Trots upprepade varningssignaler från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI), under flera år, om att mängder av cykelolyckor under hösten kan härledas till lövhalka görs väldigt lite åt detta av landets väghållare. Trafikverket och den överväldigande majoriteten av landets kommuner har ingen som helst beredskap eller rutiner för att hantera lövhalka på gång- och cykelvägarna.

Hösten innebär vissna löv – vissna löv på gång och cykelbanorna. Det är oundvikligt. Problemet är om de tillåts ligga kvar på cykelbanan och mosas. Då blir det halt.

Foto: Jon Jogensjö
Foto: Björn Stenberg

Löven är inte hala i sig men när löven blir fuktiga – av regn, dagg eller frost – och mosas av trafiken så frigörs äggviteämnen som orsakar halka. Effekten är densamma som vid snö- och ishalka och både cyklister och fotgängare drabbas om inte löven sopas bort.

Foto: Jon Jogensjö

VTI är tydliga: vill vi minska antalet cykelolyckor under hösten måste landets väghållare utveckla rutiner för lövhalka. Det handlar om regelbunden tillsyn och att soppa bort löven från gång- och cykelvägarna under lövfällningen. Enkelt och tydligt.

Foto: Tony Nordin
Foto: Jon Jogensjö

Relaterade inlägg:

Hösten – då nollvisionen visar långfingret åt cyklister

Lövhalka existerar inte

Lövhalka – säker cykling Trafikverket?

Share.
Leave A Reply