Snart kommer detta bli en bekant syn på delar av Stockholms cykelbanor för nu ska det börja sopas!


Foto: Iréne Skogvold


Foto: Hans Lindberg

Har precis haft kontakt med Peter Ringkrans, projektledare som arbetar med drift och underhåll på Trafikkontoret i Stockholm. Inom kort kommer Trafikkontoret och deras entreprenörer påbörja ett test med sopning och saltlakelösning på två cykelstråk. Ett stråk i västerort som går mellan Lövsta och Alviksplan och utmed Lövstavägen, Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen. I söderort är stråket inte ännu bestämt, eventuellt utmed Nynäsvägen (jag återkommer när jag får besked om sträckan). Två maskiner med tillhörande utrustning har införskaffats. En utmaning att hantera är att ekipaget är hela 13 meter långt, först maskinen med sopvalsen och sen släpet med saltlakelösningen. Detta är en anledning till att försöket görs i söderort och västerort då ytorna där ofta är större än i innerstaden. Så det ska bli spännande och se hur tvära kurvor och trånga passager klaras av. Sopvalsen som finns på maskinen är 2 meter bred och initialt har man tänkt sig att bara köra en gång. Det kommer då att innebära att bredden på gång- och cykelbanan kommer att begränsas kraftigt. Det är ett misstag anser jag och något jag varit kritisk mot vad gäller sopningen av cykelbanor i Norrköping och Linköping, läs mer här. Redan för smala gång- och cykelbanor kommer bli ännu smalare. Innebär konflikter mellan cyklister och mellan cyklister och gående samt ökade olycksrisker. Ändra på detta beslut och kör två gånger, fram och tillbaka, så blir bredden och därmed förhållandena avsevärt bättre är mitt råd. Som jämförelse, inte blir Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen av med några körfält för att det faller lite snö utan där upprätthålls kapaciteten och framkomligheten.


Det blir för smalt med 2 meter! Exempel från Norrköping. Foto: Per-Erik Hahn

I Köpenhamn har man en längre tid använt sig av denna metod. Det man har lärt sig där är att anpassa fordonen än mer till cykelinfrastrukturen, särskilt i deras innerstad. Mindre maskiner, ibland också två maskiner, en som utför sopningen och en som sprider saltlakelösning. På detta sätt klarar man bättre av trånga sektioner och passager. En blandning av fordon är troligen nödvändigt. Utgångsläget är också att röja hela cykelbanans bredd.


Mindre maskin, anpassad för sopning och spridning av saltlake på cykelbanor i Köpenhamn Foto: Copenhagenize

Testperioden kommer att pågå till hösten 2013 då maskinerna och utrustningen även kommer att användas till sopning av grus, sand, löv, glas etc.

I innerstaden och då stadsdelarna Norrmalm och Östermalm kommer en annan metod och utrustning testas för att se hur förhållandena på cykelfälten kan förbättras. Genom att använda en fast borste ska Trafikkontoret studera om detta kan fungera för att hålla cykelfälten fria från snö, slask och modd. Anledningen till att man inte använder samma utrustning som i ytterstaden är att man är orolig för skador på parkerade bilar då den roterande borsten gör att snö och slask flyger omkring.


Borste som ska användas för cykelfält

Säkert kommer det var en del inkörningsproblem och en läroperiod under detta försök men det är ju ytterst glädjande att Trafikkontoret nu börjar ändra lite fokus på sin vinterväghållning och är beredd att testa, utveckla och förbättra vinterväghållningen för cykeltrafiken.

Så ni som cyklar dessa sträckor, kolla gärna lite extra och hör gärna av er till mig med text och bilder hur ni tycker det fungerar. krister.isaksson@kadens.se

RED. 20130117. Så här ser det ut eftar att maskinen har gjort sitt:


Här har maskinen nyligen passerat och saltlaken inte hunnit verka fullt ut. Foto: Robert


Här har saltlaken hunnit verka en lite längre tid, barmark!. Foto: Jon Jogensjö

Nu sticker jag ut hakan och säger att ingen annanstans ser det ut så här på Stockholms cykelbanor. Sen kommer det självklart situationer och förhållanden då denna metod har sina brister men de är avsevärt färre än de som råder vid traditionell plogning.

