Strax efter mitt blogginlägg om stolparna som placerats mitt i cykelbanan i Farsta gick stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) ut med en pressrelease om att nu ska det minsann bli ändringar samt ordning och reda på stadens cykelbanor. Planerare, projektledare, entreprenörer, konsulter osv. ska sättas i skolbänken för att lära sig vad cykeltrafik innebär och att följa stadens cykelhandböcker.

DN plockade också upp detta i artikeln Cykelkunskap ska stoppa ­- idiotbyggen:

”Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).”

Pressansvarig på Trafikkontoret gick också ut i lokaltidningen Mitti och kommenterade stolpfadäsen:

”De har byggt den på ett felaktigt sätt. De har inte följt stadens handbok för cykelbanor, säger Mats Freij, trafikkontoret.”

Jag kan här och nu avslöja stadens cykelutbildning. Och ni kan vara med i utbildningen och lära er mer om cykeltrafik och cykelinfrastruktur. Staden har vänt sig till en av landets ledande cykelexperter och bloggare för att ta fram en högklassig utbildning.

Här följer en cykelutbildning i världsklass!

Kryssa för det påståenden som stämmer bäst överens med bilderna.

Fråga 1

Stenbumlingar är bra att placera i cykelbanan därför att:

  1. De är färgglada och muntrar upp
  2. De gör det lätt och säkert att passera
  3. Är ett tillskott i stadsmiljön – gestaltning i världsklass
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 2

Växtlighet på cykelbanan är bra därför att:

  1. Bra för klimatet
  2. Positivt inslag i stadsmiljön – en stadsmiljö i världsklass
  3. Går att röka (viss växtlighet)
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 3

Svängfest på cykelbanor är bra därför att:

  1. Håller cyklisten vaken och fokuserad
  2. Går åt mer asfalt och kantsten
  3. Det är roligare när det svänger – racingkänsla
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 4

Att placera busshållplats och väderskydd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Det förenklar bytet till buss – kollektivtrafik i världsklass
  2. Cyklister ser reklamen bättre
  3. De skapar en sociodukt som för folk nämare varandra
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 5

Ingen sikt alls på nybyggd och smal dubbelriktad cykelbanan är bra därför att:

  1. Det uppmuntrar chicken race på cykelbanorna
  2. Det tillför lite vardagsdramatik i människors annars så tråkiga vardag
  3. Det ger möjlighet till spontana möten
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 6

Att ha grus i stället för asfalt på cykelbanan är bra därför att:

  1. Det blir skönt skump i rumpan
  2. Fina stänk på cykeln, skor och byxor
  3. Lättare att göra fina sladdar à la Tony Rickardsson
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 7

Att placera en snöhög över hela cykelbanan är bra därför att

  1. Kan öva alpinism
  2. Det är för få pulkabackar i stan
  3. Ger möjlighet till trialcykling
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: BigMollo

Fråga 7

Spis och tvättmaskin på cykelbanan är bra därför att:

  1. Värmer upp cykelbanan – smälter snö och is
  2. Istället för butler på cykelbanan
  3. Utveckling av ”Tack för att du cyklar” – här tvättar vi dina kläder och ger dig mat
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 8

Träd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger skugga varma dagar
  2. Går inte åt lika mycket asfalt
  3. Faller ner en massa löv på cykelbanan under hösten
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Per

Fråga 9

Att placera spett i cykelbanan är bra därför att:

  1. En snabb död är mindre plågsam
  2. Cyklister lever för länge
  3. Det tränar reaktionsförmågan
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Erik

Fråga 10

Att ha kantsten tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Cykelhandeln mår bra av en stor efterfrågan på däck och slang
  2. Gamla damer ser så lustiga ut när de snubblar
  3. Det gynnar stenhandeln
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Alvin Lindstam

Fråga 11

En sandhög tvärs över cykelbanan är bra därför att: 

  1. Ger möjlighet till offroad träning
  2. Ger barnen möjlighet att komma riktigt nära grävmaskinen
  3. Man kan ta med barnen ut på utflykt
  4. Vet ej
  5. Annat..

