Se så enkelt det är att skapa en anständig cykelbana. Det som krävs är vilja, kunskap och envishet. För annars blir det som så många gånger förr – den enkla vägen och den usla cykelbanan. Se förvandlingen av cykelbanan utmed Ulvsundavägen i Stockholm. Den tidigare cykelbanan var en skapelse då trafikplanerare och trafikingenjörer ansåg att det var lämpligt att utforma cykelbanor lite hur som helst och ställa vad som helst i cykelbanan – något de aldrig skulle göra med en gata. Men hej, de som cyklar ska väl tåla lite och så har de ju styre.
Här är lite bilder före och efter på cykelbanan som kollegorna och jag fick i uppdrag att göra en anständig cykelbana av:
Här en liten film av Jon Jogensjö från en cykeltur längs delar av den nya cykelbanan. Med inklippta bilder hur det var innan:
Så hur åstadkommer man då denna förändring?
- Man smalnar av för breda körfält
- Man tar bort körfält som inte behövs
- Man tar bort busshållplatser som inte används
- Man parallellförflyttar hela vägen så att en breddning av cykelbanan får plats
- Man skär bort berg så cykelbanan får plats
- Man tar ner träd som inte mår så bra
- Man tar bort övergångsställen som inte används
Man gör helt enkelt allt det där som man gör när man bygger en gata eller väg – men som vi sällan gör när vi bygger en cykelbana. När då en stolpe eller räcke hamnar i cykelbanan används med förkärlek lösningar som så kallade ”lokal avsmalningar” och målarfärg – så som på nybyggda Stadsgårdsleden.
Skapandet av en anständig cykelbanan får också en annan och påtaglig positiv konsekvens – det går att utföra en funktionell renhållning och snöröjning. Ni kan ju fundera på hur kvalitén blev med alla dessa träd, stolpar och avsmalningar som fanns i cykelbanan. Så här säger en av förarna av sopsaltningsmaskin efter ombyggnationen:
Jon, stort tack för de fina bilderna och för filmen!
Relaterade inlägg:
- Att planera och utforma en cykelbana
- En anständig cykelbana
- Det bästa jag gjort
- Förare av sopsaltare hyllar nya cykelbanan
- Bygg så kommer de, del 1
- Bygg så kommer de, del 2
- Gatubanta – så enkelt, så bra!
- Vi gör fel – det blir ingen cykel revolution
- Nederländerna – på cykel i världens bästa cykelland (5 delar)
- Saker jag vill cykla på. Del 1
- Saker jag vill cykla på. Del 2
- Saker jag vill cykla på. Del 3
- Cykeln ska fram – gör hål i huset!
2 kommentarer
Belysningsstolparna står inte mitt i remsan. Varför? Finns det minimimått som gäller från bilvägen som anses viktigare än minimimåttet mot cyklisterna?
Just denna cykelväg kunde tidigare kandidera som en av Sveriges absolut sämsta med stolp-slalom och hinder och ojämnheter var och varannan meter.
Skillnaden är fantastisk och visar vad som går att göra bara man vill! Stort, varmt tack till alla som har deltagit i att få detta gjort.
Det finns dock en aspekt som man kanske glömde att tänka på. Alla cyklister som kommer från en tvärgata, exempelvis Johannesfredsvägen eller Margaretelundsvägen, kommer alltid från en körbana eftersom inga cykelvägar finns. Efter ombyggnaden är det rätt svårt att komma upp på den fina cykelbanan just från dessa korsningar., eftersom det inte finns någon nedfasad del i kantstenen på motsatt sida.
Men även med det sagt är jag mycket glad och tacksam över det arb ete som har gjorts