 

Toppbild: Jon Jogensjö

 

Share.

33 kommentarer

  1. Joakim von Scheele on

    Ska bli intressant att se resultatet av sopningen. Tråkigt att de bara röjer halva cykel/gångbanan. Det grundläggande problemet med att blanda fotgängare och cyklister kommer bli etter värre på så vis.
    Den fasta borsten ser helt värdelös ut – ser inte hur den skulle kunna uträtta något, annat än möjligen fluffa upp snön lite. Om snöröjningen kommer i konflikt med parkerade bilar finns det ju ett annat sätt att lösa det än att avstå från ordentlig snöröjning. Undrar om gatukontoret förmår lösa den tankenöten…

  2. Tråkigt att det inte testas i innerstan oxå. Finns ju en del stråk som inte har parkerade bilar bredvid. Typ götgatan och sveavägen. Och där de finns kan man väl införa parkeringsförbud vissa tider då det sopas?

  3. Krister Isaksson on

    Joakim, du har nog helt rätt i att den fasta borsten inte kommer att fungera. Peter Ringkrans uttryckte samma farhåga. Men då vet man det efter test och kan då kanske börja diskutera ”tankenöten” du efterfrågar…

  4. Krister Isaksson on

    Patrick, här tror jag dessvärre att det är en lång resa… Det är ju nämligen så att många av dessa hinder plockas bort inför vintern för att inte hindra snöröjningen!

  5. Krister Isaksson on

    Olof, lugn det kommer! Om de bara lär sig metoden och utrustningen så kommer kvaliteten bli avsevärt bättre än dagens. Då är bollen i rullning så att säga. Och då får man börja använda liknande maskiner som de använder i KPH.

  6. Trots ändå bra att någon vill testa. Hoppas nån annan kommun följer efter. Lite rörande, som vanligt, hur den stillastående trafiken värnas. Den här gången kan de få lite grus på lacken.
    Borde vara bättre med Lite smuts på lacken än alla cyklister i backen…

  7. Cyklade bakom en sådan idag på vägen hem. Mycket bättre än tidigare, även om det inte gick att få helt rent där man tidigare slarvat med snöröjningen. Jag tänkte inte på att det var smalt, men det är nog mycket för att jag har vant mig vid att bara ha två spår att välja mellan.

  8. Krister Isaksson on

    Jonas T, som vi ser så fungerar ju detta i KPH också med parkerade bilar. Danskarna är väl inte mer eller mindre rädda om sina bilar än vi utan vad denna metod innebär är ju att det far omkring lite snö, inte sand och grus då det inte behövs användas vid halkbekämpning. Och snö bör väl bilarna tåla…
    Och alla tusentals som boendeparkerar i Sthlm vet väl hur det kan se ut när de blir INPLOGADE, där snackar vi om snö, is, grus och sten på bilar! Men ibland måste processen ha sin gång…

  9. Krister Isaksson on

    Robert, det är av vikt att man använt saltlaken på rätt sätt samt låtit den verka en tid. Om du låg direkt bakom så har saltlaken troligen inte hunnit verka. När den verkat uppstår ofta ett förhållande som nästan kan liknas vid barmark!

  10. Erik Johansson on

    Underbart jag cyklade nyligen ut på Drottningsholmsvägens cykelbana, och strax efter att bygga ett stort bullerplank från Traneberg till Åkeshov så är nog sopning det bästa som kan hända cyklister. Den där vägen låter som en jetmotor, men cykelbanan är som gjord för att sopas.
    Jag undra hur snart snart är, ska ut igen om någon vecka tror du att det är igång då?

  11. Krister Isaksson on

    Erik, maskinen och utrustningen är monterad och på plats. Enligt Peter Ringkrans så sker start denna eller nästa vecka.

  12. Krister Isaksson on

    Robert, tack! Ge det en tid, låt dom lära sig osv. så är jag i varje fall övertygad om att det blir bättre än tidigare. Om du har möjlighet får du gärna ta fler bilder!