Fråga 12

Att låta cykelbanan sluta rätt in i det motriktade körfältet är bra därför att:

  1. Människor behöver lite spänning i vardagen
  2. Samhället mår bra av det naturliga urvalet
  3. Cyklister ska enklare kunna upptäcka bilister som tänker parkera på cykelbanan
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 13

Att sopa cykelbanan och lämna allt i en stor hög över hela cykelbanan är bra därför att:

  1. Ska hinna på lunch
  2. Det är mjukare än asfalt ifall cyklisten ramlar
  3. Snabbt och enkelt sätt att bli av med skräpet
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 14

Att ställa stolpar mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger övning inför vinterns skidresa
  2. Ett test om cyklisten behöver glasögon
  3. Ett enkelt sätt att klona befolkningen
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 15

Att bygga cykeltunnlar med noll sikt är bra därför att:

  1. Man får lära sig att inte vara så hetsig
  2. Det underlättar samspel och att visa hänsyn
  3. Människor tycker om obehagliga överraskningar
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 16

Betong tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Betongindustrin går dåligt
  2. Cyklister ges möjlighet att träna på att cykla rätt ut i körbanan
  3. De är redan på plats om Obama skulle dyka upp oannonserad
  4. Vet ej
  5. Annat…

Grattis, du har nu genomgått och klarat av Stockholms stads cykelutbildning!

Share.

40 kommentarer

  1. Ulf Leopoldson on

    Helt lysande.
    Samtidigt skulle man kunna göra ett liknande upplägg utifrån perspektivet bilist-cyklist.
    Det dräller av vansinneskorsningar mellan farbana för bil och cykel. Som bilist har man träning på att ha koll på gångtrafikanter. Om det står någon vid överegångsstället så stannar man i allmänhet. Men det är nog väldigt få bilister som klarar av att ha koll på cyklar som kommer i full fart på sin cykelbana.
    Sedan finns en företeelse till, som trafikplanerarna inte kan bygga bort – cyklarfundamentalismen.

  2. En till:
    Vad är bästa sätt att skydd cyklister från motortrafik som kommer bakifrån när de ska byta fil i en cykelfält (tänk Vasagatan, Värtavägen)?
    1. Måla några små vita sträck på asfalten?
    2. Komplettera med lite röd färg?
    3. Bygga en fysiks hinder för motortrafik?
    4. Gör inget – det löser sig
    5. Annat.

  3. Lite för svår utbildning, faktiss. Det var ju lite för många svar som var rätt hela tiden, eller i alla fall ungefär tre svar. Var man tvungen välja ba typ ett svar eller kunde man välja fler?

  4. Svaret på samtliga frågor är ”annat”. Men alla korkade frågor till bilderna kan besvaras med att cyklister inte har någon rättighet att kräva att behandlas som kungar i trafiken, trots att man gärna själv ofta vill det. Acceptera istället saker som det faktiskt är!!!
    Om cykelbanan behövs för något viktigare syfte, som vägarbeten, busshållplats etc. eller om buskar växer ut över körbanan och liknande (EXAKT samma saker som händer bilister, gående, ridande m.fl.) så får man anpassa sin fart och färdväg därefter!!! Cykelbanan är inte någon Autobahn!!! Det är inte nån mini-giro-di-Italia till jobbet med fri fart. Du har ingen rättighet att trampa på i 30,40,50 km/h. Du ska inte köra fortare än att du ser till att ingen olycka händer!!!
    Varför kan inte (vissa) cyklister förstå att man får bromsa och köra långsamt eller t.o.m. stanna om det behövs, om det hänger ut buskar eller om man inte ser något för ett hinder?
    Varför förstår inte (vissa) cyklister att om det ligger en sandhög på cykelbanan vid ett vägarbete, så får man stanna och kliva av och leda cykeln förbi eller kanske till och med vända och ta en annan väg???
    Varför förstår inte (vissa) cyklister att cykeln är ett säsongsfordon? Om det ligger snöhögar på cykelbanan beror det på att det är snö ute och då tycker jag att man bör ifrågasätta omdömet på de personerna som inte har förstått att vi bor i ett land med årstiden vinter, då cyklar, i likhet med motorcyklar, vattenskotrar och badbyxor, ska vara instoppade i något förråd tills rätt säsong återkommer!!!
    Snälla, sluta att gnälla över att man inte bereder en väg för herran, även om ni tror att er framfart är det enda viktiga samhället har att ta hänsyn till. Börja ta ett eget ansvar för er framfart istället!!!

