Precis fått information från Trafikkontoret i Stockholm att de under perioden 13 – 22 september kommer att demonstrera ny och cykelanpassat trafikanordningsmaterial vid tre platser i söderort. Det är ett samarbete med företagen ATA, ProVia, Ramirent och Jonsered.

Arbetet är en del i att ta fram en ny policy för hantering av gående och cyklister vid vägarbeten. För att nå framgång i detta arbete behövs ny och innovativ trafikanordningsmateriel som är anpassat efter gående och cyklisters behov och förutsättningar.

De tre platserna för demonstrationen ligger i Årsta, platserna är:

  1. Södertäljevägen/Årstabergsvägen
  2. Gång- och cykelvägen vid Bolidenplan
  3. Gång- och cykelvägen utmed Simlångsvägen

Bra och viktigt att detta arbete nu har startat. Det är ju något jag har efterfrågat flera gånger här på bloggen. Cyklister, följt av gående, har det högsta antalet skadade vid vägarbetsområden. Ska bli spännande att följa detta arbete och se vad man kommer fram till och vilka lösningar som har störst potential att bli framgångsrika.

Så har ni möjlighet, ge er ut och testa dessa platser i södra Stockholm under tiden 13 – 22 september. Hör gärna av er med eventuella synpunkter!

Relaterade inlägg:

Share.

3 kommentarer

  1. Ska bli intressant att prova, hoppas det är ett stort steg.
    Men…. Största problemet beror på dåliga TA planer, skyltar som sitter fel eller i onödan eller inga avspärrningar alls, alltså mjuka problem som inte rättas med nya sätt att spärra av. När man måste ignorera varningsskyltar dagligen så är något fel och kommer innebära en olycka någon gång i framtiden.

  2. Jag cyklade förbi nummer 3 idag. Skillnaden mot ”vanliga” vägarbeten var vaddering på änden av den stora betongblocksmuren som var utplacerad. Är det inte lättare att istället ställa dit något annat än betongblock som kanske inte kräver vaddering i samma utsträckning?

  3. Jag har cyklat förbi alla tre. 1 och 3 upplevde jag som snarlika. 2:an är svårkommenterad då passagen redan tidigare var uppdelad mellan fotgängare och cyklister på samma sätt. Nu var det mest brandgula staket och mattor. Jag upplevde det som oklart vad som gällde för mig som cyklist.
    Det är svårt att göra en bedömning av hur bra lösningarna fungerar eftersom igenkänning saknas. Det är helt enkelt svårt att intuitivt förstå var man ska cykla. Varför förvarnas man inte? Jag föreslår tydliga färgmarkeringar med pilar i marken i god tid. Vid 3:an är det svårt att veta vilken sida som är avsedd för cyklar respektive fotgängare innan man redan är inne i arbetsområdet.

Leave A Reply