något sätt okänt för kommunen. Kan inte dra någon annan slutsats än att kommunen inte bryr sig särskilt mycket. Man använder allmänheten som varningsklocka och inventerar inte själva förhållandena och lägger upp en plan för effektiv växtröjning som innebär säkra och trygga förhållanden för de som går och cyklar. Har ansvariga inte större yrkesstolthet än så?

  7. Krister Isaksson on

    Jonas. din video visar exakt vad det handlar om. Vi ser här vad väghållarens slappa inställning innebär, fara för dem som brukar systemet. Visst vi kan ju alltid vända på det och säga att du ska framföra din cykel som att det alltid kan dyka upp något oväntat…

Leave A Reply