  5. Håller med Micke
    1. Stenarna ligger där för att du inte ska bli påkörd av någon puckad bilist. Sänk farten till gångfart så kan du passera helt utan fara.
    2. Sänk farten och se till att du kan hålla till vänster utan fara.
    3. Eftersom så många cyklister inte förstår att de SKA bromsa och lämna bilar företräde när de korsar en väg måste man ju försöka sänka deras fart så de inte skadas så svårt när de får lära sig reglerna den hårda vägen.
    4. Busshållplatsen var viktigare än cykelbanan! Sänk farten och passera bakom busshållplatsen långsamt. Svårt att fatta?
    5. Sänk farten eller stanna om det behövs när du ska runda huset.
    6. Cyklar ska klara grusväg, annars har man valt fel cykel!!! Har du fel cykel får du ta annan väg.
    7. Ser det ut så här, kliv av cykeln, led den hem igen, lås in den i garaget, förrådet etc. Ringa sen in 1 mars i kalendern. DÅ börjar våren och OM det är snöfritt då kan du hämta cykeln igen. Fram tills dess får du åka buss, bil eller gå då det är vinter!
    O.s.v, o.s.v……..

  6. @Mike: hur ofta händer det att växtlighet täcker en fil (halva körbanan)? Inte speciellt ovanligt med buskage som blockerar halva cykel- eller gång- och cykelbanan. Dessutom är det inte sällan helt omöjligt att se om någon kommer från andra hållet. Säsongsfordon? Du har nog missat nåt där. Dessutom brukar snöhögarna blockera även gångbanorna, men apostlahästerna är månne säsongsfordon också?
    @Jack: en finess med stenar och liknande är att du inte alltid kan komma förbi säkert ens i gångfart (förutom att många blir rätt vingliga i gångfart), och har du t.ex. en lådcykel av klassiskt trehjuligt snitt, en handikappcykel, eller en cykelkärra (med eller utan barn) kommer du inte förbi över huvud taget.
    (Det riktigt ironiska är att när du krånglat dig förbi stenar/grindar/whatever blir du påkörd av en bilist som letat sig upp på cykelbanan en annan väg t.ex. vill vägen som som går till dagisparkeringen och som korsar gc-vägen hundra meter bort …).
    Chikanerna innan korsningar brukar vara betydligt tvärare än de på bilden, vilket innebär att uttrymmet för möte blir obefintligt, att en del av den trafik du bör ha koll på hamnar bakom dig, och att du måste ägna mer fokus på att manövrerandet än på trafiken runt omkring: trafiksäkert?
    Fel cykel? Sedan när är Stockholm en by i Norrlands inland? F ö höll grusvägarna där bättre klass än det som på sina håll skall föreställa cykelbana i kungliga huvudkommunen, cykelstad i världsklass. I mer civiliserade delar av världen behöver man inte en CX eller heldämpad XC för stadscykling. Å andra sidan, om man kan förutsätta MTBs, behöver man ju inte bygga nån cykebana ö h t: går ju lika bra att cykla på gräs, grus, över blomsterrabatter, genom skogspartier, grustag, …
    Bara att vända och ta en annan väg? Tja, ibland blir det en omväg på en halvmil eller så (att leda cykeln 500 m över grovt stenkross, som var ett val jag ställdes inför här om sistens, är inte riktigt ett möjligt val).
    Angående busskuren, varför ställde man inte busskuren på gångbanan, eller lät cykelbanan göra en sväng runt busskuren? Går att göra på annat håll: med det där arrangemanget tvingas man cykla på gångbanan (för att undvika de som står bakom busskuren).