  13. Detta är ett bra steg på vägen tekniskt. Men huvudproblemet är väl inte tekniskt?
    Jag tror en smal plog utan specialutrustning som _fort_ rensar snömassan kanske täcker stor del av behovet (iaf för folk med dubbdäck och vintervana) Det är kanske mer volymen cykelbanor isf kvalitén på resp cykelbana som är det viktigaste.
    Det finns även en annan viktigt organisatorisk punkt för att fler skall kunna cykla året runt: många cykelstråk passerar flera kommuner så som innerstaden – vallentuna vilket passerar stockholm, danderyd, täby och vallentuna samt flera olika snöröjningsdistrikt inom resp kommun tom. Skall sådana stråk fungera bra bör ju samma maskin eller sortsmaskin köra hela stråket och vem beställer/samordnar/prioriterar det?
    — Vinterpendlare

  14. Krister Isaksson on

    Peter, måste börja någonstans! Och ska vi få fler att cykla så ska det väl inte krävas omfattande vintervana, teknisk skicklig på hojen, 380 dubb i däcken osv. Och det är min bestämda uppfattning och erfarenhet att med det klimat med temperaturväxlingar som råder i Sthlm och stora delar av landet är det inte möjligt att nå samma resultat med plogning.
    Du har helt rätt att det är en stor organisatorisk utmaning att få detta att fungera över större områden men har vi klarat av det för biltrafikens trafikleder, huvudleder och huvudgator osv så är det mer en fråga om vilja…
    Det pågår ett arbete med en regional cykelplan för hela länet, där tas denna fråga upp som särskilt viktig att lösa så det finns hopp om framtiden!

  15. Trams – det är ju en utmaning att sladda/slingra/slira fram på alldeles för smala dubbdäck under vintern! Näe, skämt åsido – jag blir jätteglad varje gång jag läser om att man aktivt jobbar med cyklandet i länet.
    Några funderingar – hur blir det med barskrapad asfalt när det fryser på? Räcker saltlakelösningen för att hålla isfritt när det växlar mellan milt och kallt väder? Det känns ju som risken för svartis på en sådan yta är rätt stor. Det bästa vinterunderlaget enligt mig är en eller ett par centimeter hårt packad snö. Gärna med lite sand ovanpå.
    Men som sagt – utmärkt att man testar!
    🙂

  16. Lennart Öhmark on

    Aha, det var därför sträckan Vällingby-Stora Mossen var exemplariskt röjd i kväll. Funderade på om dom kört med blåslampa. Viktigt att folk nu använder CYKELLYSE! Det blir lite tajt när man möts, så viktigt att man i tid ser mötande för när man kör på den rensade delen så vill man inte gärna göra en snabb manöver till den delen som ”bara” är plogad kände jag.
    Men totalt sett ett jättelyft efter en turs erfarenhet.

  17. jag tror att det största problemet plogning och städning av cykelbanor är att man måste göra det oftare än bilvägar. bilvägen plogar ju för det mesta sig själv efter första plogningen.
    i köpenhamn har de cykelbanor som plogas ”24 timmar om dygnet”. jag kan tyvärr inte föreställa mig att det någonstans i Sverige utförs gatustädning mer än en gång i veckan…. och man kan ju glömma att staten betalar för helgjobb om det inte är en naturkatastrof. inte ens dennes majestät bilen får sådana tjänster.

  18. Krister Isaksson on

    Richard, det är ju bl.a. därför man gör ett försök, för att få svar! Självklart är det så att alla metoder har sina för- och nackdelar. Sammantaget är jag övertygad att denna metod totalt sett är överlägsen den som annars används i Sthlm.

  19. Krister Isaksson on

    Lennart, du pekar tydligt ut den brist jag påtalar i mitt inlägg: det är för smalt. Detta är något som inte kommer hålla i längden utan sopningen måste självklart ske över hela gång- oc cykelbanan.

  20. Krister Isaksson on

    Dmitri, vi får se vad försöket kommer fram till vad gäller frekvens. Den stora fördel som denna metod har jämfört med plogning är att det sällan blir snömodd. Dvs lite som du påpekar sker med bilvägen. Vi får se framöver!

