För 5 år sedan skrev jag inlägget Bygg så kommer de. Inlägget handlade om att bygger man cykelinfrastruktur så kommer människor börja cykla. Nu har det gått några år sedan jag skrev inlägget, så jag tänkte att det var dags för en liten uppföljning och sammanställning över vad som hänt sedan dess. För det har hänt saker – massor av saker. Och det är många fler som cyklar!

Här följer ett litet axplock över cykelbanor som byggts eller upprustats i Stockholm under de senaste åren:

Norr Mälarstrand. Foto: Luca Mara
Rålambshovsleden
Rålambshovsparken. Foto: Bengt Stålner
Västerbronedfarten. Foto: Luca Mara
Gamla Huddingevägen. Foto: Stockholms stad
E4/E20 och Nioörtsvägen, Midsommarkransen. Foto: Stockholms stad
Götgatan. Foto: Cyklistbloggen
Hässelbystråket. Foto: Stockholms stad

Klarabergsgatan. Foto: Daniel Helldén

Lidingövägen. Foto: Stockholms stad
E4/E20 Västertorp. Foto: Olof Essle
Långholmsgatan
Ulvsundavägen
Stallgatan. Foto: Stockholms stad
Värtavägen. Foto: Stockholms stad
Vallhallavägen. Foto: Stockholms stad
Broar över Åbyvägen och Stambanan. Foto: Holger Ellgaard

Andra cykelbanor som byggts, upprustats eller påbörjats under perioden är:

  • Strömbron
  • Flatenvägen
  • Ältabergsvägen
  • Ågesta Broväg
  • Skärholmsvägen
  • Stadsgårdsleden
  • Bogårdsvägen
  • Farstastråket
  • Spångavägen
  • Arenavägen
  • Sockenvägen

Utöver byggandet av cykelbanor har en annan betydelsefull åtgärd genomförts. Staden har möjliggjort cykling mot enkelriktat – på hundratals gator! Över en natt har hundratals förbindelser blivit kortare och därmed även minskad restid och ökad flexibilitet i systemet. Ge mig en samhällsekonomisk analys på denna åtgärd tack!

Cykla mot enkelriktat! Foto: Enrico Barsetti

Staden har även under denna tid placerat ut tusentals nya cykelparkeringar. Bland annat genom den så kallade Stockholmshagen som placeras ute i körbanan. Nu även utvecklad till att passa för lastcyklar.

Den så kallade Stockholmshagen anpassad för lastcyklar. Foto: Stockholms stad


Sopsaltningen har utökats och omfattar i dag runt 20 mil gång- och cykelbanor i inner- och ytterstaden.

Sopsaltning pågår! Foto: Jon Jogensjö

Som vi kan se har denna långsiktiga utbyggnad och förbättring av cykelsystemet effekt. Nästan årligen slås rekord i antalet cyklister som passerar stadens räknestationer – sommar som vinter.

Källa: Miljöbarometern Stockholms stad

Vill vi verkligen förstå betydelsen av ett väl utbyggt och bra utformat cykelsystem kan vi studera Nederländerna. I landet finns ett cykelvägnät utan motsvarighet i världen. Så har också flera städer resandeandelar när det gäller cykel på upp mot 50 procent.

Cykelvägar i Nederländerna. Källa: Open street map

Så då har vi svaret vad som måste göras om vi vill att fler ska cykla:

Bygg mer, bygg bättre, bygg cykelanpassat, bygg cykelsystem. Då kommer många fler cykla. Så enkelt är det.

Foto: Jeppe D Larsen
Foto: Joakim von Schéele

Relaterade inlägg:

Toppbild: Jon Jogensjö

Share.
Leave A Reply