Hade en underbar cykeltur hem från jobbet igår. Varmt och soligt. Väderprognosen senare på kvällen meddelade att den meteorologiska våren är här i stora delar av landet.
För mig som cyklar kommer tyvärr våren inte förens den 15 maj. Och det beror på detta:
Grusväg? Nä, en cykelväg som får se ut så här till 15 maj…
Så lång tid har nämligen entreprenörerna på sig att sopa bort allt grus som ligger på cykelvägarna. Och det är inte så stor skillnad på datumet vad gäller grussopning av cykelvägar om vi tittar på Trafikverkerket och andra kommuner runt om i landet. Gruset ska ligga där i månader till ingen nytta, bara till elände, för att någon har bestämt ett datum.
Jag tycker det är märkligt att det ska behöva vara så år 2015.
Särskilt när det finns ett sätt att slippa allt grus och annat skräp på cykelvägar och få dem att se ut så här:
Februari. Så här skulle det kunna se ut på landets cykelvägar. Om man vill och prioriterar. Foto: Luca Mara
Sopsalta heter det. Metoden tar alltså inte bara bort snö och is. Den säger hej då till gruset för alltid.
Relaterade inlägg:
- Facit finns nu -sopsaltade cykelvägar är bättre
- Trafikverkets dubbla budskap – snöröjningen duger
- Intervjuad i P4 Stockholm om sopsaltaren
- Hyllning till sopsaltaren
- Sopsaltaren – hur går det?
- Sopsaltning i Köpenhamn
- Sopsaltning i Linköping
- 30 60 % längre restid på vintern pga. dålig snöröjning
- Inget mer grus på cykelvägarna
10 kommentarer
Ja fy det är verkligen elände med allt grus som bara ligger där vecka ut och vecka in. Det fungerar inte särskilt väl ens under vintern och blir riktigt obehagligt under vårmånaderna. Tänk om vi hade motsvarande usla metod på bilvägarna. Vilket liv det skulle bli!
Ändå är Stockholm snabbare på att få bort gruset än här i Södertälje. Det kan ligga långt in i maj månad då kommunen själva sopar upp gruset med få maskiner.
Ännu ett bevis på att cyklismen inte tas på allvar i Sverige.
En gatstump (genomfart för cyklister, återvändsgränd för bilister) som ligger på flera av mina vanligaste rutter befriades från grus i augusti; grus i en kurva nedanför Kista Science Tower tror jag fortfarande ligger kvar (såg ut som man sopat ut grus på gc-vägen efter det att den sopats; och en väg i närheten av Ulriksdals station såg ut som en sandstrand hela 2013 innan den sopades i maj 2014 (om jag minns rätt).
Inte sällan sopar man ju dessutom cykelbanan först för att sedan sopa upp gruset från vägen upp på cykelbanan. ”Vi har sopat cykelbanan. Vad klagar du på?”
”Men om det snöar efter att vi sopat så måste vi ju sanda och sopa en gång till. Jobbigt och kostar klöver.” Och cyklisterna flockas på akuten som flyttfåglar vid fågelsjöar.
Göteborg har infört en reform som jag föreslog för något år sedan. Då sade TK att det var omöjligt och en kostnadsfråga.
Nu skall gruset sopas när det varit barmark på cykelbanan ett visst antal dagar (tror det var 5-7 dagar). Detta gäller åtminstone för prioriterade cykelbanor.
Kan vi inte nå ut i medierna i stor skala för att protestera gemensamt och framföra våra önskemål på ett effektivt sätt cykelbloggare, cykelbloggläsare, medlemmar i cykelklubbar och intresseorganisationer och alla cyklande skolbarn och pendlare? Annars kommer det aldrig att hända någonting.
Det finns mycket som ska förbättras om Sverige någonsin ska bli ett bra cykelland, men gruset är absolut det värsta och mest akuta problem jag vet.
Det sorgliga är att gruset/sanden är så verkningslöst under den allra största delen av vintern. I år var första gången på flera vintrar som den gjorde någon nytta. Då endast under några få dagar i mitten av januari. Det krävs ganska mycket snö – som inte röjs bort – som sedan sjunker ihop efter en töperiod och blir hård och packad. Sedan fryser det igen, endast under dessa förutsättningar fungerar sand som sprids ut OVANPÅ isen.
Övrig tid gör den ingen nytta eller skapar problem. Sanden/gruset binder fukt vilket bidrar till ishalka vid sena köldknäppar. Torra vägar blir inte hala. Det tar längre tid för isskorpor att tina. Dammet skapar skyhöga partikelnivåer under den värsta allergiperioden på året.
Rullgruset gör väglaget halt och det finns inga däck som kan motverka detta helt.
I år är det 15 maj i Stockholm. För något år sedan när vintern var hård gav Huddinge kommun entreprenörerna tid till den 15 juni att sopa upp sanden. 15 juni!
Jag förstår att det tar längre tid att sopa upp än att sprida, men om sandningen fortsätter måste tidsgränsen sättas mycket hårdare. Senast 1 maj i Stockholmsområdet är något att börja med. Det är två månader dit.
Helst av allt: Sluta sanda!
Dagens tips:
http://www.hagabion.se/evenemang/evenemang/bikes-vs-cars-sloerull-premiaervisning-paneldebatt-fredag-6-3
Det är inte ens bra att gå eller springa på.
Blev förvånad igår när jag såg att man hade tagit upp nästan all grus ute på Djurgården det låg lite kvar på vissa ställen.