P4 Västerbotten har ett inslag om Trafikverkets nybyggda cykelväg mellan Umeå och Holmsund. Cykelvägen presenteras så här:

  • Nu bygger Trafikverket gång- och cykelbana både billigare och snabbare
  • Trafikverket säger att projektet mellan Umeå och Holmsund är unikt.
  • ”Om man jämför kostnaderna är metoden många kronor billigare per meter” säger Fredrik Utterberg, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Inslag i P4 Västerbotten

Jag har arbetat med cykelplanering och cykelinfrastruktur i snart 30 år. Jag ser inget unikt alls med denna cykelväg. Det är en sedan länge vedertagen standardlösning. Har själv gjort flera sådana här ”unika” cykelvägar. Som till exempel dessa i Nacka och Sollentuna. Inget unikt alls utan ett välkänt, klokt och effektivt sätt att utnyttja befintlig infrastruktur på ett effektivare sätt.

Nacka – Saltsjöbadsleden
Sollentuna – Turebergsleden

Blir ju en aning fundersam över Trafikverkets omvärldskoll om de faktiskt menar att detta är något unikt. Och att om de i så fall har så dålig koll och inte känt till dessa ”unika” cykelvägar förrän nu så har de alltså i värsta fall slösat bort pengar på dyrare lösningar under alla dessa år. I stället för att gör välkända ”unika” cykelvägar.

Sen studsar jag till när jag hör detta:

”Vi har haft planer på att bygga en friliggande cykelbana men det är ju väldigt väldigt kostsamt”

Så här låter det ofta när representanter från Trafikverket pratar om cykelbanor – det är alltid så dyrt, så kostsamt – i detta fall till och med ”väldigt väldigt kostsamt”, inte bara kostsamt, inte bara väldigt, utan ”väldigt väldigt kostsamt”. Hur låter det då när Trafikverket uttalar sig om vägar de bygger. Till exempel Förbifart Stockholm eller Tvärförbindelse Södertörn?

Share.
Leave A Reply