Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!
Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”
Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.” Och när vi åker bil och stannar, börjar gå eller byter trafikslag – det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?
Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:
Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!
10 kommentarer
vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html
Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…
manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!
den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.
Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY
I de flesta bilar åker en eller två personer. Elller?
De flesta bilarna kör det trots allt bara en i, och sällan åker jag fullsatt buss (åker ej i rusningstider – göteborg/ulricehamn/jönköping)
Tänkte bidra med siffror på bilåkande. För rusningstrafik i Göteborg gäller talet 1.2, i varje fall är det vad forskare vid Chalmers påstått (vill minnas att det t o m var John Holmberg som påstod det men är osäker). Alltså: 1.2 personer per bil i rusningstrafiken.
Vidare är bilden med vikcyklar lite orättvis av ett annat skäl. Bilarna kräver betydligt mer yta för att svänga in och ut ur parkeringsfickorna, något som inte åskådliggörs. Inte heller åskådliggörs att man kan stapla cyklar i flera dimensioner via innovativa tekniska lösningar vilket ger ännu bättre utnyttjande av marken samt reducerar behovet av manöveryta per plats.
De har en liten poäng med att årstidsvariationerna ät rätt stora för cyklingen, men då skulle man kunna fundera hur man kan skulle kunna minska variationerna så att fler även cyklar på vintern. Det är glädjande att dubbdäcken säljer bättre och bättre, men dubbdäcken hjälper inte om snöröjningen falerar. Och ta upp sanden om den nu måste spridas ut. Det finns säkert en massa andra åtgärder som skulel kunna öka vintercyklingen.
StefanC, visst är det en variation i cykelflödet över året. De studier som Trafikkontoret, VTI mfl gjort på detta område visar att man främst slutar cykla på vintern pga väglaget, inte kylan. Så det är ju precis som du säger att det finns en hel del att göra. Framför allt handlar det om att förbättra metod, teknik och rutiner för snö- och halkbekämpning. Och här har Anna Niska på VTI visat om och om igen vad som kan göras! Och det är ju inte konstigt att vintercyklandet sjunker i Stockholm så bedrövlig som vinterväghållningen är för cyklister (och gående), ni kan ju fundera på hur mycket biltrafiken skulle minska om staden snöröjde gatorna med samma standard som de snöröjer cykelbanorna. Det finns en handbok med ett helt avsnitt om detta som Trafikverket/SKL givit ut: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf
Bara att läsa, lära och sätta igång!