  7. Anders Olsén on

    Kommentatören ”Mike” är knappast cyklist. Men om vi överför stockholmscyklistens vardag till bilisten, kanske polletten trillar ner. Självklart skall cyklisten anpassa cyklingen efter förutsättningarna – men cyklar man inte förstår man inte hur onödigt genomusla förutsättningarna är. Skulle bilisten med självklarhet och utan klagan acceptera samma förutsättningar?
    Låt oss överföra cyklistens värld till bilisten.
    • Vid varannan korsning måste du kliva ur bilen och trycka på en knapp, annars blir det aldrig grönt ljus.
    • Plötsligt utan förvarning eller hänvisning, upphör vägen du kör på.
    • För att fortsätta rakt fram i en korsning måste du först svänga 90 grader höger in på en avtagsväg, köra en bit, sedan 90 grader vänster över avtagsvägen, sedan 90 grader vänster igen ut mot den väg du kom ifrån, och därefter 90 grader höger tillbaks på den väg du egentligen bara ville fortsätta rakt fram på.
    • Varannan kilometer på landsväg, måste du stanna och lyfta ner bilen pga den nivåskillnad som utan förvarning dyker upp i körbanan. Som är alldeles för hög för att du ska kunna köra ner bilen utan att den skadas.
    • Plötsligt upphör vägen, men du kan se att du borde ha gissat att du 400 meter tidigare skulle ha bytt sida på vägen och istället börjat köra MOT trafikriktningen.
    • Den väg du kör på fick asfalt 1923 fast helt utan underlagsförberedelse vilket gör att tjälskott och annan markförändring gjort att hela vägbanan är som ett tvättbräde ungefär. Innan du kör på en sådan måste du ta bort all form av fjädring på bilen. Samtidigt kan du konstatera att på gångbanan intill är vägen slät och jämn som ett salongsgolv.
    • Du måste hela tiden köra slalom mellan körfälten för att undvika höga och/eller djupa nivåskillnader pga brunnslock, manhål etc. Brunnslocken är dessutom noggrant utformade så att de griper tag i dina hjul och bestämmer din färdriktning oavsett vad du gör med ratten.
    • Bensinmackarnas luftpumpar passar bara till Pirellidäck tillverkade före 1974.
    • Om du följer vägskyltar mot en viss destination, hamnar du konsekvent någon annanstans.
    • Om du följer vägskyltar mot en viss destination leds du upp på närmaste flygplats landningsbana, där biltrafik är strikt förbjuden.
    • Vi vill påpeka att E4an är en kombinerad motorväg och gågata. Du är skyldig att ta hänsyn och anpassa farten efter de gående.
    • När du ska åka mot Helsingborg upptäcker du efter 36 mil att strax bredvid dig går den egentliga vägen mot Helsingborg och att den väg du efter skyltanvisning valt istället slutar i Kalmar. Detta borde du gissat eftersom det är ett 20 meter högt staket mellan dig och den korrekta vägen – och inga förbindelsevägar finns. Annat än 22 mil tidigare.
    • Följer du skyltningen mot Stockholm från Kungsängen, slutar vägen tvärt vid en hiss mitt inne i Jakobsbergs köpcentrum
    • Följer du skyltningen från Stuvsta mot Stockholm, hamnar du på en inhägnad byggarbetsplats varifrån du måste backa tillbaks till Stuvsta för att kunna gissa dig till en annan väg.
    • Omarkerat är bara halva vägbanan vid varje korsning i fortsatt samma nivå som den väg du kör på. Andra halvan gör att du måste passera en avsats på en och en halv meter för att fortsätta rakt fram.
    • 90% av dina medbilister saknar körkort och nödvändiga trafikkunskaper.
    • På riksväg 22545 mot Mångställe byter körfälten körriktning varannan kilometer. Och enda möjligheten att följa körriktningen är om du vet INNAN att detta kommer att ske. Annars får du alltid backa tillbaka och leta efter överfarten där du byter körfält.
    • Alla långtradare tutar ilsket på dig eftersom de är av uppfattningen att du kör på en väg som endast är avsedd för dem.
    • På alla vägar du far fram på är dina medbilisters snitthastighet varierande med minst en tiopotens.
    Men eftersom vägen är något smalare än bilen finns inget utrymme för en som kör i 120 att köra om en som kör i 7 km/t.
    • På 50% av alla dubbelriktade vägar, alltså med mötande trafik, är körfälten något smalare än bilen, så möte är egentligen omöjligt.
    • Dörren på alla krogar leder alltid rätt ut på motorväg utan signalreglering eller varningsskyltar. Övergångsställen och signaler kommer först efter att de raglande korsat motorvägen och ska gå över trottoaren för gående.
    • Vid vänstersväng anmodas du av vägmarkeringar att hålla strikt HÖGER.
    • Vid en flervägskorsning bör du kunna gissa dig till att de skyltar som visar höger egentligen betyder rakt fram – annars hamnar du fel.
    • 20% av vägskyltarna placeras informativt strax efter att du redan valt väg – så att du i god tid informeras om att du redan kört fel.
    • När du är ute och kör på en väg, har någon byggt en Gymnasieskola tvärs över vägen. Den är omöjlig att köra runt, så du får köra tillbaka dit du började och försöka hitta en annan väg.
    Bara för att ta några exempel – listan kan göras oändlig.
    Men jag inbillar mig att bilister inte skulle acceptera ovanstående med ett konstaterande ” Nåja, de har ju i alla fall byggt vägar. Så dom vet ju att vi finns i alla fall”.

