Skrev ju nyligen ett inlägg om att SL här i Stockholm ska utreda möjligheten att ta med cykel i tunnelbanan. Nu kommer nästa revolutionerande nyhet vad gäller cykel och kollektivtrafik En nyhet som kanske signalerar att en påtaglig förändring vad gäller detta område. Vi finner den i Stockholmsförhandlingen som är en överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 bostäder. Stockholmsförhandling har träffat en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden innebär nio nya stationer och en ökad tillgänglighet till flera delar av centrala Stockholmsregionen. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.
Det som är nytt och unikt är detta, punkt nr. 6 i överenskommelsen:
Landstinget åtar sig att tillförsäkra den markåtkomst som behövs för utbyggnaden av tunnelbanan, inklusive mark för depåer och cykelparkering, dels under byggtiden och dels under drifttiden.
Jag har aldrig varit med om att cykelparkeringar och ansvarig för dessa har pekats ut i ett sådant tidigt skede som detta är. Här finns nu stora möjligheter att vid dessa nya stationer skapa bra, funktionella och säkra cykelparkeringar av mycket hög standard. Ett viktigt steg för att underlätta dessa kombinationsresor och öka både cykelns och kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kanska ett eller annat cykelgarage med spektakulär design och funktion kan bli verklighet!
Kanske kommer vi att få se ”Cykeläpplet” eller någon annan spektakulär design på cykelparkeringarna vid de framtida stationerna
Relaterade inlägg:
3 kommentarer
Låter lovande!
Som det ser ut nu vid många stationer önskar jag att denna skrivning gäller retroaktivt! Det är mängder av cyklar och få för cykelställ. Många gånger cykelställ där man inte kan låsa fast cykeln i. Det finns sällan tak över cykelparkeringen. Brukar cykla till Liljeholmen och Bagarmossen, ett skämt vad gäller cykelparkering.
Jonas, ja det är verkligen lovande. Att redan nu ta höjd och peka ut ansvarig för cykelparkeringar är glädjande. Nu finns inte så mycket att skylla på kan man ju hoppas…
Retroaktiv, ja det vore roligt och spännande att se hur det skulle bli!
Hej där Krister, ska du inte följa upp ang. Hägerstensvägen nu när ni lobbat bort denna cykelväg. Från nästa år ska alla cyklister tvingas ut i bilvägen för att denna klick som bor där tydligen inte kan lära sig att se sig för själva utan skyller på cyklister. Man undrar vilka som bor där när de ha rsådan makt att stänga bilvägar och cykelvägar, har aldrig varit med om något liknande själviskt beteende någon annanstans i stockholm.