  21. Johannes Westlund on

    Fantastiskt! Jag nyper mig fortfarande i armen, men det börjar sjunka in nu. Vilken fin försenad julklapp till Stockholms cyklister. Hoppas konceptet sprider sig till Göteborg, där jag trampar omkring.
    Har jag fattat rätt rätt, att den här metoden betyder att man inte grusar? För i så fall hoppas jag verkligen att metoden inte bara sprider sig utan också helt ersätter andra sätt att röja GC-banor. Det förbaskade gruset är inte bara livsfarligt på våren. Det orsakar otaliga punkteringar också! Om det kan bli ett slut på det så kommer min milkostnad sjunka till än mer härligt låga nivåer.

  22. Krister Isaksson on

    Johannes, det kommer nog inte gå att helt sluta använda grus då saltlake har sina begränsningar vid vissa temperaturer. Men det kommer vara avsevärt mindre mängd grus som kommer att behövas och ibland inte alls beroende på väderförhållandena.
    Och nog är det en försenad julklapp alltid! År 2002 kom Anna Niskas (då Bergström) avhandling om denna metod. En representant i betygsnämnden var en högre tjänsteman från Gatu- och fastighetskontoret (nuvarande Trafikkontoret i Sthlm), vi var då några på förvaltningen som hårt arbetade för att detta skulle införas i staden, om inte annat prövas. Motståndet, trots kunskapen om och de positiva resultaten i avhandlingen, var massivt. Ett mycket tydligt exempel vilken makt tjänstemän har när det gäller hur trafiksystemet ser ut och kan användas, sk frusen ideologi som Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag.
    Så du kan kanske förstå att jag i dagarna är fylld av blandade känslor, glädje över att detta äntligen är igång, ilska och besvikelse över att det ska behöva ta 10 år innan cyklister i Stockholm (och gående) ska få drägliga förhållanden att färdas i vintertid. Och kom ihåg, det är endast ett försök på en mycket begränsad del av stadens cykelvägnät. Men har nu bollen kommit i rullning går det inte att backa…

  23. det ser dyrt och långsam ut! Man vill alltid ha en snabb röjning-även bristfällig- men som ni säger-det är bra att nånting görs för halkbekämpning.Hur blir det med salt lösning under 10 grader?

  24. Krister Isaksson on

    Guy, bättre än fort, fel och dåligt! Försöket är ju till för att få svar på en rad frågeställningar och går det för långsamt får man väl använda fler fordon. Varför ska inte snö- och halkbekämpning för cykel få kosta? Om vi vill förändra och få fler att cykla, och cykla säkert, kan det ju knappast ske utan att det kostar…

  25. Joakim von Scheele on

    Det stod om sopmaskinen i DN idag: http://www.dn.se/sthlm/ny-maskin-mot-cykelhalka
    Tyvärr konstaterar Ulla Hamilton att ” Maskinen fungerar bäst på raka breda stråk, det är en begränsning”. Det låter ungefär som alla plogtraktorer och sopmaskiner idag då? Tråkigt – det är ju i korsningar, vid knixiga passager, kurvor och andra knepiga ställen som framkomligheten är som allra viktigast. Jag skulle hellre sett en smidigare maskin som kunde åtgärda de svåra ställena i första hand. Trevligt med snöfria rakor, men prio 1 är de trånga och knepiga ställena.

  26. Krister Isaksson on

    Joakim, det kommer mindre maskiner, var så säker! De måste ju börja någonstans! Och precis som jag visat med bilder från KPH så kommer man bli tvungen att komplettera med mindre maskiner för att klara cykelbanornas alla utmaningar.

  27. Erik Johansson on

    Jag cyklade ut i helgen för att prova men naturligtvis hade det snöat igen, hoppas det var plogat/borstat nu till måndag morgonen. Det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag.

  28. Erik Johansson on

    Förövrigt så är väl detta med begränsade plogbilar en bra motivation till att göra cykelbanor/fält mer raka och mindre krångliga att cykla på och ploga.

  29. Krister Isaksson on

    Erik, om jag inte minns fel så startar man och borstar vid 2 cm i Linköping. Just för att som du säger, det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag för cyklister.

Leave A Reply