  8. Birgitta Adolfsson on

    Toppen!!! Jag vill gärna se Sten Nordin, Regina Kevius, Per Ankersjö m fl svar på denna enkät i Världsklass!

  9. Birgitta Adolfsson on

    … det var en allomfattande enkät. Den enda fråga jag egentligen saknade var den om hur man cyklar på den 1 meter breda cykelbanan mellan två bussar när ”det nya Slussen genomförts…

  10. ekstromenator on

    Eftersom inge av de ickecyklister som kommenterat i tråden anser att busskurarna i cykelbanan är något problem föreslår jag att det placerar dom på vägen i fortsättning…

  11. Tyvärr behövs det stolpar, stenbumlingar och andra hinder i cykelbanan för att dra ner hastigheten på de fartdårar som t.ex. använder gångbanan för att köra om andra cyklister och som inte tänker på korsande vägar och gångvägar.
    Det är som med så mycket annat att skitstövlarna sätter villkoren för de skötsamma.

  12. Men Rolf, det vanligaste skälet till att stenbumlingar är placerade på en cykelbana är för att hindra bilisterna från att välja den vägen att framföra sin bil på. Att sätta stenbumlingar och stolpar i cykelbanan hindrar väl knappast fartdårar från att använda gångbanan. Det uppmuntrar väl snarare till det?

  13. Känner igen mig så väl i många av bilderna, man åker förbi och undrar hur/om de tänkte där.
    Dessutom kudos till Anders Olsén för en rolig och välbeskrivande kommentar

  14. Krister och Anders Olsén: två tummar upp!
    För övrigt är cykel lika säsongberoende som bilar. Om vägarna snöröjdes på samma sätt som cykelbanor, skulle det bli fler skidåkare än bilar på vägarna.

  15. Jag blev så glad när jag läste cykelutbildning.
    Sedan blev jag ledsen när det inte var cyklister som skulle utbildas.
    Sedan tändes ett litet hopp om att cyklisterna håller sig på cykelbanorna om dessa blir bättre istället för att vara på bilvägar och yra runt på fel sida vägen, inte kunna en enda trafikregel samt vara totalt färgblinda.
    Helst hade jag velat se en massiv kampanj med reklamfilmer typ den här youtube.com/watch?v=Q5ZuvmyQ_p4
    Bilister och cyklister kan samexistera men det krävs nästan att det införs ett cykelkörkort med godkänt teoriprov.
    Dessutom verkar det behövas en obligatorisk praktisk lektion där blivande bilister tvingas cykla nedför i 50 på 50-väg medan en lång rad bilister kör om snävt och tvärbromsar eller svänger höger alldeles efter omkörningen.
    De omkörande bilisterna till lektionen borde vara lätta att hitta. Det finns väl tretton på dussinet tragiskt nog.

