För nästan exakt fem år sedan skrev jag ett inlägg om ett av Stockholms absolut värsta cykelstråk och att förbättringar var nödvändiga – nu verkar det som jag blivit bönhörd. Cykelstråket är ett avsnitt på Riddarholmskajen och Munkbron i Gamla Stan. 15 000 cyklister om dygnet trängs på en cykelbana som är cirka 2,2 meter bred. En cykelbana som omges av ett spetsigt räcke och fundament som sticker rätt ut i cykelbanan. Cykeltrafiken har fått det som blivit över – en gammal kaj från 1800-talet.
15 000 cyklister per dygn. På 2,2 meter smal dubbelriktad cykelbana. Köer, incidenter och olyckor. Foto: Joakim von Scheele
Oj! Där dök det upp en liten mur. Mitt i cykelbanan!
Men nu är det slut på allt detta, staden har lyssnat på mannen på cykelbanan!
I onsdags kom beskedet att staden nu fattar beslut om att denna eländiga och olycksdrabbade sträcka ska breddas upp och göras funktionell och säker för dagens cykeltrafik:
Detta kommer att ske genom en så kallad konsollösning, där man helt enkelt lägger på en ny och bredare cykelbana ovanpå den gamla. Och detta utan att det görs ingrepp i vattnet. Även det gamla brofundamentet som sticker ut mitt i cykelbanan kommer att tas bort:
Breddning av cykelbanan med konsol, bild från tjänsteutlåtande
Cykelbanan kommer att bli 4,5 meter bred. Det blir en cykelbana som kommer att likna cykelbanan på Norr Mälarstrand i Stockholm, en cykelbana som också var runt 2,2 meter bred och som breddades till 4,5 meter:
Norr Mälarstrand – breddad från cirka 2,2 meter till 4,5. För bättre säkerhet, framkomlighet och komfort – för alla cyklister
Och när man en gång i framtiden gräver ner eller gör om Centralbron och flyttar cykeltrafiken kan man enkelt återställa till ursprungliga förhållanden om man så önskar.
Jag frågade trafikborgarrådet Daniel Helldén om reaktionerna på beslutet om denna förbättring:
”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt”
Här kan ni läsa tjänsteutlåtandet om beslutet att bredda cykelbanan på Riddarholmskajen.
Relaterade inlägg: