Nyligen skrev jag ett inlägg om Staden som den obotlige alkoholisten.
Låt oss fortsätta på den vägen och se om det finns framtidshopp. Så här står det i Stadsbyggnadskontorets planbeskrivning för ett nytt bostadsområde som planeras i söderort i Stockholm:
En flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar föreslås för punkthusen. Utbyggnad kan då ske efter behov. I ett första steg kan den inre raden i bakkant på de låga huskropparna användas för bilparkering och den yttre raden mot gatan används som cykelparkering. Denna utbyggnad ger parkeringstal för bilar på 0,5 och för cyklar 2,0. Om behov uppstår finns det möjlighet att nyttjas dubbla rader för bilparkering. Cykelparkeringen kan då flytta ut mot gatan. Taket på garaget kan då ev förlängas så att cyklarna står torrt och säkert. Detta alternativ ger p-tal för bilar 0,74 och för cyklar 1,0 under tak.
Jaha, om bilparkeringen börjar bli full så är det bara att ta av cykelparkeringen så är allt frid och fröjd. Ett viktigt ord i stycket ovan är kan. Det står alltså inte att cykelparkeringen ska flytta ut mot gatan, bara att den kan. Det är alltså helt upp till fastighetsägaren att avgöra om den cykelparkering som eventuellt försvinner ska kompenseras och byggas på annan plats. Cykelparkeringen behöver då heller inte längre vara under tak, dvs lika med en kvalitetsförsämring.
Vad var det Översiktsplanen sa om cykel?
Planillustration Stadsbyggnadskontoret
Stadsbyggnadskontoret fortsätter på sin inslagna väg att prioritera stillastående bilar framför cykel – det kallas för en flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar en väldigt enkelriktad flexibilitet kan jag tycka. Någon tillnyktring för den obotlige alkoholisten verkar inte vara i sikte.
Undra när vi får läsa en planbeskrivning från Stadsbyggnadskontoret i Stockholm som säger att en full cykelparkering får utökas genom att plats tas av bilparkeringen. För insikten om att cykelparkeringen kommer att bli full och behöver utökas verkar inte finnas hos kontoret
Relaterade länkar:
- Staden en obotlig alkoholist
- Cykelvägen som försvann
- Katastrofbygget i Älvsjö
- Hägerstensvägen – nybyggd cykelbana så farlig att den skrotas
- Nybyggd cykelbana skrotas
- Hornsbergs strand – fullt med stolpar i cykelbanan
- Arenaleden – här stängs pendlingsstråket av vid match
- Så här går det utan cykelparkeringsnorm
- Det blir som man planerar…