  16. Underbart roligt och vasst som fan! Hoppas att Per Fjantersjö skruvar på sig!
    Applicera gärna dessa kunskaper på planerna för ”Nya Slussen”, där cyklisterna kommer att få det riktigt dåligt om det blir av.
    Kolla sedan på förslaget ”Slussen Plan B” och deras plan för cyklisterna. Genomtänkt och oslagbart!

  17. Bra frågor där……..
    Funderar över dessa när jag cyklar fram.
    En fråga återstår: är det konstigt att jag struntar i cykelbanorna och cyklar på vägen istället?

  18. Anders, du glömde ”klassikern” att vägen ibland slutar vid en trappa där du för att komma vidare måste bära bilen nerför trappan, under förutsättning givetvis att du hinner uppfatta trappan i tid…………

  19. Magnus Orest on

    Jan Ohlin, slussen plan B är inte alls genomtänkt och dessutom betydligt sämre än nya Slussen för cyklister. Lustigt att ni som står bakom det – och själva knappast hör till de som dagligen passerar Slussen på cykel – försöker använda er av stadens cyklister som slagträ i debatten.
    Varför inte låta de som faktiskt cyklar själva avgöra om förslaget är bra eller ej? Om du är intresserad av att läsa in dig på det har jag skrivit en del om det här: http://gsmurfen.wordpress.com/2014/06/07/nya-slussen-for-cyklister/

  20. Helt underbart!
    Bilden på fråga 13 från Hornsberg Strand hade jag tänkt slänga in en kommentar på. Från Ekelundsbron till Lindhagensgatan ser det ut så. Medan den asfalterade ”strandpromenaden” slingrar sig som en orm hela sträckan.
    Visst jag saknar och cykla, men till vilket pris?
    ekstromenator: Jag är med dig, varför inte bygga bort Busshållplatserna längs E18 mot Norrtälje för att anlägga en blomsterrabatt och flytta 676:an (Stockholm-Norrtälje) hållplatser till körbanan som har smalnat av för man ville bygga en naturskön allé längs vägen till Norrtälje?

  21. Jag har cyklat året runt i fem års tid och tyvärr känner jag igen bilden av oframkomlighet alldeles för väl.
    Ta en titt på cykelvägen i tunnel till Karlbergs Slott: en brant backe som slutar i en skarp 90 graders kurva. Ett grattis o obligatoriskt bromstest!
    Eller cykla längs Sveavägen. Cykelbanan försvinner snabbt hela tiden.
    Eller cykla till Norra Djurgårdsstaden. Nu bygger man visserligen nytt, så det kan säkert bli fler kul överraskningar.
    Eller testa nära döden upplevelse vid ombyggnaden av nya slussen.
    Eller njut av cykelvägen bland parkerade bilar på Valhallavägen.
    Listan kan göras längre.
    Eller

  22. Krister Isaksson on

    Sven, listan kan göras hur lång som helst. Ett exempel, i arbetet med den regionala cykelplanen i Sthlm län inverterades 825 km cykelvägar. 1 procent, observera 1 procent, uppfyller grundläggande utformningsprinciper för cykelinfrastruktur.
    Vad som ytterligare förvärrar förhållandena på dessa stråk är att det är stora brister vad gäller cyklisters framkomlighet och säkerhet. På stråken återkommer ständigt olika hinder i form av bommar, betongsuggor, stolpar, busshållplatser och räcken som placerats i cykelbanan. Dessa hinder utgör allvarliga trafiksäkerhetsproblem då det finns risk att cyklister kolliderar med dem. Platser med begränsad sikt på grund av tvära kurvor, murar, tunnlar, topografi eller växtlighet är också vanligt förekommande och medför problem för såväl framkomlighet, trafiksäkerhet som trygghet. Cyklister på de regionala cykelstråken möter i genomsnitt 4,9 passager per kilometer som inte utformats enligt de föreslagna utformningsprinciperna och 3,6 andra framkomlighetsproblem per kilometer. Detta betyder att det i snitt finns något som påverkar framkomligheten var 118:e meter!
    Du kan läsa mer här:
    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm
    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm

  23. Claes Sjunnesson on

    Nu bor ju inte jag i Hufvudstaden men ironi och satir är universell! Underbara texter… men, ”Många beslutsfattare fattar inte sina beslut”!

