Det hade detta kunnat bli. En snabbcykelväg deluxe. Året är 2015. En idé föds på ett konsultföretag – en drygt 6 kilometer lång cykeltunnel. Mellan Nacka och Blasieholmen i centrala Stockholm.
- en cykelväg utan korsningar
- en cykelväg utan trafiksignaler
- en cykelväg som är helt bilfri
- profilmässigt mycket gynnsamt för cykeltrafik
- väldigt lite svängfester
- väderskyddad – aldrig regn, snö eller is
- med av- och påfarter vid nya tunnelbanans stationer och andra viktiga målpunkter
- en tunneln med hög säkerhet – kameraövervakad, nödtelefoner med mera – det vill säga precis samma säkerhetstänk som norra och södra länken och andra moderna tunnlar
Detta skulle ha blivit världens längsta cykeltunnel. Med mycket stora restidsvinster jämfört med ytvägnätet.
Allt detta genom att ha cykelanpassat de arbets- och servicetunnlar som byggs i samband med nya tunnelbanan – en inte särskilt stor merkostnad.
Nya tunnelbanan mellan Nacka och Kungsträdgården
Att så att säga utnyttja våra gemensamma investeringar fullt ut. Är ju inget vettigt att borra tunnlar som sedan är mer eller mindre tomma stora delar av sin livslängd – närmast ett resursslöseri. Det är ju ungefär som Årstabrons serviceväg – den är i stort sett tom hela tiden istället för att utnyttjas på ett för samhället bättre sätt.
Här är några visionsbilder på hur cykeltunneln skulle kunnat se ut:
En ljus och bred tunnel anpassad för att effektivt förflytta många som cyklar. Med servicestationer på strategiska platser
På- och avfart till cykeltunneln vid Järla. Och ett cykelsystem på ytan för de som har andra färdvägar eller inte vill cykla i tunneln
På- och avfart till cykeltunneln vid Nacka station
Början/slutet av cykeltunneln på Blasieholmen i centrala Stockholm
Eller är detta bara en galen idé?
Jag kan höra rösterna:
”Det kommer aldrig att fungera!”
”Vem vill cykla i en mörk och kall tunnel?”
”Fruktansvärt otryggt”
”Det är faktiskt arbets- och servicetunnlar för tunnelbanan, inte racerbana för Tour de France-cyklister”
Kanske går det att arbeta med alla dessa ”utmaningar”. Precis så som vi arbetar med vägtunnlar och tunnelbanan – det läggs ner miljoner på forskning och på åtgärder för att få trafikanterna att trivas lite bättre i dessa tunnlar. Och för dem som absolut inte vill använda tunneln finns ju alltid ytvägnätet som alternativ. Precis som det finns för oss när vi kör bil och inte vill köra i tunnlar.
När det sedan behöver ske servicearbete stänger man av hela eller de delar av tunneln som behövs för servicearbetet. De som cyklar hänvisas då till ytvägnätet genom informationstavlor och trafikmeddelanden – precis som vi arbetar med vägtrafiken och deras tunnlar när där sker underhållsarbete.
Så här tänker och fungerar jag – få ut mesta möjliga av våra gemensamma investeringar!
Några år senare plockar Miljöpartiet i landstinget upp idén om cykeltunneln:
Relaterade länkar:
8 kommentarer
Åååh vad jag gillar att läsa din blogg!
Du kommer ofta med väl underbyggd kritik, du granskar och skärskådar. Du tvekar inte att lyfta fram de stora bristerna som finns i din bransch/yrkeskår för det krävs mod och integritet.
Och samtidigt kommer då sådant här! Och det är ju inte första gången som du spränger gränser och visar nya vägar framåt jag tänker på stamcykelbanorna och att cykel då faktiskt kom med i Sverigeförhandlingen.
Nu detta. Att vi måste fokusera mer på att transportplanera än stuprörsplanering. Att när vi nu gör dessa miljardinvesteringar se till att få ut så mycket som möjligt av dem då.
Få tänker och agerar som du. Det skulle vara bra för vårt transportsystem och samhälle om det fanns fler som du!
Mia, tack för de fina orden – de värmer!
Meanwhile in Bergen: https://www.nrk.no/hordaland/staten-betaler-halvparten-av-verdens-lengste-sykkeltunnel-1.13521614
Absolut en kreativ idé! Bortsett från räddningskonceptet för tunnelbanan så ser jag att du missar en relevant sak. Nämligen att dessa servicetunnlar troligtvis också kommer ha samma lutning som spårtunnlarna, dvs. 4%. En lagom klättring från saltsjön till Sockenplan som man kan roa sig med i några kilometer och perfekt för tour-de-france-cyklister att träna i! Och väldigt snabb att cykla nedför. Toppen!
Med tanke på ovan så kommer en sån här cykelbana att bli väldigt osäker på grund av de höga farterna som kommer komma av de långa nedförsbackarna. Och ska man vara realistisk så bör man nog jämföra nya tunnelbanans servicetunnlar med Citybanans servicetunnel i vilken det finns knäppor på 10-14% (ja jag har cyklat i hela den arbetstunneln och dessa finns skyltade med skylt A3).
Men ändå tack för en kreativ blogg. Även om det här inlägget lutar mer åt sci-fi än verklighet.
@Honken: Om du cycklat arbetstunnlar och det gick bra förstår jag inte problemet. Tror ingen föreslår att det ska se ut precis som idag utan åtgärder skulle säkert behövas men det går som sagt arbeta på problemen.
Honken: Visst, långa sträckor i servicetunnlarna med 4 % lutning är något som är värt att tänka på. Men som en jämförelse så finns många gator i Lund med 3 till 4 % lutning över ca 1 km i miljöer där du som cyklist måste hantera trånga ytor, fotgängare, gatukorsningar, utfarter med skymd sikt m.m. Accepterar vi den lutningen i konfliktfylld stadsmiljö så bör vi inte utan vidare avfärda den i en tunnelmiljö utan konflikter.
Anders, ja ungefär så. Så klart det kommer ”nya” utmaningar med cykel i tunnel. Men då handlar det ju om att studera hur andra har hanterat det, hur har de löst ”utmaningarna” med cykel i långa tunnlar? Vilka är deras lärdomar och erfarenheter? Lutningar är ju inte ovanliga, varken i tunnlar eller ytvägnätet – vad finns att lära där?
@Jens: Jag ser inte problemet att cykla dessa ensam eller med kanske 2-3 till. Men att släppa in hela lycrapendlargänget+övriga samtidigt i en tunnel känns bara oansvarigt. Sedan ska man också ha med i åtanke att den tunneln som Krister diskuterar också huserar ställverk, pumpstationer och andra installationer. Till dessa ska drifttekniker ta sig – vilket de gör med bil – när det behövs.
Passa på att läsa på lite om räddningskoncept m.m. på nya tunnelbanans hemsida så förstår ni nog också varför man inte ska ha in onödigt folk i dessa tunnlar.
@Anders: Jämför inte äpplen och päron nu. Håll dig till tunneln som diskuteras. Lund får stå för sin egen planering. Klättringen från Sa Calobra till col dels Reis är också en trevlig cykelväg, speciellt på påsken.