Stockholms trafikborgarråd upprepar ofta att det är trångt om utrymme i staden, att cykelinfrastruktur inte får plats och att: Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, det kommer fortfarande att vara trångt att cykla i innerstaden.”

Men vi behöver inte riva hus för att få fram mer cykelbanor! Vi kan göra hål i husen istället.

Återigen kan vi lära oss av holländarna hur man prioriterar cykeltrafik och ser till att det blir bra och väl fungerande cykelinfrastruktur. De river inte hus, de gör hål i dem!

Den ursprungliga järnvägsbron med dess två torn

Ett hål i ett av tornen där cykelbanan passerar genom. Så kan man också göra.

Så gjorde de när de byggde cykelbron Snelbinder i Nijmegen. En cykelbro som är 2 km lång, en av landets längsta, och går över floden Waal. Cykelbron monterades på den ursprungliga järnvägsbron som byggdes 1879. 2004 stod cykelbron klar och invigdes av dåvarande transportministern.

Här kan ni följa med på en cykeltur på bron Snelbinder och cykling genom huset:

Så sätt i gång era hjärnceller och fundera var detta skulle vara möjligt i era städer!

Källa och bilder: BicycleDutch

Relaterade inlägg:

Share.

21 kommentarer

  1. Underbart, vilken kreativitet, vilken vilja, vilket fokus på cykel. Börjar förstå varför du så ofta hänvisar till Holland!

  2. Värt att se också att man inte har gjort en ”gångväg”, så att cykelbanan kan bli så bred som möjligt. Man får fortfarande gå på cykelbanan så klart, men vem vill göra det när det är så smidigt att cykla?

  3. Underbart! Förstår mer och mer varför du ofta lyfter fram Holland i din blogg. Vilket synsätt på cykel de har, vilka investeringar de är redo att göra. Som att vara på en annan planet när man jfr med Sverige…

  4. Här har vi ju inte bara bilisterna att tampas med (jag menar då bilister i en ideologisk mening), i Stockholm leder ju dessutom minsta förändring av något som är äldre än tio år till ramaskri bland nimbyiterna.

  5. Såg precis att det var faktiskt gångväg på bron också – självklart tydligt separerad från cykelbanan med nivåskillnad, färg och materialskillnad – men för att gående ska slippa gå upp för långa cykelramper har man byggt rulltrappor till gångvägen. (jämför med årstabron – som dag och natt!)

  6. Krister Isaksson on

    Dmitri, verkligen natt och dag. Men du har lite fel ang Årstabron! 😉 Några år efter att bron var klar byggdes en liten trätrappa, staketet (som hela tiden klipptes upp) togs bort och vips så var en genare och bättre förbindelse skapad för gående på södra sidan. Skulle ju lika väl gå att göra en cykelramp istället för som nu cykla en omväg.

  7. Humöret styrde inlägget. Jag menade faktiskt mest bredden och uppdelningen mellan gående och cyklister.
    Jag har nog läst om den där trätrappan någonstans, minns jag nu. Tragiskt att det krävdes vandalism för att den skulle bli till 😉

  8. Krister Isaksson on

    Dmitri, ja det är smalt på bron. Från början skulle det inte bli någon gc-bana överhuvudtaget. Banverket tänkte bara göra en tågbro, de sysslade inte med cykel! Sen blev det ”förhandlingar” och staden fick hosta upp si så där 25-30 mnkr för att lägga till en gc-bana. Så här med facit i hand skulle den gjorts 3 meter bredare och med separation mellan G och C. Vidare skulle lite mer möda och omtanke lagts på anslutningarna på var sida bron.

  9. Årstabron har en bana även på östra sidan, men där tog nog pengarna slut, för det finns ingen anslutning. Det finns alltså en dyr bana som skulle göra det möjligt att separera G och C, men det finns ingen möjlighet att ta sig dit. Fascinerande resursslöseri. Hoppas på det ”särskilda objektet” som finns i cykelplanen. Parallellt med järnvägen så går det en streckad linje som en önskedröm om en framtida snabbcykelväg. Alltid okommenterad och otidsplanerad..

  10. Krister Isaksson on

    Ulrika, banan du beskriver är en serviceväg för drift- och underhållsfordon, inte en gång- och cykelbana.
    Det särskilda objektet i cykelplanen har stor potential, om nu någon har modet och kraften att driva det. Så som man gör i Holland…

  11. Krister Isaksson on

    Jon, ja det finns mycket att hämta därifrån. Det svåra att hämta är mentaliteten, inställningen som de har när det gäller cykeln och dess roll i transportsystemet…

  12. Krister Isaksson on

    Anders, tvångsförflyttning och internering är möjliga lösningar! 😉 Inlägget är tänkt att visa att det finns mängder av olika lösningar för att få plats med cykeln i staden. Att inte nöja sig med besked som ”vi har den stad vi har”. Med vilja, mod och kreativitet går det att åstadkomma mycket.

  13. Krister Isaksson on

    Anders, och om vi ska vara riktigt allvarliga så vid större väg- och spårprojekt är det inte helt ovanligt med både köp av mark och fastigheter. Går att göra för cykel också.

  14. men då är de tvungna att flytta till väsby o ta bilen in till stan? Är inte det optimala att folk bor där de arbetar?

  15. Och så bred cykelbanan är! Det är ju så att man får plats med en fyrfilig svensk cykelbana OCH en dubbelriktad gångbana ju!

Leave A Reply