Att skriva om cykel i olika sammanhang och publicera bilder på människor som cyklar väcker känslor. Som att öppna glasburken och ut väller alla möjliga läskiga maskar och insekter. En del håller verkligen inte igen utan spyr ur sig fördomar och hat. Utan minsta reflektion eller eftertanke – det är bara gasen i botten. De är som småsinta trafikrasister – uppenbarligen oförmögna att tänka efter, förstå och begripa.
Jag la ut denna bild i en Facebook-grupp. En grupp som handlar om bilder i Stockholm. Med 150 000 medlemmar.
Det tog bara kort stund efter jag lagt ut bilden sen började gallan välla ut:
”Det står antagligen en polisbil framför dem.”
Det är inte en glimt av verkligheten vi ser på bilden ovan, det är fejk för så ser inte verkligheten ut. Det spelar ingen roll om det är sant, det är förjävligt ändå…
Så. De som cyklar är livsfarliga. Bryter mot alla regler. Cyklar överallt. Visar ingen hänsyn. Tar inget ansvar och cyklar som galningar. Alla dras över en och samma kam – utan tvekan.
Kanske bäst att förtydliga: Människorna på bilden står alltså stilla. På cykelbanan. Och trafiksignalen lyser rött…
Var detta en tillfällighet? En dålig dag så att säga. Jag testade genom att lägga ut en till bild.
Gående blir överkörda av cyklande, men sällan av bilister. Ord och inga visor. Människor som cyklar är livsfarliga. De skiter fullständigt i alla trafikregler. Och underförstått – bilister är inte alls så.
Sen efterfrågade tidningen Mitti hur läsarna tar sig till/från jobbet. Vilket jag svarade på. Och pang, direkt var det självklart en facebookfilur där som skulle dela med sig av sina pekpinnar och kunskap om ”cyklister”:
Och så här rullar det på – hela tiden. Ett hat utan något stopp. Ett hat som har lite med verkligheten att göra. Det är som att hatarna fullständigt skippat grundskolans fysiklektioner – sov eller skolkade de? En cykel och människa på 100 kilo är farligare än en bilist med bil på 1,5 ton. De är så uppfuckade av bilnormen att de helt tappat sans och vett.
Men även om man nu sov på fysiklektionerna och fattar noll om fysikens lagar och inte begriper något så grundläggande som krockvåld så kan man ju titta på forskning och fakta. Ni vet såna där jobbiga saker när de går stick i stäv med ens fördomar och känslor.
Så hur är det då, är människor på cykel livsfarliga för gående?
Låt oss börja på EU-nivå:
År 2019:
- 4 403 gående har blivit ihjälkörda av en förare av ett motorfordon, främst bil och tunga fordon
- 19 gående har blivit ihjälkörda av en människa på cykel
- 4 403 Vs 19
I Sverige då, hur ser det ut där? Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tittat på detta. MSB har sammanställt dödade fotgängare efter motpart och det ser ut så här:
Det är en fullständig dominans vad gäller motordrivna fordon när det gäller att ha ihjäl fotgängare. Ni vet fysiklektionerna. Hastighet, vikt, massa – vilket kan sammanfattas i krockvåld. Det är ju inte direkt nobelprisnivå detta men för en del rena utomjordiska uppenbarligen.
Folksam har också studerat detta och då ser det ut så här:
Och Stockholms stad redovisar det så här:
Sen brukar ju en del i detta läge dra ”barnkortet” – så hur ser det då ut med det, vilka kör på våra barn? På EU-nivå ser det ut så här:
En total dominans – vad gäller motorfordon. Total.
Forskningsavdelningen på Folksam har studerat barns olyckor i trafiken i Sverige. Under åren 2000 – 2020 såg det ut så här:
För barn som gående var det vanligast att bli påkörd av en förare av ett motorfordon, främst personbil (77%), därefter moped eller buss (6% och 6%). Cykel förekom inte ens – det är 20 års data.
Här kommer då representanter från livets hårda skola gapa: ”Mörkertal”, ”Övrigt/okänd”, ”Brister i rapporteringen”, ”Brister i data” och så vidare. Och visst, det kan man ju fokusera på om man vill missa fullständiga väsentligheter och självklarheter.
När det sedan gäller regelefterlevnad, hur ser det ut med den?
Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har studerat detta i Stockholm. Så här säger forskningsledaren Sonja Forward i en intervju i VTI-Aktuellt:
Och detta är ju något som det är helt knäpptyst om:
Men detta handlar ju i grunden inte om fakta, för den finns i massor och har väl aldrig varit så tillgänglig som nu. Det handlar om fördomar. Det spelar ingen roll hur verkligheten ser ut för dessa människor, de kommer alltid tycka samma sak eftersom det i grunden är åsikter, åsikter som är grundade i just fördomar, inte i fakta. Och då spelar det ingen roll om man ger fakta och vad den säger, eftersom det inte är det som gett åsikterna.
Titta gärna på denna film gjord av Global cycling network – en skrämmande inblick i hur indoktrinerade många av oss är.
Relaterade inlägg:
- Agera mot det livsfarliga cyklisthatet på våra vägar
- Ständiga misshandelsfall och försök till dråp
- Jag är rädd
- En mobbares svar
- Ledarskribent ber om ursäkt
Toppbild: Jon Jogensjö
3 kommentarer
Tänk om alla bilister kunde följa de regler och hastighetsbegränsningar som finns, då skulle samhället inte behöva bygga chikaner, fartbulor, infartsbegränsningar och övriga bilhinder. Vad mycket pengar det skulle bli över till säker infrastruktur till alla trafikanter.
Tack!
En av de bästa texterna på länge. En utmärkt länk att drämma i huvudet vid regelbundna fika på arbetsplatser. (sällan min, tack och lov!)
… och det är en rolig sak med den allra första kommentaren.
Det är någon som antagligen skulle skrivit under med Vän Av Ordning om det vore en insändare. Någon som anser sig ha koll på regler och lagar. Bättre än cyklister iallafall.
Och han (Ja, kom igen, det ÄR en han!) har missat att i svensk trafiklagstiftning har det inte funnits någon ”förkörsrätt” på väldigt många år,. Kanske någonsin. Det är ett ord jag aldrig hört någon född efter 1960 använda.
Det är faktiskt lite lustigt.