  24. Micke och många andra som hela tiden tar upp att de snabbcyklande är ett problem på cykelbanorna.
    Det kan vara så att själva problemet är att vi idagens samhälle behöver cykelbanor som är anpassade för dagens hastighetsbehov. Nu vill vi ju att cyklarna ska konkurrera ut bilarn. för miljon och för att det inte ska bli för trångt. Då måste det gå att cykla fort.
    Mao infrastrukturen måste anpassas till dagens samhälle. Precis som vi gjort med satsningar på bredband istället för fler brevlådor.

  25. Flertalet av ovan bilder är hyffsat nya kontruktioner. Kom över och kollade på http://youtu.be/rPy-f2lPp1A (status rapport norra länken juni 2014) så undrar jag vad som sägs om kvalitetssäkring av cykelbanor vid färdigställande.
    Fattar att tunnelarbeten kräver lite mer, och säger inte att vi ska ha brandsläckning på varenda meter cykelbana i stockholm (vi har nog tillräckligt med regn här). Det jag reagerar på är hur man pratar sig så varm om säkerheten och testerna. Är det någon som ens tittat upp eller ned, och tänkt, ska vi verkligen ställa en busskur här? det är ju någon som målat cykelsymboler i backen både till höger och vänster.

  26. Cecilia Andersson on

    Jag fick mig ett gott skratt! Även om det självklart är tragiskt att det ska behöva vara så här. Hållet med Janne 24/6. Anpassa cykelbanorna så de blir konkurrenskraftiga mot bilismen! Utbildning behövs uppenbarligen.

  27. Joakim Gustafsson on

    Som i Göteborg ungefär 🙂 fast ni ska vara glada att ni har andra ”bra” kommunikationer som fungerar!
    Kanske ska återkomma med lite bilder när vi har byggandet av Västlänken här, eller blir det ”hästlänken”…?!?!

  28. Grattis alla cyklister i stan, gissa om vi som kör bil i stan har det lättare eller svårare att ta oss fram…
    Vi ska dessutom har radar för att se alla upphinnande,svängande o mötande cyklister som sällan bryr sig om rött ljus o skyltar för enkelriktad trafik, värst är racingcyklisterna som man misstänker är självmordsbenägna….
    Kolla Hornsgatan i rusningen o försök svänga upp mot Varvsgatan !
    Dom kommer ner för backen i 60km/h utan en tanke på att dom är helt osynliga
    i sina svarta dräkter när det regnar.
    Snälla försök att ha lite fantasi o ödmjukhet även om ni kanske inte har någon som helst trafikkunskap, självbevarelsedrift är en bra sak.
    Det är ju trots allt cykeln som förlorar i en träff med en bil. 🙁

  29. Krister Isaksson on

    Peter Sahlen, ja men så bra. Då tycker jag vi börjar ställa stolpar i körbanan, vi ställer även väderskyddet till busshållplatsen där. När vi ändå håller på så planterar vi några träd mitt i gatan. Sedan låter vi gatan helt plötsligt sluta hur som helst, utan någon varning eller upplysning för vidare färd. Snön plogas sedan upp i stora högar tvärs över gatan. Vid vägarbeten skiter vi fullständigt hur biltrafiken ska ta sig förbi. Sen toppar vi det hela med att lägga ut några stenbumlingar mitt i gatan.
    Något sådant har jag sällan (aldrig?) stött på när jag kör bil. Varför ska jag behöva göra det när jag cyklar på cykelbanan?

  30. Jösses vad bra gjort! 👏 Kiknade av skratt😂 Undebar humor!
    Allvarligt och angeläget ämne. Kul att få skratta åt eländet för omväxlingsskull.

Leave A Reply